סינים מעסיקים אירופאים. תתרגלו
כוח עבודה זול ופטור ממסי ייבוא הובילו את יצרנית הרכב גרייט וול לפתוח מפעל הרכבה בעיירה מנומנמת בבולגריה - וזוהי כנראה רק ההתחלה
המכונית שבתצוגה היתה אחת מהראשונות שיצאו מקו הייצור של המפעל החדש שיצרנית הרכב הסינית גרייט וול מוטורס הקימה בשיתוף חברת ליטקס מוטורוס המקומית בעיר לובץ', כ-150 ק"מ ממזרח לסופיה. המפעל מסמל את פריצת הדרך של גרייט וול בשוק הרכב האירופי: מדובר ביצרנית הרכב הסינית הראשונה שעברה בהצלחה את מבחני הבטיחות האירופיים, והמשבר הכלכלי ביבשת הופך את רכביה הזולים יחסית לאטרקטיביים מתמיד. כעת הרכבת המכוניות באחת המדינות העניות באיחוד האירופי תאפשר לה לגייס כוח עבודה זול, תפטור אותה מתשלום מסי ייבוא ותגדיל את רווחיה.
המפעל ממוקם באזור התעשייה של בהוביטסה שבפאתי לובץ', עיירה אפורה המונה 1,100 תושבים. ברחובות ניתן לראות בעיקר אזרחים מבוגרים, תרנגולות מסתובבות חופשי, ילדים רכובים על אופניים ומכוניות לאדה מהעידן הסובייטי. "סביר להניח שאנשים רבים תהו אם זה המקום המתאים ביותר עבור החברה ועבור המפעל", מודה מנכ"ל ליטקס מוטורוס איליה טרזייב.
המפעל אמור לייצר כ-2,000 רכבים בלבד ב-2012, אך טרזייב אומר כי הוא מקווה שיכולת הייצור תגיע ל-50 אלף רכבים בשנה בתוך 4-3 שנים. גרייל וול תייצר ב-2012
דגם אחד בלבד - וולקס C-10, רכב 5 דלתות שמחירו יהיה כ-11 אלף דולר. בשנה הבאה תייצר החברה שני דגמים נוספים: משאית מדגם "סטיד" ומכונית משפחתית שתעלה 20 אלף דולר - כ-6,500 דולר פחות מהמחיר הממוצע של רכבים אחרים מאותה קבוצה.
בתוך המפעל המרווח קבוצות של פועלים מתרוצצות עם שלדות בהירות של רכבים, מתקינות שמשות, מושבים, מנועים, צירים. עד כה שכרה גרייט וול 120 עובדים, והיא מתכננת לשכור כ-2,000 נוספים כשקצב הייצור יגבר. אטאנס נובקוב (26), שסיים לאחרונה את לימודיו באוניברסיטה הטכנולוגית של סופיה, התקבל לעבודה בשנה שעברה והתקדם מאז למנהל צוות. בעשור האחרון הפכה בריחת מוחות מבולגריה למגפה של ממש, בעיקר בשל ההיצע הקטן של עבודות ראויות לאקדמאים. "זוהי הזדמנות מצוינת עבור אנשים כמוני, והזדמנות מיוחדת מאוד עבור בולגריה", הוא אומר. קלין קרסטב, ראש המועצה הצעיר של בהוביטסה, מספר כי התושבים הגיבו באופן חיובי להקמת המפעל, והוסיף שההתלהבות תגבר כאשר הוא יחל ליצור יותר מקומות עבודה. "זה מה שהובטח לנו", הוא אומר. "מתי בדיוק? הם לא מגלים". קרסטב נוהג בטנדר של גרייט וול שקיבל בהשאלה מהחברה, אך סביר להניח כי לא יקנה מכונית של היצרנית כרגע בשל מחירי הדלק הגבוהים והמשכורות הנמוכות לעובדי ציבור. "הן לא יקרות כל כך", הוא אומר, "אבל זו עדיין בולגריה".
בואו להמשיך לדבר על זה בפורום בורסה ושוק ההון-
