זו ילדותה השנייה: ג'נרל מוטורס קמה לתחייה
ההשקה הבינלאומית המחודשת של שברולט קפטיבה מלמדת יותר מכל על עוצמתו של מותג, שניצל מקריסה מוחלטת והצליח להשתקם לא מעט בזכות רכש קוריאני מהעבר. 100 שנה לאחר היווסדה, נולדת ג'נרל מוטורס מחדש. כתבנו הרחיק לאוסטריה כדי לבדוק אם מדובר בתינוק מוצלח
התרסקותה הפיננסית של ג'נרל מוטורס ולידתה מחדש יוצרות סיפור מרתק בכל קנה מידה ובהרבה מאוד מובנים. אחד ההיבטים המעניינים שלו הוא הרוגע המופתי שחוו מותגי החברה הזו בישראל. סביר להניח כי האדם ברחוב, שמכיר את מותגי שברולט, ביואיק, קאדילק, אופל וסאאב, כמעט אינו מודע לדרמה האדירה שעברה החברה-האם שמייצרת אותם, כמו גם לנס התקומה המרשים שהתרחש לאחר חילוץ השרידים שלה.
הרהורים על משמעותו של מותג רכב בימינו ועל תעשיית הרכב בכלל ליוו אותי לאורך ההשקה הבינלאומית של קפטיבה המחודשת של שברולט בדרכים ההרריות שממערב לאינסברוק, אוסטריה. למעשה, שברולט קפטיבה מייצגת לא אחת, אלא שתי קריסות דרמטיות של יצרניות רכב חשובות, וגם את התחייה המרשימה של מותג המוכיח שהחיים חזקים מהכל וממשיכים בעוז ובעוצמה כנגד כל הסיכויים.

את סיפורה של קפטיבה ראוי להתחיל דווקא סביב מותג רכב שנכחד מן העולם דייהו מוטור; בעבר הוא היה יצרן הרכב השני בגודלו בקוריאה. דייהו קרסה כלכלית בגלל הסתבכות פיננסית של הקונצרן (צ'ייבול) דייהו ושל הכלכלה הקוריאנית בכלל בשנות ה-90 - ולא בגלל המוצרים שייצרה.
חלק מן השרידים שלה, בעיקר כמה ממפעלי הייצור ומזכויות הייצור של דגמים שונים, רכשה בנזיד עדשים ג'נרל מוטורס שהיתה באותן שנים בשיא עוצמתה. החטיבה הקוריאנית של ג'נרל מוטורס, שהוקמה על שרידי דייהו, נקראה DAT. בדיעבד הסתבר שרכישת החטיבה הזאת היא אחת ההצלחות הגדולות של ג'נרל מוטורס, ובלעדיה רב הספק שהיתה מתאוששת מהר כפי שהתאוששה ממשבר 2009.
במהלך העשור האחרון השתמשה שברולט בבסיס הייצור הקוריאני שלה כדי לייצר מכוניות עממיות, תוך שהיא מחליפה בהדרגה את דגמי דייהו המיושנים בפלטפורמות שפותחו בתוך קונצרן ג'נרל מוטורס. כך הוחלפו אופטרה העתיקה בקרוז החדישה, יואנט המיושנת באורלנדו שצפויה להגיע אלינו בקרוב ואביאו בסוניק שמתגלגלת במהירות לכיווננו.
נכון לרגע זה מיוצרים בקוריאה 4 מתוך 6 דגמי שברולט שמוצעים בארץ, ואלה מהווים את רובן המכריע של מכוניות שברולט שנמכרות אצלנו. סביר שהקריסה של ג'נרל מוטורס במשבר הכלכלי של 2009-2008 לא היתה מתרחשת לו האמינו קברניטי החברה יותר בבסיס הייצור הקוריאני שלהם,
קפטיבה, אחת התצורות של הג'יפון ה"גלובלי" של ג'נרל מוטורס, מדגימה את הפוטנציאל של פלטפורמה כלל עולמית אשר מותאמת לטעמי הלקוחות השונים ברחבי תבל. קפטיבה המקורית הושקה ב-2006 והתבססה על פלטפורמת תטה של ג'נרל מוטורס, שעליה נבנו עבור השוק האמריקאי שברולט אקווינוקס, פונטיאק טורנט, GMC טריין וסאטורן ויו. נוסף על כך, דייהו והולדן (השלוחה האוסטרלית של ג'נרל מוטורס) קיבלו את הפלטפורמה כבסיס לקפטיבה, ואילו אופל קיבלה את הקפטיבה (הקוריאנית) ושיווקה אותה באירופה כאופל אנטרה.
מה שאולי ידוע פחות הוא שאותה הפלטפורמה, בשינויים מסוימים, משמשת גם כבסיס של סוזוקי ויטארה XL7, זכר לימים שבהם ג?נרל מוטורס החזיקה גם בבעלות חלקית בסוזוקי. שדרוג נוסף של אותה הפלטפורמה מהווה בסיס גם לקאדילק SRX המקורית ולסאאב 9-4X.
מבחינת DAT זאת היתה הפלטפורמה הראשונה שהגיעה לקוריאה מבחוץ, כלומר, כזו שלא התבססה על דגמים קודמים של דייהו, אם כי העיצוב של קפטיבה ואנטרה בוצע במחלקת העיצוב של החטיבה הקוריאנית.
לאחר קריסת ג'נרל מוטורס הוקמה החברה הזאת מחדש, אבל מתוך רשימת המותגים שנזכרה כאן נשרו סאטורן ופונטיאק שנסגרו, סאאב וסוזוקי שנמכרו ובמידה רבה גם אופל שפעילותה הופרדה מג'נרל מוטורס.

הדור הראשון של קפטיבה לא הצליח בישראל ביחס למתחריו, ובתחילת הדרך אף סבל ממחלות ילדות שכללו מנועים לא מדהימים וגם היגוי לא נעים. אבל כפי שהוכיחה ההשקה העולמית, כל זה השתנה כעת.
הדור השני של קפטיבה הוא למעשה מתיחת פנים מסיבית שכוללת שדרוג משמעותי של פנים המכונית והחלפה של המנועים ב-4 מנועים חדשים. העיצוב החיצוני קיבל בעיקר את ה"פרצוף" החדש של שברולט, שהופך אותו לאגרסיבי במידה הנכונה, בעיקר בהשוואה בינו לבין הג'יפונים המתחרים בעלי 7 מקומות ישיבה, כמו יונדאי סנטה-פה.
עם זאת, כאשר כוללים ברשימת המתחרים גם ג'יפונים פופולריים יותר כמו יונדאי IX35 או קיה ספורטאז' - בעלי 5 מקומות ישיבה - קפטיבה נראית פתאום סולידית למדי בעיצובה.
השדרוג המשמעותי יותר בג'יפ החדש הוא עיצוב הפנים, והפעם ניכרת תחושה איכותית למדי מהחומרים שבשימוש ומההרכבה. עיצוב הפנים פשוט, שימושי בדרך כלל ולא מתחכם, וסביב הנהג פזורים לא מעט תאי אחסון שימושיים. המושבים נוחים ומרווחים, אם כי לא תומכים דיים לטעמי, והמרחב הפנימי לנהג ולנוסע לצדו נדיב. גם בשורת המושבים השנייה יש שפע של מקום, ומי שיקפל את השורה הזאת ואת השורה השלישית יקבל נפח הטענה מרשים ביותר.
לעומת זאת, הכניסה לשורת המושבים השלישית לא מספיק נוחה, והישיבה בה מוגבלת לשני אנשים קטנים מאוד. רמת הגימור הגבוהה, שהוצגה בהשקה העולמית, מותירה רושם טוב מאוד ומעידה גם על ההקפדה הגבוהה של העוסקים בבניית המכונית. אבל המבחן האמיתי יהיה נהיגה ברמת הגימור הבסיסית שתוצע בישראל.
השדרוג המשמעותי הנוסף הוא בגזרת המנועים. מנוע הבנזין בנפח 3.2 ליטר הוחלף במנוע בנפח 3 ליטר שמספק 258 כ?ס, ואילו מנוע 2.4 הליטר שסיפק 136 כ"ס הוחלף במנוע 2.4 הליטר החדש שמניע גם את מאליבו והספקו צמח ל-167 כ"ס.
את מנוע הדיזל עדיין מייצרת VM, אבל הנפח שלו צמח מ-2.0 ליטר ל-2.23 ליטר, והניהול האלקטרוני שלו מאפשר כעת להציעו בשתי גרסאות: 163 כ"ס ו-35 קג"מ של מומנט או 184 כ?ס עם 40 קג"מ של מומנט.
בישראל תוצע קפטיבה עם תיבת ההילוכים האוטומטית החדשה, בעלת 6 יחסי העברה, אבל אפילו התיבה (המוצלחת) הזאת לא הצליחה לגהץ את התנהגותו הבלתי חברתית בעליל של מנוע הבנזין הגדול.
מנוע V6 בנזין בנפח 3 ליטר מספק על הנייר שפע של כוח (כמעט 30 קג"מ) והספק, אבל בפועל כדי לחלץ ממנו תאוצה ראויה צריך לאמץ אותו ולסחוט את המצערת בלי להרהר ולו הרהור קל שבקלים על מחירי הדלק. לחץ המנוע הזה לא נשמע חביב וסימפטי, וההילוכים אצים ורצים כדי לנסות לגשר על הפער שבין צורכי המנוע וצורכי הנסיעה והדרך.
לעומת זאת, מנוע הדיזל (החזק מבין השניים) משדר את רוב כוחו כבר בסל"ד נמוך יחסית (2,000) ומושך את המכונית הלא קלילה הזאת (1,978 ק"ג) בעוז וללא כל היסוס. ביחס לדיזלים מודרניים מדובר במנוע רועד ורועש, אך שיכוך הרעשים של קפטיבה טוב ולכן מצליח להותיר את הנהג ואת אורחיו באווירה רגועה ונעימה.
ג'יפים, באופן כללי, לא נועדו לספק חוויית נהיגה מרשימה, וקפיטבה אינה יוצא מן הכלל. אמנם ההיגוי שלו עולה לאין ערוך על זה של קפטיבה המקורית, אבל עדיין רחוק מלספק לנהג תחושה מדויקת של המתרחש תחת גלגליו.
חברת יוניברסל מוטורס, יבואנית ג'נרל מוטורס לישראל, הצליחה בשני העשורים האחרונים לבסס לא מעט הצלחות מסחריות בקטגוריית הג'יפים והג'יפונים. רשימה זאת כוללת למשל את איסוזו טרופר, את איסוזו רודיאו, את שברולט טרייל-בלייזר ואפילו את הבלייזר, הג'ימי ואת שברולט טראוורס.
אולם בניגוד לטויוטה, מיצובישי, סוזוקי, הונדה, ג?יפ ויונדאי או אפילו למותגי היוקרה - ג'נרל מוטורס לא סיפקה לשוק שלנו דגם אחד שאיתו "רצה" לאורך שנים ולו אפשרה לבנות שוק ומוניטין ארוכי טווח.
כעת, לאחר הלידה מחדש של ג'נרל מוטורס, מרוכזת החברה הזאת ב-3 מותגי ליבה והמשמעותי בהם הוא שברולט - המותג הגלובלי והעממי של הקבוצה.
במלאות 100 שנה לשברולט נוטלת החטיבה הקוריאנית של החברה את המושכות ומספקת לשוק הישראלי לא מעט דגמים מודרניים שמותאמים לדרישות המקומיות שלנו. אם יבואני החברה לישראל יצליחו להציב את הדור השני של קפטיבה במרכז שוק הג'יפים הישראלי ולתמוך בו לאורך זמן, הרי שהכלי הזה והמותג שברולט יזכו סוף סוף לדריסת הרגל הראויה. מבחינת המוצר, לשברולט יש סוף סוף כלי שיכול להישיר מבט אל המתחרים.







נא להמתין לטעינת התגובות




