סטלה הנדלר - הכוכבת החדשה של דרהי
מעטים המנהלים שהשפיעו על ענף התקשורת כולו ועל הרגולציה שבו כמו היו"ר החדשה של חברת הוט סטלה הנדלר, שפילסה את דרכה מסמייל 012 והיתה לאשת הברזל של הענף. פטריק דרהי, בעל השליטה בהוט, הפקיד בידיה את המיזוג הנפיץ עם חברת הסלולר מירס
הנדלר, אחת הנשים היפות והזוהרות בקהילת העסקים, לא הותירה מקום לספק בנוגע למעמדה החדש בקבוצת דרהי: היא נכנסה לאירוע עם דרהי ואשתו והעניקה ללינה, שנחשפה לראשונה לקהילה העסקית המקומית, ליווי צמוד ונחוש: "תיזהרי במה שאת אומרת, הוא עיתונאי", הזהירה הנדלר מפני כתב ששאל את דרהי שאלה חודרנית בנוסח "כיצד את מרגישה בביקורך הראשון בישראל"?.
מי שניהלו בשבוע שעבר שיחות רקע עם בכירי חברת הוט בעקבות הדוחות המצוינים שפורסמו, שמעו דיבורים בטונים חדשים בחברה. השיחות התמקדו בתוצאות העסקיות, והמנהלים לא נגררו לעיסוק הרגיל במשרד התקשורת ובשאר הגופים המפקחים על החברה. לא שאין על מה לדבר: חברת הטלוויזיה בכבלים נחלצת בימים אלה מצרות גדולות, מרוויחה כסף ומאיימת על ההגמוניה של בזק בשוק הנחשק ביותר - שוק האינטרנט בקצבים מהירים.
אחת הבעיות הגדולות ביותר שהעיקו על החברה בעשור האחרון, פיצול הבעלות והמחלוקות בין בעלי השליטה, נפתרה בעקבות שכנועו של דרהי את יצחק תשובה, אליעזר פישמן ונוני מוזס, בעלי השליטה המפולגים, להעביר לידיו את השליטה המוחלטת בחברה ולהנהיג אותה לדרך חדשה.
דווקא עכשיו החליטה המדינה להעמיד בפני החברה מכשול חדש: חברת החשמל, בעידוד גלוי של משרדי האוצר, התקשורת והתשתיות, החלה בהליכים לקראת הקמה של תשתית תקשורת חדשה, וזו תתחרה בתשתיות התקשורת של בזק והוט.
אף אחד לא אוהב מתחרים חדשים, במיוחד לא כאלה שמגיעים באריזת צלופן מרשרשת ומרופדים בצמר גפן של הגנות ותמריצים מצד הרשויות. חברת בזק רטנה והשתתקה מיד, אבל מנכ"ל הוט הרצל עוזר מיהר לצאת בהכרזות לוחמניות ובאיומים בעתירות לבג"ץ. "לא ייתכן שחברה ממשלתית תיכנס לתחרות בשוק שבו פועלות חברות פרטיות", אמר עוזר, ובצדק.
אבל בשבועות האחרונים נושבת רוח חדשה בקומת ההנהלה של הוט בפארק התעשייה יקום. "אין טעם להיאבק במיזם התקשורת של חברת החשמל או להילחם בהתפתחויות בשוק, אנחנו צריכים ללמוד למנף את השינויים לטובתנו", אומרים בחברה. הרוח החדשה היא היו"ר הנדלר שתוביל את החברה לתחרות חזיתית מול 3 קבוצות התקשורת האחרות: בזק, סלקום ופרטנר.
הנדלר נחשבת בשנים האחרונות לחברה מן המניין בליגה של מנכ"לים צעירים שימונו לתפקידי המפתח במשק בעשור הקרוב. מלבדה ישנם זהבית יוסף, מנכ"לית אייפקס ישראל; ריצ'י הנטר, מנהל העסקים הראשי של שופרסל; רקפת רוסק-עמינח, המשנה למנכ"ל לאומי; ואבי גבאי, מנכ"ל בזק.
"יש לה את זה", אומרים עליה מקורבים ומתחרים ומתכוונים לתכונות שהזניקו אותה לעמדה הבכירה: שאפתנות, מיקוד גבוה ויחסי אנוש טובים. "סטלה לא תהיה החברה שלך, אבל היא עניינית ויודעת לעבוד גם עם אנשים שאינם בדיוק כוס התה שלה", מעיד קולגה הנחשב דווקא לאחד מידידיה.

הנדלר (49) נולדה באוקראינה לזוג רופאים ועלתה לישראל עם משפחתה בנעוריה. את "הקריירה התקשורתית" שלה החלה בצבא כטכנאית בחיל הקשר. היא מתגוררת בבית פרטי ביישוב מכבים, נשואה לאיל, ולזוג שני בנים. הנדלר למדה כלכלה לתואר ראשון ושני באוניברסיטה העברית והחלה לעבוד ככלכלנית בחברת בזק.
ב-1996 היא פרשה מהחברה עם הסמנכ"ל רם בלינקוב, והם הקימו יחד את חברת השיחות הבינלאומיות והאינטרנט קווי זהב, שם שימשה סגניתו ויד ימינו. ב-2003, כשפרש בלינקוב מתפקידו ומונה למנכ"ל הוט, מונתה הנדלר למנכ"לית קווי זהב. השניים מיודדים עד היום ונועצים זה בזה.
הנדלר גלשה לתפקיד בטבעיות. אחת ההצלחות הניהוליות הבולטות שלה היתה מיזוג שתי החברות המתחרות, קווי זהב ואינטרנט זהב,
למרות הקשיים השלימה הנדלר את המיזוג תוך שנה וליישב בהצלחה את המחלוקות הארגוניות והאישיות. משימה לא פחות מורכבת מצפה לה גם בהוט, שעברה סדרת זעזועים ועומדת על סף מיזוג ושינויים דרמטיים.
הנדלר שלטה בסמייל 012 ללא מצרים תחת עינו הפקוחה של היו"ר והבעלים המפרגן אלוביץ'. בדרך עשתה לעצמה שם של אשת הברזל של תעשיית התקשורת: מנהלת עיקשת של מו"מ, מדרבנת את הסובבים אותה ומנהלת ריכוזית וסמכותית.

הנדלר אינה נוטה להתראיין וגם בפעמים הנדירות שבהן התראיינה עשתה זאת בהסתייגות רבה. גם בתחילת החודש, כשהגיעה למה שנראה כמו שיא הקריירה המקצועית שלה עד כה, סירבה להתראיין. יחסה לתקשורת אמביוולנטי: היא מאמינה בכוחה ובהשפעתה על מקבלי ההחלטות, אך יודעת שמדובר בחרב פיפיות העשויה לפגוע גם במי שמנסה להשתמש בה לצרכיו. אם היתה הנדלר מתראיינת, יש להניח שלא היתה רואה במינוי את פסגת הישגיה. נראה שההישג שבו היא גאה יותר מכל הוא החדרת הטלפוניה על גבי האינטרנט לישראל.
לפני 7 שנים שנים נהנו בזק והוט משליטה מוחלטת בשוק הטלפון. התחרות בענף נראתה חסרת תקווה.
הנדלר, שניהלה את חברת התקשורת קווי זהב טרם המיזוג עם אינטרנט זהב, האמינה שניתן לשבור את הדואופול באמצעות שיחות על גבי האינטרנט.
היא לא נרתעה כשהחברות הגדולות החלו להפעיל על משרד התקשורת לחצים כבדים והזהירו מפני לא פחות מהתמוטטות הענף: "לא ייתכן שיזמים שלא השקיעו דבר בתשתית שלנו ישתמשו בשירותי האינטרנט שאנחנו מספקים כדי להתחרות בנו וכדי לפגוע בהכנסתנו העיקרית", טענו אנשי בזק והוט והצליחו לעכב במשך למעלה משנתיים את השירות ופתיחת התחרות.
7 שנים מאוחר יותר הצליחו החברות הקטנות שנכנסו לתחרות על שירותי טלפון באמצעות האינטרנט לכבוש נתחי שוק קטנים יחסית, אולם הן מציעות ללקוחות קטנים שירות באיכות טובה להפליא ובמחיר זניח. הנפגעת העיקרית מהצלחתה של הנדלר בשכנועה את משרד התקשורת על חשיבות השירות היא למרבה האירוניה דווקא הוט, שהנדלר הצטרפה לאחרונה להנהלתה.
"גברת רגולציה", כינה בכיר לשעבר במשרד התקשורת את הנדלר, ולא בכדי. יש בענף התקשורת מנהלים של חברות גדולות וחשובות יותר מסמייל 012, אבל נראה כי מעטים המנהלים ואנשי העסקים הפרטיים שהשפיעו על ענף התקשורת כולו כמו הנדלר. למעשה, מודה בכיר בענף, חלק גדול מהרגולציה בענף נבנה רק כדי להגן על חברה אחת - סמייל 012 שניהלה הנדלר.
הנדלר לא היתה שם לבדה. היא קיבלה גיבוי מוחלט מבעל השליטה בחברה שאול אלוביץ'. האיש שאת דרכו הארוכה בענף התקשורת אפשר לסכם במשפט אחד: "אם אינך יכול לרכוש את בזק, תתחרה בה בכל כוחותיך".
הנדלר ואלוביץ' הצליחו לשכנע את משרד התקשורת שיש לשמור על סמייל בכל מחיר כמעט ובכך לשמר את הסיכוי להקים חברת ענק המתחרה בבזק. זו הסיבה שפקידי המשרד הטילו מגבלות רבות על ענקיות התקשורת, בזק, הוט ו-3 חברות הסלולר, ובלמו לחצים למיזוגים בענף.
בענף המפוצל בין מתחרים רבים שבו נאסר על חברות גדולות לפעול בתחומים רבים, הצליחה סמייל, ולצדה כמה חברות קטנות ובינוניות, לשרוד. ב-2009 הזדעזעה החברה: אלוביץ', האיש שאסר מלחמת עולם על מונופול התקשורת בזק, רכש את השליטה בה. המחיר היה ברור: אלוביץ' יצטרך להיפרד מסמייל 012 ומהנדלר.
הנדלר לא ישבה בחיבוק ידיים ופעלה למציאת רוכש, המתאים למחיר שדרש אלוביץ'. מסע הגישושים הקצר עבר גם אצל פטריק דרהי, משקיע צרפתי תושב ז'נבה שהחל באותה העת את מסע ההשתלטות על הוט וחלם להקים קבוצת תקשורת גדולה בישראל.
בסופו של דבר נמכרה 012 ליוסי מימן. מימן, איש עסקים המתמחה בעיסקאות ענק בינלאומיות ומחזיק בשליטה בערוץ 10 על תקן צעצוע יוקרתי, הוא הבעלים האידיאלי של הנדלר הדומיננטית: הוא נתן להנדלר גיבוי מלא והניח לה לנהל. יו"ר פעיל? לא אצל הנדלר. "אם היו"ר הוא פעיל לשם מה יש צורך במנכ"ל"?, נהגה לומר.
כמו רבים אחרים ראה מימן בעיני רוחו את סמייל 012 הופכת לקבוצת תקשורת גדולה ואף הציע להנדלר לפתח שירותי טלוויזיה אינטרנטית על גבי התשתיות של 012. מימן חשב אפילו על חיבור עתידי בין עסקי ערוץ 10 לבין חברת האינטרנט שזה עתה רכש, אולם הנדלר דחתה את הרעיון. בעבר ניסתה לפתח שירותי טלוויזיה אינטרנטית והגיעה למסקנה שחברת אינטרנט אינה צריכה להיות גם חברת מדיה.

בשנה שעברה החלו רוחות חדשות לנשב במשרד התקשורת. שר התקשורת משה כחלון השתכנע שאין עוד טעם להגן על קיומה העצמאי של סמייל 012 באמצעות הפרדה מלאכותית בין ספק אינטרנט לספק תשתיות, ויש לאפשר לענף להתכנס ל-4 קבוצות שיספקו שירותי תקשורת מקוונים. מימן והנדלר קראו את הכתובת על הקיר ואת הכותרת במעריב עסקים והבינו שיש למכור את החברה.
חברת פרטנר, שהציעה בשנתיים האחרונות כמה פעמים לרכוש את 012 אך נתקלה בעיקר בהתנגדות של משרד התקשורת, היתה המועמדת הטבעית לרכישה. עם חתימת העיסקה הודיעה הנדלר על פרישה, ותוך זמן קצר קיבלה הצעה שקשה לסרב לה מדרהי. מקורביה מספרים שהנדלר בחנה באותה העת הצעות נוספות, אולם האתגר שבהקמה של קבוצת התקשורת הגדולה והפרסומים על המינוי שקצת הקדימו לדעתה את המאוחר - יצרו את הלחץ הנדרש.
חברת הוט, שהנדלר עומדת בראשה, היא בדיוק החברה המגוונת שלא רצתה להקים בעבר, אולם היא מאמינה עדיין בהתמחות בפנייה לשווקים שונים. בעוד בכירים בהוט רואים את "חבילת הטריפל" המשלבת אינטרנט, טלוויזיה רב ערוצית וטלפוניה במחיר מפתה כמכשיר השיווק העיקרי של החברה, הנדלר מציעה בדיונים פנימיים לפרק את החבילה ולהתחרות על כל אחד ממגזרי השוק בנפרד. "אנחנו והלקוח צריכים לדעת את המחיר המדויק שאנו גובים תמורת כל מוצר בנפרד ולתמחר אותו באופן תחרותי", היא טענה בדיונים אסטרטגיים.
בענף התקשורת תוהים עדיין איך תסתדר היו"ר הדומיננטית עם המנכ"ל הרצל עוזר. מקורבים לחברה מדברים על חלוקת סמכויות ברורה ועל היכולת המוכחת של עוזר והנדלר לשתף פעולה ולהגיע להבנות מבלי להיקלע לעימותים. מקורבים מציינים את מערכת היחסים הקצרה של עוזר עם יד ימינו לשעבר של פטריק דרהי מיכאל גולן - כדוגמה ליכולתו של עוזר להימנע מחיכוכים מיותרים.
דרהי גייס את גולן, שאותו הכיר כשגולן ניהל חברת תקשורת בצרפת, כנציגו האישי בהוט. גולן ניסה להנהיג בהוט שיטות ארגון ושיווק שפעלו היטב בצרפת. עוזר סבר שהשוק המקומי יקבל את הרעיונות פחות טוב, אולם נמנע מעימות עם גולן. כאשר התקבלו נתוני המכירות הצמיד אותם עוזר לדרהי, ודרהי החליט לשחרר את גולן מתפקידו כ"עוזר המנכ"ל".
על פי הערכות, הנדלר לא תתערב בניהול השוטף ותפנה את עיקר מרצה לפיתוח האסטרטגי של החברה ולמאבקים הרגולטורים. אחד העיוותים הגדולים שרואה הנדלר בענף התקשורת הוא חוזר האיזון בין הכללים המחייבים את חברות הסלולר לבין אלה המוטלים על חברות התקשורת הנייחת. היא תדרוש לפתוח גם את רשת הסלולר לגלישה חופשית ולתחרות, כפי שמקובל ברשת האינטרנט הרגילה.
בעיה לא פחות מורכבת יש להנדלר עם המיזוג הצפוי בין הוט ומירס. בעל השליטה דרהי פועל למיזוג בין שתי החברות, ובהתאם למתווה המוצע תרכוש הוט את השליטה במירס מידיו של דרהי תמורת כ-170 מיליון דולר. הרעיון ששתי החברות יכונסו תחת הנהגתה של סטלה מדאיג בכירים במירס, הסבורים שעל החברה לשמור על עצמאותה.
מנכ"ל מירס אברהם (אברשה) בורשטיין והנדלר מכירים לא מהיום. בעבר הם ניהלו מגעים על עיסקה בין סמייל 012 לבין מירס. המו"מ לא צלח ומקורבים אומרים שהם לא נפרדו כידידים. הנדלר מעדיפה לדחות לפי שעה את העיסוק בסוגיה ומדגישה שאינה דוגלת במיזוג בין שתי החברות ואינה מאמינה בחבילת "קוואדרו" של שירותי סלולר, אינטרנט, טלוויזיה וטלפון באותה בחשבונית.
נראה שגם מנהלי מירס מעדיפים שלא להופיע באותה החשבונית עם הוט: לאירוע ההשקה של "ילדי ראש הממשלה" הוזמנו כל ראשי ענף התקשורת ואנשי העסקים הקשורים בהוט ובבעלי השליטה דרהי. מנהלי מירס לא נראו שם.









נא להמתין לטעינת התגובות




