שאמה לחברות הדלק: "אתם גנבים!"
בדיון סוער בוועדת הכלכלה תקף יו"ר הוועדה את חברות הדלק, האשים אותם בקביעת מחירים פיקטיביים, ואף הזהיר: "לא תוכלו לרמות יותר את הציבור. נקדם חקיקה מואצת לתיקון העיוות"
בפתח הדיון אמר שאמה-הכהן כי "המאבק בנושא מחיר הבנזין נשא פרי ואנחנו נמצאים מספר שעות אחרי שההעלאה האחרונה בבלו על בנזין 95 בוטלה". לדבריו, המטרה כעת היא טיפול במחיר הסולר.
יו"ר הוועדה ביקש לבחון האם הסרת הפיקוח על מחיר הסולר היטיבה עם הצרכנים וכיצד קורה שחברות הדלק מחזיקות מחירונים שאותם הגדיר כ"פיקטיביים", בהם מחיר ליטר סולר עומד על כ-14 שקלים בעוד שהמחיר בשוק הוא כ-7 שקלים.
ח"כ שאמה-הכהן הזהיר את חברות הדלק ואמר כי ניתן לתקן את העיוותים בשוק בשתי דרכים. דרך אחת, לשיטתו, היא להגיע להסכמות עם החברות להוריד את המחיר. אם הדרך הזו לא תצלח, הוסיף היו"ר, ניתן לקדם חקיקה פרטית מואצת לתיקון העיוות בשוק.
בפתח הדיון נשמעו קריאות מצד חברי הוועדה שדרשו להתייחס לא רק למחיר שגובות חברות הדלק, אלא גם להעלאת הבלו האחרונה שלא בוטלה. היו"ר שאמה-הכהן התייחס לדברים ואמר כי הדיון בנושא נקבע כבר לפני שבועיים, וכי הוא היה סבור שהפחתת הבלו האחרונה כוללת גם את הסולר ולכן לא התכוון לדון בכך. "אני חושב שההחלטה להחריג את הסולר מתוכנית ההקלות של ראש הממשלה ושר האוצר היא טעות", אמר והוסיף: "ואני מתכוון לפעול לשינוי המצב. כשהתוכנית הוצגה היה ברור לי שגם הבלו על הסולר יופחת".
כמו כן התייחס היו"ר לפרסומים בדבר עדכון המחקר של מרכז המחקר והמידע של הכנסת שהוצג בדיון הקודם, על מרווחי השיווק של חברות הדלק. "חברות הדלק ביקשו להעביר הבהרות לדוח ולמרות זאת מסקנותיו לא השתנו", הבהיר שאמה-הכהן. "מרווח השיווק בישראל הוא עדיין הגבוה ביותר באירופה במונחי כוח קנייה ושר התשתיות כבר הנחה את נציגי משרדו לבצע עבודה בנושא".
מנהל מינהל הדלק והגז במשרד התשתיות, חן בר יוסף, אישר את הדברים ואמר כי הוא מעריך שבעוד כחודש מהיום תסתיים הבדיקה הראשונית ותוצג טיוטה של הממצאים לשימוע ציבורי.
בתשובה לשאלת היו"ר באשר להחזרת מחירי הסולר לפיקוח, אמר בר יוסף כי לפני 3 שנים הוצע לנהגי המוניות להחזיר את המחיר לפיקוח, אולם הם סירבו לאחר שהבינו שהמחיר המפוקח יהיה גבוה יותר מהמחיר אותו שילמו באותו בוקר בתחנות הדלק. יו"ר איגוד נהגי המוניות, יהודה בר אור, התייחס לכך ואמר כי "מאז השתנו כמה דברים במדינה".

יו"ר מועצת המובילים והמסיעים, גבי בן הרוש, ציין בדיון כי בשנת 1999 עמד מחיר ליטר סולר על 98 אגורות וכעת הוא מגיע לכ-7 שקלים. "אני מציע לוועדת הכלכלה להקים ועדת חקירה בנושא", הוסיף. לדבריו, בשנת 2005 נחתם הסכם עם המובילים שאפשר להם לקבל החזר על הבלו והדבר יצר מצב שאנשים פועלים לקבל החזרים פיקטיביים.
לדברי בן הרוש, הסולר מייקר את כל המוצרים וחומרי הגלם. "יש לי תחושה שראש הממשלה ושר האוצר מנותקים מהמציאות", הוסיף וסיפר על חברה קטנה ובינונית בעלת מספר לא גדול של משאיות אשר משלמת כל חודש תוספת של כ-80 אלף שקל רק בשל העלאת הבלו האחרונה.
יו"ר ארגון מורי הנהיגה, אבי גולן, הזהיר כי מצב הענף בכי רע וכי 8 שעות עבודה כל יום נועדו רק לכסות על ההוצאות. נציג הנכים, יהודה דורון, אמר בדיון כי ביד אחת המדינה עודדה בעבר את הנכים לרכוש רכבים המונעים בסולר, וביד השנייה העלתה את הבלו והפכה את הרכישות הללו ללא כדאיות. "לוקחים לנו מס על הרגליים", אמר דורן ודרש לפטור את הנכים מתשלום הבלו על הסולר.
מזכ"ל איגוד חברות הנפט, יוסי
היו"ר שאמה-הכהן הגיב על כך ואמר כי מדובר בהתחכמות. "בנושא הזה אתם גנבים ומרמים את כל מי שחתם אתכם הסכם על בסיס המחירון. אם תמשכו זמן לא יהיו מחירונים פיקטיביים יותר ולא תוכלו לרמות את הציבור. מי שחותם על חוזה שקשור למחירון פיקטיבי, החל מהחודש השני אתם מתחילים לגנוב אותו. להחתים על הסכמים כאלה זו לא חוכמה עסקית - זה חוסר הוגנות ורמאות", סיכם שאמה. ח"כ עמיר פרץ הצטרף לדברים ואמר כי מעשה כזה, אם נעשה, הוא "עושק של ממש".
סמנכ"ל רשות המסים, ערן יעקב, אמר כי אם עושים שינוי בגביית מס אחד צריך לבחור מסים חלופיים אחרים. הוא הוסיף כי לדלק יש השפעות חיצוניות שליליות שנשקלות בהחלטה להטיל את המס. "למדינה יש עניין ליצור יעילות, להפחית את הגודש בכבישים ולהפחית תאונות דרכים, תחלואה ומוות", אמר.
היו"ר שאמה-הכהן סיכם את הדיון ואמר כי הוועדה מבקשת ממרכז המחקר והמידע של הכנסת וממשרד התשתיות מחקר ודף עמדה בדבר משמעות החזרת הפיקוח על מחיר הסולר. כמו כן הוא הוסיף כי הוועדה תעניק עדיפות לחקיקה פרטית נגד מחירונים פיקטיביים. הוועדה אף ביקשה מהאוצר לנמק את ההחלטה להחריג את הסולר מההפחתה האחרונה של הבלו על הדלק, והודיעה כי תבחן את ההסדרים השונים בענף עם הנכים, המובילים ונהגי המוניות וההסעים.







נא להמתין לטעינת התגובות




