3 המכוניות זהות - אך רק אחת מותרת לייבוא לישראל
פיג'ו, סיטרואן וטויוטה יצרו ביחד 3 מכוניות זהות, השונות זו מזו רק בשם המותג ובתיקונים קוסמטיים קלים. אולם במשרד התחבורה אישרו רק את יבוא הפיג'ו - ואסרו על יבוא סיטרואן וטויוטה
לחברת פיג'ו-סיטרואן יש מיזם משותף עם חברת טויוטה לייצור מכוניות בצ'כיה, במסגרתו מיוצרות 3 מכוניות זהות לחלוטין, עם אותם מנועים ומערכות הינע, שנמכרות תחת 3 שמות מותג: פיג'ו 107, סיטרואן C1 וטויוטה אייגו. ההבדלים בין המכוניות מתבטאים אך ורק בקוסמטיקה - הבדלי עיצוב קטנים שנועדו לבדל את הדגמים וליצור להם שיוך מותגי בהתאם לסמל שהן נושאות.
חברת דוד לובינסקי החלה לייבא ארצה את פיג'ו 107 ב-2009, ולאור כניסתה לתוקף של רפורמת המיסוי הירוק ב-2009 - שהעלתה את הביקוש למכוניות קטנות וחסכוניות בדלק - החלה לייבא גם את סיטרואן C1. לפני מספר שבועות ניסתה גם חברת יוניון מוטורס, יבואנית טויוטה, להתחיל בייבוא הגרסה השלישית של אותה המכונית - אייגו - אולם נענתה בשלילה על ידי אגף הרכב, בטענה שהמכונית לא עומדת בדרישות התקינה החדשות.

כאשר נשאלו אנשי האגף כיצד ייתכן ששתי הגרסאות האחרות של אותה המכונית מיובאות לישראל ואילו שלהן לא קיבלה אישור, בדקו וגילו באגף שמסמכי התקינה של סיטרואן (להבדיל מפיג'ו) הוגשו לאחר המועד שבו נכנסו לתוקפן הדרישות והורו לדוד לובינסקי להפסיק ולייבא את המכונית.
שני היצרנים חוסכים כסף רב בפרויקט המשותף שלהם, לא רק בזכות קו הייצור המשותף, אלא בעיקר על ידי ביצוע משותף של מבחני התקינה השונים שנדרשים להם כדי למכור מכוניות בשווקים השונים בעולם - בדיקות שכרוכות בהוצאה כספית גבוהה מאוד.
ניסיונותיה של חברת לובינסקי להסביר כי מדובר באותה המכונית לא עלו יפה, וגם פנייה רשמית של היצרן - בה מודגשת
אם לא די בכך, רובן המכריע של המכוניות שנמכרות בישראל לא עומדות בדרישות התקינה החדשות, אולם הן מאושרות לייבוא רק מפני שמסמכי התקינה שלהן הוגשו לפני 2009. לעומת זאת באירופה, דרישות תקינה החדשות חלות רק על דגמים חדשים ולא על דגמים קיימים. על פי החלטת הממשלה אמורות דרישות התקינה בישראל להיות זהות לחלוטין לאירופה - אולם לאגף הרכב הישראלי יש פרשנות אחרת לאותה החלטת ממשלה.







נא להמתין לטעינת התגובות




