משפחה שכזו: המכונית המשפחתית משתלטת על ישראל
המשפחתיות הקטנות סוגרות שנה מצוינת של עלייה במכירות, בעיקר בזכות טויוטה קורולה, יונדאי I30 - וכמובן מאזדה 3. קטגוריית המשפחתיות הגדולות, לעומת זאת, נחלשה לטובות המיני-ואנים והג'יפים
כרגע תופסת קטגוריית המיני את המקום הרביעי מבין כלל הקטגוריות בשוק, וקטגוריית הסופר-מיני - את המקום השני. אולם דברים עשויים להשתנות השנה לנוכח המהפכים האפשריים וכן בשל ייקור שווי השימוש ברכב והזינוק במחירי הדלק.
בשוק שלנו, כרגיל, הקטגוריה הגדולה והחשובה ביותר היא קטגוריית המכוניות המשפחתיות הקטנות (קומפקטיות), שמחזיקה לאורך השנים כמחצית מכלל המכירות בישראל. סך כל המסירות (רכבים שנמכרו ועלו על הכביש - ג.מ) בקטגוריה זו זינקו ב-2010 מגזרה של 85 אלף מכוניות לכמעט 100 אלף מכוניות, בעיקר בזכות הגידול במכירות של כמה כוכבות חדשות.
מאזדה 3, הכוכבת הבלתי מעורערת של שוק הרכב הישראלי, העלתה על הכביש ב-2010 21,446 מכוניות, דומה לשיא המכירות שהשיגה ב-2009. בעוד מאזדה הצליחה לשמור על מספר המכירות למרות התייקרותו של הין היפני-טויוטה אף עשתה זאת טוב יותר: 15,179 דגמי קורולה נמכרו ב-2010 - שיפור של 3,000 מכוניות בדיוק לעומת התקופה המקבילה אשתקד. גם יונדאי I30 זינקה , ויחד עם שאריות האלנטרה שנותרו במלאי מכרה יונדאי כמעט 12 אלף מכוניות בפלח השוק הזה-לעומת כ-8,500 ב-2009.
יונדאי I30 הפכה גם למכונית ההאצ'בק (5 דלתות) הנמכרת ביותר בישראל בקבוצה זו, כשה-5 המדורגות אחריה מכרו - כל אחת - כמחצית ממספר המכירות שלה. אם שערי המטבעות יישארו כפי שהם וליונדאי יהיה די כושר ייצור, I30 עשויה להתחזק עוד יותר השנה - וזה עוד לפני בואה של יורשת האלנטרה, ה-I35. שברולט , שעדיין נפטרת משאריות האופטרה, מכרה למעלה מ-6,500 מכוניות מדגמי קרוז ואופטרה יחד - מכירות הדומות לאלה של דגמי פורד פוקס.
אך בעוד שברולט התחזקה מעט (מכרה כ-1,000 יחידות יותר בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד), פורד הפסידה 1,400 מסירות ביחס ל-2009 - נתון מאכזב בהתחשב בגידול בקטגוריה זו ובשוק הרכב, בשערו הנוח של היורו ובכך שהדגם הגיע כבר לישורת האחרונה שלו וזה הזמן למבצעים ולהנחות של היצרן.
הונדה, על אף שערו הגבוה של הין היפני, הצליחה לשפר מעט את מכירותיה של הסיביק, אבל עם כ-5,270 מסירות בשנה החולפת - עדיין מדובר ב-3,000 יחידות פחות מסך המסירות של שנת 2009. אחת הכוכבות הזורחות בקטגוריה זו היא פלואנס החדשה של רנו, שכ-5,200 יחידות מדגמיה נמסרו - שיפור משמעותי ביחס לשנת הבצורת (עבור רנו) 2009 וגם בהשוואה לנתונים ב-2008-2007. פלואנס מוצעת כעת עם שני מנועים נוספים (1.5 ליטר דיזל ו-2 ליטר בנזין), ואם תעבור את מבחן האמינות היא יכולה להצליח מאוד בהמשך 2011.
גם מיצובישי לאנסר (4,460 מסירות) שיפרה את מצבה ב--2010 אבל מי שהוסיפו נפח לקטגוריה הזו מלמטה הן קיה פורטה החדשה (כ-4,000 מסירות לעומת 700 בשנת 2009) ושתי מכוניות מקבוצת פולקסווגן: ג'טה היוצאת (כ-3,700 מסירות לעומת 1,650) וסקודה אוקטביה (2,760 לעומת 1,600). גולף שיפרה את מעמדה במעט עם תוספת של כ-600 יחידות (2,830 מסירות בשנה החולפת).
בשליש התחתון של טבלת המסירות נמצאות כמה מכוניות מאכזבות בהתחשב בפריחת הקטגוריה הזאת, הראשונה בהן היא 308 של פיג'ו ששמרה על רמת מסירות דומה ל-2009. נוספת אליה סובארו, שגם בגלל המכונית וגם עקב שינויים במבנה הבעלות אצל היבואן, איבדה כשליש ממסירות האימפרזה. ואילו סיטרואן איבדה כמחצית ממסירותיה של C4 - נתון מאכזב לקראת הצגת הדור החדש של המכונית בישראל בחודשים הקרובים.
טידה של ניסאן - עם כ-1,700 יחידות - רחוקה מלהותיר חותם בקטגוריה, וגם סיד, המכונית התאומה של יונדאי I30, מאכזבת מאד עם 1,180 מסירות בלבד.

לפני הסקירה של המשפחתיות הגדולות - הקטגוריה השלישית בחשיבותה בישראל - ראוי להציג את המגמות בתחום המכוניות ההיברדיות, שהיו אמורות להיות ההבטחה הגדולה של שוחרי איכות הסביבה בישראל ובעולם.
נכון להיום מעניקה מדינת ישראל הטבת מס משמעותית למכוניות היברידיות "עממיות", אך העלות הגבוהה של הייצור שלהן מתקזזת עם הטבת המס, והמחיר שלהן לצרכן גבוה מכדי שהן יהפכו פופולריות. עם כל זאת, אפשר היה לצפות שבתקופה שבה כל שוק הרכב צומח ושובר את שיאי המכירות-גם המכירות של מכוניות היברידיות יגדלו באופן פרופורציונלי לשוק.
בפועל, למרות שמספר הדגמים ההיברי-דיים בישראל עלה - ולמרות שכל יצרני הרכב מתכוונים להציע בשנים הבאות דגמים היברידיים, בשנת 2010 עלו על הכביש פחות מ-3,000 מכוניות כאלה.
טויוטה פריוס הובילה, כבעבר, את המכירות בקטגוריה
אינסייט הקטנה והיקרה פחות - עם מערכת היברידית פשוטה וזולה יותר - מסרה 1,283 יחידות, שיא אישי מבחינתה אבל עדיין מספר צנוע מאוד ביחס להיקף השוק כולו.
6 דגמים נוספים של מכוניות היברידיות שנמכרים בישראל לא דגדגו את טבלאות המכירות, וביניהן הונדה סיביק ההיברדית עם פחות מ-100 ממסירות ו לקסוס 9 היוקרתית. מאידך, יש לציין את המסירות של RX450H, הג' יפ ההיברידי של לקסוס: למרות שמדובר רק ב-55 יחידות, זה מספר חשוב כשמדובר בג'יפ יוקרתי גדול, ודאי לנוכח נתוני זיהום האוויר של כל מתחריו בקטגוריה.

קטגוריית המשפחתיות הגדולות הצטמצמה מעט בשנת 2010 מרמה של כ-14 אלף מסירות לרמה של כ-13 אלף - וגם אם מדובר בהפרש לא משמעותי, הוא בולט בכל זאת לנוכח הגידול במסירות בכלל השוק. הירידה במסירות בקטגוריה זו עקבית, והיא נמשכת משנת 2008 ברציפות. אבל בשנת 2010 אפשר לייחס חלק ממנה לכל הפחות לעלייה במכירות של ג'יפונים, קרוס-אוברים ומיני-ואנים.
גם ב-2010 הוסיפה מאזדה 6 להוביל את פלח השוק הזה, אבל תוך היחלשות משמעותית שנמשכת משנת השיא של הדגם הזה בישראל (2008) - לעומת 5,600 יחידות שנמכרו אז, בשנה החולפת עלו על הכביש רק 2,312 יחידות , וחלק מן הלקוחות העוזבים פנו, יש להניח, לסובארו. דגם ה-B4 של סובארו צמח מ-1,300 יחידות ב-2009 ל 2,100 בשנה החולפת, וגם שברולט רשמה ביצועים טובים עם זינוק מ-1,180 יחידות של מאליבו לכמעט 1,600 בדגם החדש.
עוד שני דגמים שסבלו ב-2010 הם מונדיאו של פורד, שמכירותיה הצטמצמו מ-2,760 ל-1,439, ואוונסיס של טויוטה שהסתפקה בפחות מ-1,200 יחידות לעומת 1,500 בשנה הקודמת. סקודה סופרב, מאידך, הכפילה את מכירותיה בהשוואה לאשתקד ל-1,350 ועקפה בקלילות את טויוטה.
נתוני המכירות לשנה החולפת מצביעים על כך שסביר מאוד להניח כי 000 , 2 היחידות שנגרעו מהיקף המסירות בקטגוריות המשפחתיות הגדולות, נמצאו לבסוף בקרב רוכשי המיניואנים הגדולים. כל מי שזוכר את הקרב בין מיצובישי ספייס-וואגן באחרית ימיה לבין מאזדה 626, זכה לדה-ז' ה-וו השנה כאשר מיצובישי גרנדיס מסרה 2,140 מכוניות , לעומת 401 בשנת 2009.
גרנדיס, מכונית שנמצאת על הגבול בין מיני-מיני-ואן לבין מיני-ואן בגודל מלא, השאירה מאחור אפילו את מאזדה 5 למרות שזו כשלשעצמה שמרה פחות או יותר על כוחה עם 1,718 יחידות. גרנדיס אמנם אינה מכונית צעירה, אבל עם אמינות יפנית מוכחת ועם מרחב פנימי מכובד - יחסית לקטגוריית הגודל הקטנה יותר - היא הפכה ללהיט לנוכח הורדת המחירים שלה השנה.
הרחק מאחור, עם 417 יחידות, ממוקמת קיה קרניבל, ובסמיכות לה נמצאו ב-2010 גם קרייזלר וויאג'ר ופורד אס-מקס גלקסי. אם מנטרלים את צמיחתה של גרנדיס, לא נרשם כמעט שינוי בקטגוריית המיני-ואנים בגודל מלא, אבל קטגוריית המיני-מיניואנים, לעומת זאת, צנחה מ-5,800 יחידות לפחות ל-5,000 יחידות.
לעומת מאזדה 5, ששמרה כאמור על כוחה, מכירותיה של סקודה רומסטר הצטמצמו מ-1,550 ל-1,170 יחידות , יונדאי מטריקס התאדתה לקראת הופעת המחליפה שלה IX25, להונדה כבר לא נותרו FR-V ישנות למכור (והמכירות צנחו מ-357 ל-71 יחידות ), וגם קיה קארנס התפוגגה ל-61 יחידות בלבד.
סיטרואן פיקסו שמרה על כוחה בזמן שהמתחרה מבית, רנו סניק, איחרה להגיע לשוק ומסרה בסך הכל 106 יחידות עד סוף השנה . טויוטה, לעומת זאת, הצליחה עם ורסו החד - שה, שממדגמיה נמסרו 871 יחידות.








נא להמתין לטעינת התגובות




