חושבים בקטן: כך הפכו מכוניות המיני לסחורה החמה של שוק הרכב
מכוניות המיני כבשו בשנה החולפת את שוק הרכב הישראלי - וההסתערות על קטגוריה זו תימשך גם השנה. יונדאי היתה הראשונה לזהות את ההזדמנות עם התחלת "המיסוי הירוק", אך סוזוקי השכילה להוריד מחירים - וגרפה את כל הקופה
כפי שחווינו גם ב-2009-2008, שוק הרכב הישראלי - כמו הכלכלה בכלל - הושפע מעט מהמשבר הכלכלי העולמי, והצמיחה שאולי התעכבה קצת התחזקה כבר מאמצע 2009 ולאורך 2010. במסגרת חגיגת המכירות באו לידי ביטוי כמה מגמות מעניינות, חלקן חדשות, שראוי לעקוב אחר ההתפתחות הצפויה שלהן בשנה הנוכחית.
מה שלא השתנה השנה הוא מעמדה של מאזדה כמובילה - 15 שנים ברציפות - וכך גם מעמדה של מאזדה 3 כמכונית הנמכרת ביותר בישראל, סטטוס ששומר הדגם הזה בעקביות מאז הושק אצלנו לראשונה ועד היום. במהלך 2010 עלו על כבישי הארץ 21,446 מכוניות מסוג מאזדה 3, ולמעשה אחת מכל 10 מכוניות חדשות שנמכרו בישראל ב-2010 היא מאזדה 3.

בדרך כלל אנחנו נוהגים לפתוח את סיכום השנה עם קטגוריית המכוניות הגדולה והחשובה ביותר בשוק שלנו - מכוניות משפחתיות קטנות (קומפקטיות) - מכיוון שקטגוריה זו מחזיקה כמחצית מכלל המכירות בישראל.
אלא שב-2010 נולדה, למעשה, קטגוריה חדשה בשוק הישראלי. מכיוון שזו הפכה במהרה לאחת הקטגוריות החשובות במחוזותינו, ראוי לפתוח דווקא בה. את סקירת המגמות בשאר קטגוריות הרכב (המכוניות המשפחתיות הגדולות) נדחה לשבוע הבא.
לפני כשנתיים הוצגה ונכנסה לתוקף רפורמת "המיסוי הירוק" שמעניקה הטבת מס למכוניות שמייצרות מעט זיהום אוויר. הטבה זו גדלה ככל שרמת הזיהום נמוכה יותר. ההטבה ניתנת לפי סכום קבוע ולא לפי אחוזים, ולכן היא מיטיבה במיוחד עם מכוניות פחות יקרות - לרוב מכוניות קטנות בעלות תיבת הילוכים ידנית (או רובוטית) שמיוצרות במדינות פחות מפותחות.
הראשונים לזהות את הפוטנציאל ולהגיב אליו היו אנשי יונדאי, שהקדימו את זמנם עם i10, אבל מהר מאוד הצטרפו אליהם אנשי סוזוקי עם אלטו ואנשי פיג'ו עם 107. ואלטו מיוצרות בהודו, ולכאורה יכלו להימכר בארץ במחיר שווה לכל נפש. למרות זאת, בעוד אנשי יונדאי שמרו לעצמם שכבת שומן כדי שיהיה להם במה להתחלק עם חברות הליסינג, אנשי סוזוקי החליטו להציע את אלטו במחיר עממי יותר - וזכו בכל הקופה.
נכון שיונדאי מכרה במהלך השנה 1,915 מכוניות - וזה מספר מכובד בכל קנה מידה - אבל ב-2009 היא מכרה כאן 2,118 יחידות, ולאור זאת מכירותיה הצטמצמו בניגוד למגמת ההתפתחות של הקטגוריה כולה. סוזוקי, לעומת זאת, שיחקה אותה עם מכירה של 3,565 מכוניות מדגם אלטו - פי 1.5 מיונדאי i10.
נתונים אלה פותחים מחדש את הדיון על מכירות בהנחה משמעותית לליסינג ולהשכרה לעומת מכירות ריטייל לציבור הכללי (בנוסף, כמובן, למכירות בהנחה צנועה יותר לחברות השכרה וליסינג, שהיו לקוח חשוב גם עבור סוזוקי).
גם שאר המתמודדות על
אנשי פיג'ו היו הראשונים ליהנות מההסתערות על קטגוריית המיני, ולמרות המחיר הגבוה יותר והמכונית הקטנה יותר הם מסרו 633 יחידות של ה-107 - נתון נאה בהחלט. סיטרואן הצטרפה מאוחר יותר אבל עם מחיר אטרקטיבי והספיקה למסור כמה עשרות יחידות עד סוף השנה. אם גם טויוטה תצטרף בשנה הנוכחית לחגיגה, אפשר להניח שגם היא תזכה למכירות יפות.
נוסף על כך אפשר להניח שאם הפנדה של פיאט היתה מופיעה מוקדם יותר השנה, גם אנשי פיאט היו מצליחים למכור יותר מ-200 יחידות ב-2010, אולם לאור התרחבות שוק מכוניות המיני יש בהחלט סיבה טובה להמתין לחדשות מאיטליה. לדגמים אלה יש להוסיף גם את פיאט 500 ואת סוזוקי ספלאש, אם כי שתי אלה יכולות להתמקם גם בקטגוריית הסופר-מיני (500 מפני שהיא מכונית לייף סטייל, וספלאש מפני שהיא מעט יותר גדולה).
קטגוריית המיני מכרה בשנה החולפת כ-9,000 יחידות והפכה לקטגוריה הרביעית בחשיבותה מבחינת היקפי המכירות בשוק שלנו - וזו רק ההתחלה. הנתון המעניין במיוחד, כשבוחנים את הקטגוריה הזו, הוא האחוז הגבוה של מכירות מכוניות ידניות מתוך סך המכירות הכולל, בפרט לאור העובדה כי 90% מהמכוניות החדשות שנמכרות בישראל הן בעלות תיבת הילוכים אוטומטית: בקרב סוזוקי היוו הידניות רוב מוחץ (3,059 ידניות לעומת 506 אוטומטיות), אבל גם יונדאי שלחה אלינו 562 ידניות לעומת 1,353 אוטומטיות . פיג' ו וסיטרואן מסרו כ-60 ידניות, ובפיאט נמסרו 156 פנדות ידניות לעומת 32 אוטומטיות. במהלך השנה תגיע "ספארק" של שברולט בגרסה ידנית, ואילו יונדאי תשיק גרסה ידנית בסיסית ופחות יקרה. ולכן היד-תרתי משמע - עוד נטויה.

ביחס למכוניות המיני, מכוניות הסופרמיני נראות מרווחות, ולא מדובר באשליה אופטית מכיוון שכל הקטגוריות גדלות (פיזית) עם השנים. חלק ניכר מן הזינוק במכירותיה של יונדאי ב-2010 נזקף לזכות I20 ואקסנט, שמגיעות אלינו מהודו ומטורקיה. I20 הכפילה כמעט את מסירותיה השנה (יחד עם שאריות הגטס) למספר שלא נראה כמותו מאז שנת 2007: 7,174 יחידות. גם אקסנט זכתה לשנה הטובה ביותר שלה מאז 2007. עם 6,403 מסירות ועם שני הדגמים האלה מחזיקה יונדאי ביותר מרבע מנתח השוק בקטגוריה זו.
מאזדה 2, שהובילה את קטגוריית הסופר-מיני בשנה שעברה, הסתפקה במקום השלישי עם 5,665 יחידות , ובכל זאת זה הנתון הטוב ביותר שנאסף עבור הדגם הזה עד כה. לקראת סוף השנה נוספה למאזדה 2 היפנית גרסה נוספת, סדאן (4 דלתות), שמתחרה באקסנט ומיוצרת בתאילנד. מאזדה הספיקה למסור רק כ-600 יחידות מהדגם הזה ב-2010, אבל ברור שהקרב האמיתי יתחיל השנה ויחריף לקראת הרבעון השלישי עם הופעתה של מחליפת האקסנט.
דייהטסו סיריון - עוד מכונית שמבחינת גודלה נמצאת על הגבול שבין מיני לסופר-מיני - ידעה עדנה ב-2010. אחרי צניחה דרמטית בשנת 2009 כמעט והוכפלו מכירותיה והיא עברה את רף 4,100 היחידות. גם סוזוקי SX4 וקיה ריו מכרו יפה השנה (3,840 ו-3,083 בהתאמה), אבל את ההפתעה המשמעותית ביותר רשמה איביזה החדשה והמסוגננת עם מסירת 2,753 יחידות. שברולט אבאו מכרה 5,000-3,000 יחידות בשנים האחרונות. מכירותיה הדרדרו אל שיפולי הטבלה בגלל שהאבאו מפנה דרכה לדגם חדש שיגיע לארץ בקרוב.
התחזקות הין היפני ב-2010, לצד היחלשות היורו והדולר, הקטינו את פעילותם של היצרנים והיבואנים היפנים ומאידך הגדילו את החיוך אצל עמיתיהם מאירופה, ארה"ב וקוריאה. עם זאת, חלק מהמותגים האירופיים נהנו מהמציאות הזו, לא כולם הצליחו לנצל אותה-וגם לא כל היפנים סבלו באותו המידה. מה שברור הוא שהקוריאנים (שמוכרים לנו בדולרים למרות שהם מייצרים במטבע מקומי, טורקי, הודי וביורו) בהחלט עשו חיל, וגם האמריקאים הגדילו את נוכחותם אצלנו.
בעוד שערי המטבע צמצמו את ההישגים של חלק מן היפניות - בעיקר של טויוטה, הונדה וסובארו - יפניות אחרות שמרו על כוחן (מאזדה) ואף התחזקו במידה מסוימת (סוזוקי, דייהטסו, ניסאן) בייחוד בזכות השקת דגמים חדשים.
גם השקל הישראלי התחזק לעומת רוב המטבעות, אך נשמרה קשיחות המחירים שנגזרת עלינו בשל אימת חברות הליסינג. עם זאת, פה ושם היו כמה יבואנים ששברו מעט את השורות וערכו מבצעי מכירות במהלך השנה. יבואנים שרשמו התקדמות משמעותית בטבלת המכירות של 2010 הם קבוצת צ'מפיון מוטורס, יבואנית קבוצת פולקסוואגן; חברת טלקאר, בעיקר בגזרת קיה; וחברת מכשירי תנועה - בעיקר עם סוזוקי.
כיבואנית, חברת דלק מוטורס הוסיפה לשמור על מעמדה הבכיר עם 42,082 מסירות (מספר המכוניות שנמכרו ועלו על הכביש - ג.מ) של דגמי מאזדה ופורד, שהיוו 19.4% מסך המכירות של מכוניות חדשות בישראל. בדומה ל-2009, גם בשנה החולפת כל מכונית חמישית שעלתה על הכביש יובאה ושווקה על-ידי דלק מוטורס.
גם כלמוביל (יבואנית מרצדס, מיצובישי ויונדאי) רשמה זינוק של כ-50% בהיקפי המכירות ל-39,858 מסירות (ונתח שוק של 18.4%) - והתקרבה אל דלק מוטורס המובילה. קבוצת צ'מפיון מוטורס דילגה במעלה הטבלה עד למקום השלישי עם 23,522 מסירות ועם נתח שוק של 10.9%. צ'מפיון עקפה אפילו את יוניון מוטורס (יבואנית טויוטה ולקסוס, שמסרה 22,739 מכוניות שמהוות 10.5% מהשוק).
אחריהן, ניצבת במקום החמישי טלקאר (יבואנית דייהטסו וקיה) שרשמה התקדמות יפה ב-2010 ומסרה 14,754 מכוניות שהן כ-6.8% מסך המכירות בשוק. כניסת דגם חדש של רנו ומתקפת דגמים בניסאן סייעו לקבוצת קרסו לגעת במקום החמישי (אך להסתפק בשישי) - עם 92 מכוניות פחות מטלקאר ונתח שוק זהה באחוזים.
יוניברסל מוטורס, יבואנית קבוצת ג'נרל מוטורס, לא רגילה להימצא אחרי כמה מן הנזכרות לעיל, אולם החלפתם של כמה מהדגמים החשובים שלה ב-2010 דחקה את היקף המסירות כלפי מטה.

אחת המגמות החשובות ב-2010 היא גידול במכירת מכוניות מיני, ואחת הנהנות העיקריות מכך היא מכשירי תנועה שמסרה 13,353 מכוניות וניצבת שמינית לפני דוד לובינסקי (יבואן פיג'ו וסיטרואן, 313, 12 מכוניות) וחברת מאיר (וולבו, הונדה, ויגואר) שסוגרת את העשירייה הראשונה עם 9,435 מכוניות.