שופרסל מנסה להתחרות בחנויות הנוחות: מגייסת את המינימרקטים
הרשת מסבה מינימרקטים עירוניים לסופרים תחת המותג "שופרסל אקספרס" - בעלי המינימרקטים הופכים לזכייני הרשת
החנות החדשה ממוקמת ברחוב יהודה המכבי בתל אביב, מול סניף "מגה בעיר" של הרבוע הכחול, והיא מצטרפת ל9- חנויות שכבר פועלות בתל אביב, גבעתיים, רעננה, כפר סבא, בת ים, ירושלים ופתח תקווה. חנות מגה בעיר שביהודה המכבי, משרתת את תושבי האזור ואת שכונת בבלי הסמוכה, אשר גם בה קיים סניף מגה בעיר. עם כניסת שופרסל למתחם, צפויה באזור תחרות שלא היתה בו קודם.
הכניסה לעולם חנויות הנוחות, לא היתה חלק מהאסטרטגיה של שופרסל, כפי שהוצגה ב.2005-באסטרטגיה המקורית נכללו 3 פורמטים: "שופרסל דיל", "שופרסל ביג" ו"שופרסל שלי", לצד כרטיס אשראי, מועדון לקוחות ומותג פרטי. אלא שלנוכח התמורות שחלו בשוק קמעונאות המזון - בעיקר עם רכישת AM:PM על ידי דודי ויסמן, בעל השליטה ברבוע הכחול - הוחלט בשופרסל לבצע התאמות בתוכנית.
במהלך זה, מעצימה שופרסל את התחרות בתוך הערים ומנסה לתת מענה לפורמט רשת .AM:PM גורמים נוספים בהם מנסה שופרסל להתחרות עם פורמט האקספרס, הם "טיב טעם אין דה סיטי", "אלונית" של דור אלון, "מנטה" של דלק, "סו גוד" של סונול ורשת “yellow" של פז, המהווה את הגורם המשמעותי בחנויות הנוחות.
בישראל פועלות כ425- חנויות נוחות, המגלגלות על פי הערכות, כ800-700- מיליון שקל. הרווח הגולמי שלהן גבוה בצורה משמעותית מזה של הרשתות הקמעונאיות הגדולות, ועומד על כ.35%- התרחבות מסיבית בתחום זה, תוכל להוות בשופרסל משענת להתמודדות עם פורמט הדיסקאונט, בו הרווחים נמוכים יותר.
פיתוח הפיילוט שופרסל אקספרס לתתרשת, אושר בהחלטת דירקטוריון שופרסל, ולפיה ייפתחו עשרות סניפים בגודל 230-150 מ"ר, שיפעלו בשיטת הזכיינות. הרשת תשקיע בכל סניף 1.5-1 מיליון שקל - שיסתכמו השנה בכ23-15- מיליון שקל.
שופרסל אקספרס פועלת בשיטת הזכיינות, בדומה לשיטת העמיתים של סופר-פארם. בעל המינימרקט מנהל את החנות עבור הרשת, ומקבל דמי ניהול ואחוזים מהרווח. בתמורה, הוא זוכה לתנאי הסחר המשופרים של שופרסל ולכל הידע הקמעונאי, כמו גם לפרסום ושיווק שאינם מאפיינים מינימרקטים פרטיים. בשופרסל בחרו במתכונת הזכיינות, לאחר שהבינו כי למרות שסופרסל מחזיקה סניפי ענק, אין בידה את הידע להפעלת חנויות קטנות מאוד.
הפקדת החנות בידי זכיינים הנהנים מכוח הקנייה, האסטרטגיה והשיווק של שופרסל, מאפשרת לרשת להשתחרר מניהול הפעילות היומיומית. יחד עם זאת, החלו בשופרסל בלימוד התחום במהלך השנתיים האחרונות, וכיום חלק מהחנויות מנוהלות בהפעלה ישירה של הרשת.
עם הקמת תת הרשת לפני
פורמט האקספרס מספק לשופרסל פוטנציאל רווחיות גבוה, שכן הרווח הגולמי בחנויות נוחות גבוה יותר מאשר בשאר הפורמטים, המכירות למ"ר גבוהות יותר והסניפים פועלים בזכיינות. למרות שענף חנויות הנוחות מאופיין בריבוי מתחרים, בשופרסל מבקשים להבליט יתרון במחלקות המאפים והמוצרים הטריים, לצד כיבוד תווי השי ומועדון הלקוחות.