אל על גנזה תוכנה לבניית חבילות נופש בגלל סוכני הנסיעות

התוכנה שפיתחה אל על נשמעת מצוין - חיבור לחברות התיירות הגדולות בעולם שמניב את הדיל הכי משתלם. אך במקום להעלות אותה לאתר כמתוכנן, היא נגנזה בלחץ סוכני הנסיעות. בכיר בענף: "אל על לא רוצה לפגוע בסוכנים"

ענת שיחור-אהרונסון | 31/8/2010 7:03 הוסף תגובה הדפס כתבה כתוב לעורך שלח לחבר
לפני כחודש החלה אל על בפיילוט של תוכנה לשיווק חבילות של טיסה ומלון, בה השקיעה החברה כ-3 מיליון דולר ועבדה עליה במשך כשנה וחצי.

מדובר על תוכנה דינמית לבניית חבילות של טיסה ומלון, המחברת את אל על לכמה מחברות ההפצה של חדרי מלון הגדולות בתחומן בעולם, המסוגלת להתאים לנוסע את החבילה המתאימה לו ביותר במחיר הנמוך ביותר. אלא שכנראה שנוסעי אל על לא יוכלו ליהנות מהבשורה הטובה, לפחות לא באופן ישיר באמצעות אתר האינטרנט של אל על.

על פי הערכות באל על, השימוש בתוכנה היה אמור להכניס לחברה כ-40 מיליון דולר בשנה. אלא שהתוכנה מעולם לא הושקה באתר אל על, נשארה מוצפנת מעיני הלקוחות והגולשים והשימוש בה מתעכב. התוכנה אמורה לעלות לשימוש הגולשים באתר אל על אחרי פיילוט במוקדי הטלפון, אלא שכנראה גם הפיילוט לא ישרוד זמן רב.

כשבוע לאחר שעלה הפיילוט לאוויר רק באמצעות הזמנות בטלפון, ומוקדני אל על הציעו למתקשרים חבילות במחירים זולים יותר מאלה שיכולים היו להציע סוכני הנסיעות, הפיילוט ירד והתוכנה כעת אינה בשימוש או נמצאת בשימוש חלקי מאוד.

למעריב עסקים נודע כי הגבלת השימוש בתוכנה נעשתה כתוצאה מלחץ שהפעילו סוכני הנסיעות על אל על, בעקבות החשש לפגיעה בפרנסתם. לא ברור אם הלחץ הופעל באופן מאורגן, או באופן פרטני על ידי סוכני נסיעות גדולים. אם מדובר בלחץ שהופעל בצורה מאורגנת הרי שמדובר לכאורה בעבירה על חוק ההגבלים העסקיים בעניין תיאום מחירים.
"הלחם והחמאה"

בכיר בענף הנסיעות, שאישר את הדברים, אמר למעריב עסקים כי "אל על יודעת שקרוב ל-90% ממכירותיה נעשות באמצעות סוכני הנסיעות והם הלחם והחמאה שלה. אל על יודעת שאסור להרגיז אותם, כי הסוכנים עדיין מוכרים את החלק הארי של היקף העסקים של אל על".

אותו גורם הסביר כי הסוכנים פועלים כיום בשוק קשה מאוד, עם נוכחות של החברה הזולה איזי ג'ט, שמרחיבה את יעדי הטיסה שלה מישראל ועם קשיים נוספים של חיתוך בעמלות ולכן אל על לא יכולה להרשות לעצמה להציע מחירים נמוכים יותר מאשר סוכני הנסיעות ולפגוע בהם עוד יותר.
  
לסוכני הנסיעות יש כוח, מסביר הגורם, הם יכולים לקחת קבוצה של מאות אנשים ולהסיט אותם לטיסה בחברה אחרת, ואל על יודעת את זה ולכן משתפת אתם פעולה ושולחת את התוכנה ישר למגרה.

לדברי הגורם, "פיתוחה של התוכנה החל עוד בימי המנכ"ל הקודם חיים רומנו, וכבר אז היו דיבורים עם הסוכנים

נגד הפעלתה. כיום יש באל על הנהלה שקשובה יותר לסוכנים". הגורם העריך שהתוכנה לא תעלה לאתר החברה "כדי לא לקחת לסוכנים את הפרנסה. הסוכנים רוצים בסך הכל תחרות הוגנת ואם אל על תציע מחירים נמוכים יותר מהם זו לא תהיה תחרות הוגנת", הוא הסביר.

עד לאחרונה לא הציעה אל על חבילות של טיסות ומלון אלא רק טיסות. כיום מופיעה באתר משבצת עם הכיתוב "חדש! חבילות נופש", שמדריכה את הגולש באתר להתקשר למרכז ההזמנות של החברה, אך אין באפשרותו להזמין באמצעות האתר חבילה הכוללת מלון. 

על פי תוכניות אל על, התוכנה היתה אמורה להיכנס לשימוש באתר החברה כך שהנוסעים יוכלו להרכיב בעצמם חבילות בהתאם לצרכיהם ולקבל את החבילה הטובה ביותר עבורם, בהתאם לתקציב שלהם. התוכנה בנויה כך שהיא בוחרת עבור הנוסע את הטיסה המתאימה לו ביותר וכן את המלון המתאים לו ביותר על פי מיקום, רמה ומחיר.

לא מודעים

לאחרונה נמנעת אל על מעימותים עם סוכני הנסיעות. לפני כשבוע פורסם במעריב עסקים כי בעקבות לחץ של סוכני הנסיעות, החל מ-1 באוגוסט צומצמה כמעט לגמרי תוכנית "אל על פמילי", שהיתה נהוגה במשך שנים ואיפשרה למשפחה ולחברים של עובדי החברה לקבל כרטיסים בהנחה. ההחלטה התקבלה לאחר שהמנכ"ל אליעזר שקדי נפגש עם סוכני הנסיעות, שטענו בפניו כי ההנחה פוגעת בפרנסתם.

מאל על נמסר בתגובה כי "הפיילוט נמשך והמוקדנים אליהם מתקשרים משתמשים בתוכנה האמורה". מהתאחדות סוכני הנסיעות נמסר כי "ההתאחדות אינה מודעת לקיומה של תוכנה כזו ומלכתחילה לא ידוע לה על החלטה של אל על בנושא. ידוע כי לאל על יש חברת בת פעילה למכירה של בתי מלון וחבילות נופש, ככל הידוע לנו החברה פעילה".

כל המבזקים של nrgמעריב לסלולרי שלך

תגובות

טוען תגובות... נא להמתין לטעינת התגובות
מעדכן תגובות...

עוד ב''צרכנות''

מדורים

  

פורומים

כותרות קודמות
כותרות נוספות
;
תפוז אנשים
vGemiusId=>/business_channel/consumerism/ -->