"אין טעם בפגישות. אנחנו לא מחויבים למו"מ עם MTS"

החשב הכללי: "אנחנו מוכנים להיפגש עם MTS אבל לא נראה שיצא מזה משהו". "מבחינתנו העסק איתם הסתיים. נת"ע תצטרך להקים את הפרויקט בעצמה, כבר התחלנו את העבודה". MTS: "היחידים שירוויחו מזה הם עורכי הדין"

עידו אפרתי ויהודה שרוני | 23/8/2010 7:53 הוסף תגובה הדפס כתבה כתוב לעורך שלח לחבר
"עברנו את נקודת האל-חזור בכל הנוגע לפרויקט הרכבת הקלה בת"א. נציגי MTS הודיעו כי הם מתכוונים להיפגש איתנו כדי לחדש את המשא ומתן במסגרת ההליכים הקיימים. אנחנו מוכנים להיפגש אבל שום דבר לא ייצא מהפגישה איתם" כך אמר למעריב עסקים החשב הכללי באוצר שוקי אורן.

באוצר הודיעו בסוף השבוע כי יש להמשיך בתהליך הקמת הרכבת הקלה ללא הקבוצה שזכתה במכרז, ולדבריהם ליזמים היתה אפשרות עד אתמול לקבל את הצעת האוצר, והמועד לקבל ההצעה שניתנה לפני 10 ימים פג אתמול.

אורן טוען כי "ההצעה לא התקבלה ולכן ההסכם מתבטל ואנחנו בהליך שעל פי ההסכם מחויבים להודעה מראש על מימוש הערבות בעוד שבועיים וחצי. הבנקים מחויבים לשלם את הערבות. את הכסף נקבל, אבל ברור שהם יתנגדו וינסו לקבל את הכסף בחזרה.

"בתגובה לפניית האוצר הודיעו לנו היזמים שההסכם נכנס למצב של 'מחלוקת', אבל זה קשקוש. היזמים במצב של הפרת החוזה ואנחנו לא מחויבים לשום משא ומתן. אנחנו מוכנים לפגוש אותם ולשבת איתם אבל שום דבר לא הולך להיסגר".

החשכ"ל מוסיף כי "אנחנו מבחינתנו נלך קדימה כדי לטפל מבחינה תקציבית בכל מה שנוגע למימון הפרויקט. אנחנו לא רוצים לעכב את הדברים. זה תהליך ארוך טווח שהמדינה חייבת להתארגן אליו כבר היום. כנראה שנת"ע תצטרך להקים את הפרויקט בעצמה. צריך לתכנן מחדש את כל הפרויקט ויש הרבה מאוד עבודה. כבר התחלנו את העבודה ובמבחינתנו העסק איתם הסתיים. ייתכן שתיאורטית ומבחינה פורמלית הבוררים ינסו לקדם משהו אבל אני לא מאמין שהוא ייצא אל הפועל בגלל חולשת הזכיין".

לעומת זאת, בזכיינית טוענים כי "היחידים שירוויחו מביטול הזיכיון להקמת הרכבת הקלה הם עורכי הדין". לאחר שהאוצר הודיע על הביטול בסוף השבוע, בקבוצה לא מתכוונים לוותר ומתכוננים להתנהלות ממושכת מול המדינה, גם בתרחיש בו לא יבצעו את הפרויקט.

כבר בסוף השבוע האחרון, לצד הודעת הקבוצה כי אינה מקבלת את הצעת האוצר, צירפה הקבוצה גם "הודעת מחלוקת" כתגובה להודעת הביטול. מתברר כי הנחיות האוצר ל"הכנת חוזה זיכיון סטנדרטי" כוללות גם סעיף המחייב קיום של פגישה עם דרג בכיר מטעם המדינה במקרה של ביטול החוזה, תוך 10 ימי עבודה, כך לדברי אורן.

ב-MTS מצידם, מצטטים את הנחיות האוצר שקובעות כי "במקרה של מחלוקת בין הצדדים, הצד המעלה את המחלוקת יעביר הודעה לצד השני בה תפורט המחלוקת וייעשו מאמצים סבירים לתאם פגישה, לצורך דיון בפתרון המחלוקת", נכתב בהנחיות האוצר.

"למען הסר ספק, הפנייתו של כל עניין לישוב על דרך הפשרה, לא תשחרר את בעל הזכיון מחובתו להמשיך בהקמת או הפעלת או אחזקת הפרויקט. בעל הזכיון ימשיך לבצע התחייבויותיו, ויגרום להמשך ביצוע התחייבויות הקבלן והמפעיל גם במהלך תקופת הניסיון לישוב המחלוקת בפשרה", נכתב בהנחיות האוצר. בהתאם לכך ממתינים בקבוצה לטלפון מהאוצר ולניסיון לנהל מגעים, הפעם בתום לב, לטענתם.
מחכים לטלפון מהאוצר

אם תגיע מערכת היחסים העכורה בין המדינה ל-MTS למוסד הבוררות, השופט בדימוס בועז אוקון שמייצג את המדינה ועו"ד אלי זוהר המייצג את הקבוצה, יידרשו לבחור בורר שלישי, גם הוא שופט בדימוס שיכריע בהליך הבוררות המורכב.

הבוררות תעסוק, בין היתר, בשאלה כיצד השפיע המשבר הכלכלי. על פי החוזה, טוענים גורמים ב-MTS, במקרה של משבר כלכלי גדול, משתנים לוחות הזמנים ופרק הזמן שנמשך המשבר אינו אמור להיות חלק ממניין לוחות הזמנים.

מתי, אם כן, החל המשבר ומתי בדיוק הוא הסתיים? שאלת בסיס זו עשויה לקבוע האם מדובר בהפרת ההסכם ועילה לביטולו. בינתיים, טוענים בקבוצה, "נאלצנו להכפיל את ההון העצמי, ולהוסיף התחייבויות כלפי הבנקים, המגובים בערבויות בנקאיות של בנקים אחרים. רק תוספת זאת עלתה לקבוצה יותר ממיליארד שקל".

כזכור, המדינה מחזיקה גם בערבות אוטונומית שהעמידו חברי הקבוצה, בהיקף 120 מיליון שקל. המדינה יכולה אמנם לחלט את הסכום בכל עת, אבל גם כאן אין בכוונת הקבוצה לעמוד מנגד ובמקרה כזה היא צפויה לפנות לבית המשפט ולבקש צו מניעה זמני.

הפרויקט, שעלותו מוערכת ב-11 מיליארד שקל, תוכנן כך שייבנה ויתופעל באמצעות ובמימון הסקטור הפרטי ובערבויות המדינה, אלא שלמעלה משנתיים לא הצליחה הקבוצה

לגייס את המימון הנדרש לביצוע הפרויקט, בין היתר בשל המשבר הפיננסי העולמי, ושלב "הסגירה הפיננסית" נדחה למעלה משנתיים, תוך שקבוצת MTS מנהלת מגעים עם המדינה ללא הצלחה.

לאורך התקופה הציגה הקבוצה מספר הצעות למתווה שיאפשר לה, לטענתה, להגיע לסגירת מימון הפרויקט, אולם אלה נדחו בזו אחר זו על ידי משרד האוצר. למרות שהפערים בין הצדדים צומצמו, נותרה מחלוקת סביב סוגיית חלוקת הסיכונים בין המדינה לזכיין וכן העמדת ביטחונות לטווח הרחוק.

כמו כן עומדים עדיין בין הצדדים נושאים של גובה הריבית על הקדמת המענק שנתנה המדינה לקבוצה, על גובה ההשתתפות העצמית בתרחישים שונים במהלך הפרויקט, כמו גם עלויות של פיצוי תושבים ובעלי עסקים (לקח שלמדה הקבוצה מפרויקט הרכבת בירושלים) וכן עלויות נוספות שלטענת הקבוצה גלגלה עליה המדינה, דוגמת הפיכת תחנת רחוב קרליבך בתל אביב לתת קרקעית.

סבב השיחות האחרון, שהתקיים בשבועות האחרונים בין הרשות הממונה על הפרויקט מטעם הממשלה, שבראשה משרד האוצר - החשב הכללי, לא צלח, ולפני כשבוע וחצי העניק משרד האוצר לקבוצה הצעה אחרונה ומשופרת, תוך הצבת אולטימטום של 12 יום לקבלת תשובה חיובית מצד הזכיין ולא, תממש המדינה את זכותה ותסיים את ההתקשרות עם הזכיין.

כל המבזקים של nrgמעריב לסלולרי שלך

תגובות

טוען תגובות... נא להמתין לטעינת התגובות
מעדכן תגובות...

מדורים

  

פורומים

כותרות קודמות
כותרות נוספות
;
תפוז אנשים