MTS: המדינה הפילה פרויקט של 2 מיליארד יורו בגלל ויכוח על 40 מיליון יורו

בקבוצת היזמים טוענים כי טרם הגיעה אליהם הודעה רשמית של האוצר על ביטול רישיון הזכיינות בפרויקט הרכבת הקלה בתל אביב

יהודה שרוני ועידו אפרתי | 22/8/2010 7:16 הוסף תגובה הדפס כתבה כתוב לעורך שלח לחבר
"המדינה הפילה פרויקט בהיקף השקעות של 2 מיליארד יורו בגלל ויכוח על 40 מיליון יורו בלבד" - כך אמרו בסוף השבוע בקבוצת ,MTS יזמית הרכבת הקלה בגוש דן, בעקבות החלטת משרד האוצר לבטל את רישיון הזכיין של הקבוצה בפרויקט ולדחות את השלמתו.

קבוצת היזמים, הכוללת את אפריקה ישראל, סימנס, משקיעים מפורטוגל וממשלת סין, טוענים כי עד סוף השבוע לא הגיעה אליהם הודעה רשמית ממשרד האוצר על הפסקת הפרויקט. כמו כן לא התקבלה דרישה לחילוט הערבויות שהועמדו לטובת המיזם, בסך 120 מיליון שקל.

בקבוצת היזמים טוענים כי הגיעו לקצה גבול יכולתם להעמיד מימון נוסף לביצוע הפרויקט, ולכן הקמתו הפכה לבלתי כדאית. גם בנק לאומי, שהוא הבנק הישראלי היחיד המממן את הפרויקט, סירב להעמיד אשראי נוסף בנימוק שאין לכך הצדקה כלכלית. היזמים השקיעו בהכנות לפרויקט (כולל הערבות של 120 מיליון שקל) סכום הנאמד ב-500 מיליון שקל.

בכוונת קבוצת היזמים לכנס השבוע מסיבת עיתונאים על מנת להסביר את עמדתם. ייתכן שבפגישה ישתתף גם פרופ' יצחק סוארי, שהחליף את ד"ר יוסי בכר כיועץ הכלכלי של הפרויקט. קבוצת היזמים אף מתכוונת להפעיל את מנגנון הבוררות, המורכב מ-3 עורכי דין, במטרה למנוע הפסקה מוחלטת של פרויקט הרכבת הקלה.
הדמייה: נ.ת.ע.
הדמיה של הרכבת הקלה. עוד כמה שנים של תמונות המחשה בלבד הדמייה: נ.ת.ע.
תמונות המחשה בלבד

המכרז להקמת "הקו האדום" (הקו שנועד להקיף את חלקיה השונים של תל אביב) של הרכבת הקלה בתל אביב יצא לדרך לפני 7 שנים והסתיים לפני כמעט 4 שנים, בדצמבר 2006, עם זכייתה של קבוצתMTS.

לוחות הזמנים עם יציאת הפרויקט לדרך דיברו על סיומו עד שנת 2014. מאז נמתחו ההערכות, הפרויקט קפא על שמריו - וההערכה האחרונה כבר מדברת על סיום הפרויקט רק ב-2017. הפרויקט, שעלותו כ11- מיליארד שקל, תוכנן כך שייבנה ויתופעל באמצעות ובמימון המגזר הפרטי ובערבות המדינה. אך למעלה משנתיים לא הצליחה הקבוצה לגייס את המימון הנדרש לביצוע הפרויקט, בין היתר בשל המשבר הפיננסי העולמי. כך, שלב "הסגירה הפיננסית" נדחה למעלה משנתיים, שבהן ניהלה קבוצת MTS

מגעים עם המדינה ללא הצלחה.

הלאמת פרויקט הרכבת הקלה, אם אכן תבוצע לבסוף, והפיכתו לפרויקט תקציבי - זהו עניין מורכב, שיביא לדחייה נוספת של לוחות הזמנים להקמת הפרויקט. אם המדינה תחליט לשאת על גבה את הפרויקט, ככל הנראה תעשה זאת בפריסת העלות על פני מספר שנים.

מי שמטפל בפרויקט מטעם המדינה היתה חברת נת"ע (חברת נתיבי תנועה עירוניים), שתידרש להתמודד עם ההשלכות ולתפור לפרויקט "חליפה" חדשה. פירושו של דבר מערך גדול של מכרזים, שתוציא ותממן המדינה עבור גופים פרטיים בעלי ידע מקצועי בהקמת הרכבת הקלה, על כל היבטיה. זהו תהליך מורכב שעלול להתמשך - מה שמבטיח עוד כמה שנים שבהן הרכבת הקלה תהיה קיימת בתמונות המחשה בלבד.

כל המבזקים של nrgמעריב לסלולרי שלך

תגובות

טוען תגובות... נא להמתין לטעינת התגובות
מעדכן תגובות...

מדורים

  

פורומים

כותרות קודמות
כותרות נוספות
;
תפוז אנשים
vGemiusId=>/business_channel/economy/ -->