עלות הפרויקטים הגדולים של כבישים ורכבות גבוהה ב-45% מהתכנון המקורי
על פי דוח בנק ישראל: עלות פרויקט קו הרכבת המהיר לבירה גדלה ב-69% מהתקציב המקורי. החריגה בעלות פרויקטים גדולים גבוהה בהרבה מזו שבשאר העולם. משך הביצוע גבוה ב-64% מהתכנון
מתוך הדוח עולה כי העלות הסופית של הפרויקטים הגדולים בישראל גבוהה בממוצע ב-45% מהתכנון המקורי ומשך הביצוע גבוה ב-64% מהתכנון. לצרוך המחשה: פרויקט שתוקצב ב-200 מיליון שקל ותוכנן ל-5 שנים יעלה 290 מיליון ויארך 8.2 שנים.
התחושה בקרב רבים היא, כי ענף התשתיות בישראל סובל מסחבת ממשית, כדוגמת הרכבת הקלה בירושלים שנמשכת הרבה מעבר לתוכנית המקורית. עכשיו מקבלת תחושה זו תוקף רשמי: עלות 64% מהפרויקטים של תשתיות התחבורה בישראל גבוהה מאומדן העלות הראשוני וב-82% מהפרויקטים תאריך הסיום בפועל מאוחר מהתאריך המקורי.
נציין, כי העלות הסופית של הפרויקטים בישראל גבוהה ריאלית ב-31% בממוצע מהתקצוב הראשוני
והאיחור הממוצע בביצוע הוא כ-64% ממשך הפרויקט המקורי. העלות של פרויקטים גדולים גבוהה ב-45% מהעלות המתוכננת.
החריגה בעלות הפרויקטים הגדולים (בתקציב שמעל 100 מיליון שקל) גבוהה יותר מחו"ל
ומגיעה ל-45% מאמדן העלות המקורי, הרבה מעבר לחריגה בעולם. השינויים בפרויקטים הקטנים בישראל דומים לאלו שבעולם.
הבנק המרכזי מדגיש כי "לאחרונה אישרה הממשלה השקעת עשרות מיליארדי שקלים בעשור הקרוב בכבישים ורכבות. מסתבר כי הפרויקטים יעלו הרבה יותר כסף מהתקציבים שאושרו ויארכו יותר זמן".
עוד מצוין בדוח, כי מבדיקת 196 פרויקטים של תשתית תחבורה עולה כי ב-64% מהמקרים העלות גבוהה ריאלית באופן ממשי מהתכנון המקורי. פרויקט ממוצע עולה ריאלית 31% מעל העלות המקורית. בנוסף 82% מהפרויקטים מסתיימים מאוחר יותר מהצפי המקורי. פרויקט ממוצע מאחר ב-64% מהתכנון המקורי.
110 מתוך 196 פרויקטים בתחבורה שנבדקו היו פרויקטים של מעל 100 מיליון שקל. לדוגמה: הקו המהיר לירושלים (הפרויקט הגדול ביותר) הופיע בתקציב לראשונה ב-2004 בעלות כוללת של 4מיליארד שקל ועם צפי סיום לרבעון האחרון של 2008.
אף על פי כן, עלותו בתקציב 2009 היתה 6.7 מיליארד שקל וצפי הסיום נדחה לרבעון הראשון של 2016. "בסך הכל גדלה העלות הכוללת של קו זה ב-69% ב-5 שנים והפרויקט עדיין רחוק מסיומו". נכתב בדוח בנק ישראל.






נא להמתין לטעינת התגובות




