אחרי העוף: גם מחירי הבשר עומדים לזנק
ממשלת ארגנטינה סוגרת את יצוא הבשר מהמדינה. בפעם האחרונה שזה קרה, זינקו מחירי הבשר הקפוא בישראל ב40%-. המחירים ברשתות השיווק צפויים לעלות מיד אחרי החג. במסעדות צפויים המחירים לזנק כבר השבוע
כיוון שכמחצית מהבשר הקפוא המשווק בישראל מיובא מארגנטינה, לעצירת היצוא מהמדינה השלכות משמעותיות על השוק בישראל.
החלטת ממשלת ארגנטינה מהווה כלי להפעלת לחץ על הספקים המקומיים להוריד מחירים ולאלצם למכור כמויות גדולות יותר של בשר בשוק המקומי. עד כה, הסתפקה הממשלה בהגבלת רישיונות יצוא, אך הספקים המקומיים המשיכו לייצא, מה שהביא לעליית מחירים בשוק המקומי.
בשעה שתושבי ארגנטינה נהנים מעודפי בשר במדינה, בישראל צפוי מחסור בבשר קפוא, שיביא עמו עליית מחירים לקראת חג הפסח ולקראת יום העצמאות. בעוד שהתחרות ברשתות השיווק מביאה לכך שההתייקרויות נספגות על ידי הרשתות ואינן מועברות לצרכנים, הרי שבענף המסעדנות המחירים צפויים לעלות כבר השבוע.
ההתייקרות הנוכחית חלה לאחר שבמהלך השנה החולפת עלה מחיר הבקר המיובא מכ4,000- דולר לטון לכ5,000- דולר לטון. זאת בשל צמצום שטחי מרעה של הבקר, שהוסב לגידולים לייצור דלק ירוק. על כן, גם רשתות השיווק לא יוכלו להמשיך לספוג את ההתייקרויות לאורך זמן, וההערכות הן כי כבר לאחר החג יעלו המחירים.
ומי ירוויח מזה?
החלטת ממשלת ארגנטינה חלה בדיוק עם סיומה של עונת שחיטה כשרה עבור ישראל, שהחלה בחודש נובמבר והסתיימה בפברואר. חלק מהבשר כבר הגיע לארץ, אך חלקו נותר סגור בארגנטינה. בישראל צורכים כ70- אלף טון בשר בשנה 50 - אלף טון מיבוא ורק 20 אלף טון מגידולים מקומיים.
לפני כשנתיים, החליטה ממשלת ארגנטינה להקפיא את יצוא הבשר מהמדינה ל6- חודשים. צעד זה גרר עליות מחיר בשיעור של כ40%-
במחירי הבשר הקפוא בישראל. התייקרות זו צמצמה את הפער בין מחיר הבשר הקפוא למחיר הבשר הטרי.
מי שנהנה אז מהתייקרות הבשר הטרי היו מגדלי הבקר בישראל, שהביקוש לבשר מתוצרתם עלה. במקרה הנוכחי, תהיה זאת תנובה, המשווקת את מותג הבשר הטרי "אדום אדום," שתוכל לנסות להגדיל את חלקה בשוק. בשונה מהפעם הקודמת, לא הוגבל הצו של ממשלת ארגנטינה בזמן ולא ידוע עד מתי ימשך איסור היצוא.
התייקרות הבשר מצטרפת לעלייה החדה במחיר העוף, כפי שנחשפה במעריב עסקים בשבוע שעבר. מחיר עוף שלם עלה בימים האחרונים מ16- שקל ל20- שקל. מחיר כרעיים עוף עלה מ25- שקל ל30- שקל ומחיר חזה עוף עלה מ28- שקל ל35- שקל.
ברשתות השיווק ערים לכך שמדובר במרכיב מהותי בסל הקניות ונערכים לספוג חלק ניכר מעליות המחיר. "המשחטות העלו לנו את המחיר ב30%- ואנחנו לא יכולים לבצע את ההתייקרות בפועל לצרכן בימים שלפני חג," הסביר קמעונאי בכיר. לדבריו, כל המשחטות העלו יחד את המחיר וכדי למנוע טענות על התנהלות כקרטל, ישנם הבדלים של כמה עשרות אגורות בלבד בין משחטה אחת לשנייה.