פרשת טויוטה מסתבכת: הצרות של יצרנית הרכב הגדולה בעולם רק מתחילות
שלשום נפתח בארה"ב הליך חקירה שמנהלת ועדת האנרגיה והמסחר של הקונגרס. אם לא די בכך, יממה לפני כן פורסם תחקיר שממנו עולה כי תקלת התאוצה לא קשורה בכלל לדוושה, לא משאירה עקבות במחשב הרכב - וכלל לא מטופלת. לא ברור אם כן, אם התקלה האמיתית אכן מטופלת. מה שבטוח הוא שטויוטה עומדת בפני ימים קשים
שלשום נפתח בארה"ב הליך חקירה, שמנהלת ועדת האנרגיה והמסחר של הקונגרס האמריקאי, בפרשת התקלות הסדרתיות במכוניות טויוטה. למען ההגינות צריך לומר שטויוטה - היצרן היפני המצליח ביותר בארה"ב ובעולם - נמצאת על קרקע עוינת מבחינתה באותה ועדה. אם לא די בכך, יממה לפני תחילת העדויות בקונגרס חשפה רשת הטלוויזיה האמריקאית ,ABC כי לא מן הנמנע שטויוטה מתקנת את התקלות הלא נכונות.
תחילת הפרשה באוקטובר שעבר, אז החלה טויוטה לבצע קריאות לתיקון בגלל בעיות רבות של "תאוצה בלתי נשלטת". בשלב הראשון זומנו מכוניות לתיקון, שבמהלכו הוצמדו השטיחונים שלרגלי הנהג, בטענה שהם אלה שתפסו את דוושת התאוצה.
לאחר תאונה קטלנית נוספת, שבה כלל לא היה שטיחון לרגלי הנהג, הכריזה טויוטה - בינואר השנה - על קריאה לתיקון הדוושה עצמה. ימים ספורים לאחר מכן נחשפו תקלה סדרתית בבלמים של פריוס מהדור האחרון, וחשד לתקלה במערכת ההיגוי של טויוטה קורולה האמריקאית.
נכון להיום הקריאות לתיקון מקיפות כ8- מיליון כלי רכב מדגמים שונים, מהן קרוב ל6- מיליון בארה"ב לבדה. בחודשיים האחרונים היו שמועות לפיהן בעיית התאוצה נגרמת בכלל בגלל תקלה אלקטרונית, כלומר לא בגלל השטיחונים ולא בגלל הדוושה. אולם עד השבוע אלה היו רק שמועות.

בתחקיר ABC הדגים פרופ' דייב גילברט, מאוניברסיטת דרום אילינוי, כיצד נגרמת "תאוצה בלתי נשלטת" על ידי יצירת קצר שמצליח לשטות במחשב ניהול המנוע. לדברי גילברט, שמתמחה בטכנולוגיה אוטומוטיבית, האופן שבו בנוי אחד הרכיבים במערכת האלקטרונית בטויוטה שונה מאשר אצל יצרני רכב אחרים, וחסר מנגנוני הגנה מתאימים.
גילברט יצר קצר שמשפיע על הקשר בין שני זוגות חיישנים, זוג אחד שנמצא על דוושת התאוצה וזוג נוסף שנמצא על המצערת האלקטרונית שממוקמת על מערכת הזרקת הדלק. קצר כזה, לדבריו, עלול להיגרם כתוצאה מחלודה, רטיבות או בלאי, ואם הוא נוצר הוא גורם למנוע להאיץ גם בלי שהנהג נוגע בדוושת התאוצה.
הבעיה החמורה יותר היא שקצר כזה לא מזוהה על ידי מחשב ניהול המנוע - וזאת, לדברי גילברט, בגלל ליקוי בתכנון המערכת האלקטרונית. כתוצאה מכך שמחשב ניהול המנוע לא מזהה את התקלה הוא לא מפעיל את מערכת "ביטול הכשל" שבנויה בו ואמורה להעביר את המנוע למצב סרק בכל מקרה שבו קיים חשש לתקלה חמורה.
היות שהמחשב לא מזהה את הקצר, הוא גם לא מאחסן רישום תקלה ב"זכרון התקלות" שלו. היות שקצר, מעצם טבעו, לא תמיד קיים ולא תמיד ניתן לאיתור, ומכיוון שהמחשב לא "זוכר" את התקלה, הרי
גילברט הדגים בתוכנית התחקירים, וטען שהצליח "לביים" אותה ב4- דגמים שונים של מכוניות טויוטה. בכל המקרים התקיימה "תאוצה בלתי נשלטת" ולא נרשם כל דיווח תקלה במחשב. במהלך ההדגמה "נלחץ" מגיש תוכנית התחקירים ולא העביר את ידית ההילוכים למצב סרק, הוא לחץ באופן אינסטקטיבי על הבלמים, עד שאלה התחממו ויצאו מכלל פעולה. כך, בלי כוונה מראש, התרחבה ההדגמה גם לתיאור מצב מציאותי בו נתקל נהג כאשר מכוניתו מאיצה באופן לא רצוני.
אנשי ABC ראיינו בעלי טויוטה שחוו תקלות דומות, ובהם גם נהג שנידון ל8- שנות מאסר לאחר שמכוניתו התנגשה במכונית אחרת וגרמה למותם של 3 בני משפחה. אותו נהג, מהגר וייטנאמי שנהג בעת התאונה עם אשתו ההרה, בתו, אביו ואחיו ושבדמו לא נמצאו שרידי סמים או אלכוהול, טען לכל אורך המשפט שהמכונית שלו לא עצרה למרות כל ניסיונותיו.
היות שחקירת המשטרה אז, לפני כ3.5- שנים, לא העלתה כל ממצא טכני, טענתו נדחתה והוא נשלח למאסר. בתוכנית הוצגו מסמכים מהם עולה שמכוניות מהדגם ושנת היצור של אותו נהג נקראו לתיקון בגלל תלונות לקוחות לגבי "תאוצה לא נשלטת".
מאחורי עשרות ואולי מאות מתלוננים נוספים נגד טויוטה כבר התייצבו עורכי דין, שפוזלים לעבר נתח מהפיצויים האדירים שטויוטה תשלם, ללא כל ספק, לקורבנות התאונות. לניצוץ המקורי שהציתו התקלות עצמן נוסף כעת חומר דלק רב עוצמה - תקציבי חקירות שמעמידים עורכי דין כדי לצבור ראיות למשפטים שינהלו בשנים הקרובות.
התחקיר של פרופ' גילברט, למשל, מומן על ידי עמותה שמקדמת את הבטיחות וקיבלה לצורך כך מימון ממשרד עורכי דין שעשוי לתבוע את טויוטה. ניסיון העבר עם יצרני רכב אחרים מלמד שבתי משפט אמריקאים פוסקים "פיצויי עונשין" בהיקף אדיר, אם וכאשר מצליחים עורכי הדין להוכיח רשלנות חמורה של נושאי תפקיד, התעלמות מתקלות מסכנות חיים, או איחור לא סביר בהודאה בתקלות.
מבחינה זו אין ספק שהצרות של טויוטה רק מתחילות ושאת הנזק הכלכלי הגדול היא תספוג בשנים הבאות כשמשפטים כאלה יגיעו לסיומם. בינתיים, טויוטה ומנהליה צריכים להתמודד עם בעיות יותר מיידיות. ועדת האנרגיה והמסחר של הקונגרס האמריקאי החלה שלשום לתשאל בכירים בחברה, כמו גם בכירים ברשות האמריקאית לבטיחות בדרכים ומומחים חיצוניים בנוגע לתקלות הסדרתיות.
ערב פתיחת הדיונים פורסמו מספר מסמכים, מתוך כ75- אלף עמודי מסמכים שטויוטה כבר העבירה בהתאם לצו מינהלי שהוצא לה בתחילת החודש. מאחד המסמכים, מצגת פנימית של היצרן, עלה שנציגי טויוטה הצליחו "להשיג ניצחון" מול אנשי הרשות לבטיחות בדרכים ולצמצם את היקף הקריאה לתיקון עליה הוכרז לפני מספר שנים. לפי המצגת, טויוטה חסכה לעצמה יותר מ100- מיליון דולר תודות למשא ומתן עם המינהל, סכום שכרגע מתגמד אל מול הנזקים שנגרמו ליצרן ונאמדים במיליארדים.
עובדה מהותית נוספת שנחשפה בוועדה וגם היא מצביעה על כך שככל הנראה הבעיות של טויוטה רק מתחילות, היא כי 70% מתלונות הלקוחות כלפי תקלות בדגמי טויוטה נוגעות לדגמים שלא נכללו ב3- הקריאות לתיקון עליהן הכריז היצרן. המשמעות היא שייתכן שכל מה שראינו עד כה הוא רק קצה הקרחון.
ביום העדויות הראשון בקונגרס העידו, בין השאר, גילברט וג'ים לנץ - נשיא טויוטה אמריקה. לנץ העיד שחברת הנדסה ששכרה טויוטה הצליחה לשחזר את התקלה ש"ביים" גילברט גם במכוניות מתוצרת טויוטה וגם במכוניות של יצרנים מתחרים. לטענתו, לטויוטה לא ידוע על תקלה אלקטרונית כלשהי, אבל הוא מזמין את כל מי שיכול למצוא תקלה כלשהי להעביר לטויוטה כל מידע שיסייע לה לפתור אותה. "אנחנו מעוניינים לגלות ולתקן כל בעיה יותר מכל אחד אחר", אמר לנץ.







נא להמתין לטעינת התגובות




