בלעדי: מי מפחד מעיסקת גנדן?
משקיעים מוסדיים קיבלו מכתב אנונימי המסביר מדוע רכישת גנדן, המחזיקה בישראייר, אינה כדאית לאי.די.בי. על פי המאפיינים האלקטרוניים של המסמך, הוא נשלח ממחשב הרשום על שם אל על. אל על: "הנהלת החברה דוחה כל ניסיון לקשור בין המכתב לחברה"
- פרשנות: הניסיון של אל על להשפיע על דעת הקהל
- אי.די.בי רוכשת מנוחי דנקנר את גנדן תיירות ב-1.75 מיליון דולר בלבד
המסמך מסביר מדוע העיסקה לא כדאית עבור אי.די.בי ובעלי מניותיה. ככל הנראה, כותבי המסמך מנסים להשפיע על החלטת בעלי המניות, להצביע נגד אישור העיסקה באסיפה שתתקיים ביום חמישי.
המסמך, שהגיע גם לידי מעריב עסקים, נשלח מכתובת אנונימית ולא היה חתום על ידי אדם או גוף כלשהו. בדיקת מעריב עסקים העלתה כי לפי המאפיינים האלקטרוניים, המחשב שעליו נוצר המסמך רשום על שם חברת אל על ,"ELAL Israel Airlines LTD" - והמחבר הוא מספר מחשב "E071014".
מחברת אל על נמסר בתגובה כי "בהנהלה לא נערך כל מסמך, ולא הוצג כל דבר הנוגע לאישור בעלי המניות של עיסקת גנדן. הנהלת אל על דוחה כל ניסיון לקשור בין מכתב אנונימי כלשהו לחברה".
העיסקה המוצעת לרכישת השליטה בגנדן תיירות היא בתמורה ל-1.2 מיליון דולר. אולם, על פי יוצר המסמך, "גם בתרחיש האופטימי, שלפיו תוכל ישראייר לממש שני מטוסים חדשים (בשוק שבו כיום אין כמעט קונים למטוסים), אי.די.בי פיתוח תישא בהתחייבויות בהיקף 52 מיליון דולר, ללא כל כיסוי של נכסים מעבר לכך".
התנגדויות לכדאיות העיסקה נשמעו מכל עבר ואפילו מכיוון חברת הכנסת שלי יחימוביץ', שפנתה לרשות ניירות ערך במטרה לנסות ולעצור את עיסקת בעלי העניין. אך חשיפת פרטי המסמך מגלה, לכאורה, שההתנגדות מגיעה גם מכיוון גורם מפתיע למדי.
יוצר המסמך מציג בפני המוסדיים גם את עמדתו לגבי הערכת השווי שבוצעה באוגוסט האחרון לגנדן תיירות, שבה נקבע לה שווי של 1.75 מיליון דולר, שעודכן בסוף אותו חודש ל-1.2 מיליון דולר בעקבות ההחלטה לאשר לאל על לטוס לאילת.
במסמך מוסבר כי טיסות אל על לאילת יצרו השפעה שלילית שולית לשווי גנדן תיירות, בהיקף של חצי מיליון דולר בלבד, למרות שבהערכת השווי, שנערכה ימים ספורים לפני מתן האישור לאל על, נכתב כי "להערכת ישראייר, סיכויי ההיענות לבקשת אל על נמוכים, ולהיענות עלולה להיות השפעה מהותית על פעילות ישראייר".
במסמך נכתב עוד, כי "החברה (ישראייר) מעולם לא הרוויחה, ונצברו לה הפסדים של כ-100 מיליון דולר מיום הקמתה. בהערכת השווי החברה עוברת לראשונה לרווח תזרימי נקי". בנוגע למכפילי השווי שבהם השתמשה ההערכה, במסמך מצוין כי הם אופטימיים מדי. בנוסף נכתב, כי "אם משווים את מכפיל שווי הפעילות (EV) של ישראייר למכפיל הממוצע של אל על, איסתא וקשרי תעופה, מקבלים שווי שלילי לגנדן תיירות של כ-38 מיליון דולר".
עוד מודגש במסמך, כי לגנדן תיירות יש חובות כוללים של 141 מיליון דולר, לא כולל הפחתת חוב של 5 מיליון דולר שיוזרמו על ידי הבעלים הנוכחיים - כך שסך החוב הוא 136 מיליון דולר. סיכום מצבת הנכסים של החברה, לפי
אחד המשקיעים המוסדיים, שזכה לקבל את ההודעה, אמר למעריב עסקים כי "המסמך נראה מקצועי לחלוטין". יחד עם זאת, הוסיף הגורם, "הופתעתי לראות את השם אל על על המסמך. אני לא יודע אם מישהו יכול לזייף מסמך כזה, אבל נראה שיש לאל על אינטרס לטרפד את העיסקה".
לדברי הגורם, "באופן מוזר למדי, המכתב הזה הגיע חצי שעה בדיוק לאחר שנשלח אלינו מכתבה של חברת הכנסת יחימוביץ' המתנגדת גם היא לעיסקה, אבל אני מניח שהיתה כאן מקריות".
יחימוביץ' ציינה במכתבה כי היא חוששת שהעיסקה נועדה לגלגל את חובותיו של דנקנר בגנדן, שהיא חברה פרטית, לפתחו של הציבור הרחב שמושקע באי.די.בי פיתוח, שהיא חברה ציבורית. לדבריה, "הפנסיות, קופות הגמל וקרנות הנאמנות של אזרחי ישראל מושפעות ישירות מחוסנה הכלכלי של אי.די.בי, אשר נדרשת כעת באופן תמוה ביותר לבלוע לתוכה חברה בעייתית ולשאת בכל חובותיה".
מנגד, עיסקת בעלי העניין קיבלה את ברכתם של האנליסטים בחברת פועלים סהר, שממליצים למודיים לאשר אותה. בפועלים סהר ציינו כי רכישת גנדן תיירות ושילובה בפעילות כלל תיירות, מקבוצת אי.די. בי, עשויים להוביל לחיסכון בעלויות ולשילוב סינרגטי בהיבט התפעולי, הארגוני והניהולי.
לדברי האנליסטים, המהלך צפוי ליצור פוטנציאל עסקי לא מבוטל לפעילות התיירות של קבוצת אי.די.בי, כך שכבר בטווח הבינוני רכישת הפעילות ופעולות נוספות יציפו ערך לבעלי המניות של החברה.







נא להמתין לטעינת התגובות





