הצעת חוק: לחייב התקנת מכשיר שמתריע מפני תאונות
מכשיר ההתראה האלקטרוני ברכב אמור להפעיל התראה אור-קולית אשר תזהיר את הנהג מפני מצב שבו כלי הרכב סוטה מנתיב הנסיעה ללא הפעלת איתות וכן במצבים של אי-שמירת מרחק

מכשיר ההתראה האלקטרוני אמור להפעיל התראה אור-קולית אשר תזהיר את הנהג מפני מצב שבו כלי הרכב סוטה מנתיב הנסיעה ללא הפעלת איתות (מערכת זו פועלת רק בנתיבים מסומנים כהלכה), וכן במצבים של אי-שמירת מרחק, או התקרבות מהירה מדי למכשול או לכלי רכב שנמצא לפני הכלי שבו מותקנת המערכת.
ההצעה תיאכף 6 חודשים לאחר שתיכנס לתוקף, ובמהלכם יצטרכו בעלי רכבים ציבוריים ומסחריים להתקין ברכבם מכשיר התראה אלקטרוני שיאפשר חיווי לסטייה מנתיב נסיעה ולאי?שמירת מרחק.
על-פי הנתונים שמציג חסון, הסיבה ל-95% מתאונות הדרכים היא הגורם האנושי, כאשר סטייה מהנתיב ואי-שמירת מרחק הן הגורמים השכיחים ביותר לתאונות דרכים קטלניות שבהן מעורבים משאיות ואוטובוסים.
מערכות סיוע לנהג, מן הסוג שמבקש חסון לחייב בשימוש, מסייעות לנהג בעיקר בעת שהוא לא שם לב לתנאי הכביש: שיחה בטלפון סלולרי, שליחת מסרונים (SMS), מבט לאחור ועוד.
נכון להיום, פתרון טכנולוגי המאפשר קבלת התראה מוקדמת מותקן כאופציה בתוספת תשלום בחלק מהדגמים של יצרניות רכבי היוקרה כגון ב.מ.וו, מרצדס ואאודי וכן אצל הונדה, אולם בשונה מן המערכת שמשווקת בישראל, מערכות אלה מבוססות על שילוב בין רדאר לבין מצלמת וידיאו.
לדברי חסון, הרשות לבטיחות בדרכים האמריקאית המליצה לאחרונה לשנות את דירוג הבטיחות של כלי רכב בהתאם למערכות ההתראה שקיימות בו. יצוין, עם זאת, שהצעה זאת לא
לדברי ח"כ ישראל חסון, כבר כיום יש גופים רבים בישראל שאימצו מערכות התראה בציי הרכב שלהם, וביניהם צה"ל, קופ"ח כללית, התעשייה האווירית, מטרופולין, קווים, אמדוקס, יס ועוד.
לדברי חסון, למכשירי ההתראה האלקטרוניים יכולת ממשית להציל חיי אדם, מאחר שהם מתריעים על התאונה האפשרית טרם התרחשותה ובזמן אמת של סכנה. על-פי בדיקות שנעשו, מכשירים אלה מאריכים את זמן התגובה של הנהג ב-1.5 שניות לפחות.
הצעת החוק תחול רק על ציי רכב מסחריים וציבוריים ולא על אנשים פרטיים. בלשכת חסון אומרים כי ברכבים כבדים (משאיות ואוטובוסים) וברכבים ציבוריים ומסחריים בכלל, עלויות הנזקים מתאונות גבוהות יותר.
זאת לדבריהם בשל עלות הרכבים, הפגיעה בנוסעים (באוטובוסים ובכלי רכב ציבוריים), בסחורות (במשאיות וכלי רכב מסחריים אחרים) ובצדי ג'.
נכון להיום משווקת בישראל רק מערכת אחת, שמבוססת על טכנולוגיה של מוביל-איי, העונה לדרישות התקנה. המערכת מוצעת במכירה תמורת כ-6,500 שקל , או בהחכרה (ליסינג) תמורת 690 שקל דמי התקנה ועוד דמי שימוש חודשיים של כ-100 שקלים.
מערכת מקבילה, שמבוססת על אותה הטכנולוגיה, משווקת על-ידי משווק אחר שגובה 650 שקל (תשלום חד-פעמי הכולל התקנה ואחריות לשנה בלבד, וכן דמי שימוש חודשיים).
מערכת נוספת (סייפטי-סנטר), שפיתחה חברת "green road" הישראלית , אמורה לפעול לאותה תכלית, אולם ספק אם היא עומדת בדרישות התקנה המוצעת.
מערכות אחרות, שמיוצרות בעולם ומבוססות על טכנולוגיות אחרות, לא משווקות כמוצרי "אפטר- מרקט" שניתן להתקין בכלי רכב קיימים.







נא להמתין לטעינת התגובות





