בעקבות חשיפת מעריב עסקים: קרב ההאשמות בענף העופות נפתח
ביום שאחרי חשיפת מעריב עסקים על שינוי תאריכי שחיטת העוף הטרי, קרב ההאשמות בענף נפתח. רשתות השיווק: "המשחטות לחצו לשנות את ההנחיה, כדי שלא יצטרכו להקפיא את העופות ולהפסיד עליהם כסף". המשחטות: "האחריות על רשתות השיווק, שלא רצו להשליך סחורה לפח". משרד הבריאות בכלל סבור שזה לא עניינו
חשיפה: קניתם עוף טרי? יכול להיות שהוא כבר בן שבוע
לטענת רשתות השיווק, ההנחיה החדשה של השירותים הווטרינריים לא הובאה לידיעתן, ולכן לא היו ערות לכך שהן לוקחות חלק במהלך שיש בו להטעות את ציבור לקוחותיהן. במשחטות דוחים את הדברים על הסף, וטוענים כי דווקא רשתות השיווק הן שרצו עוף טרי ביום ראשון, ולכן לחצו לשינוי התקנות.

אתמול נחשף במעריב עסקים כי עופות טריים הנמכרים ברשתות השיווק ובקצביות בימי ראשון, ועליהם מופיע תאריך שחיטה של אותו בוקר, נשחטו בפועל ביום חמישי ונותרו בקירור במהלך כל סוף השבוע, עד שיווקם לחנויות.
בכך מעניקים לעופות חיי מדף של שבוע ימים, זאת למרות שעל פי המלצות משרד הבריאות לעוף טרי יש חיי מדף של 2-3 ימים בלבד.
ד"ר אליעזר ניל"י, הרופא הווטרינר הראשי לפיקוח מוצרים מן החי, הוא שאישר למשחטות לחרוג מהנהלים הקבועים בימי חמישי בלבד. "תאריך הייצור של בשר העוף במשחטה הינו התאריך בו הסתיימו כל הפעולות הבאות: שחיטה, המלחה, צינון ל-4 מעלות צלזיוס והאריזה לשיווק, ובתנאי שלא חלפו 24 שעות ממועד השחיטה ועד תום האריזה", כתב ד"ר ניל"י במכתב למשחטות, וסייג: "למרות האמור לעיל, עופות אשר נשחטו ביום חמישי בלבד והושארו בתלייה על קו הצינון בטמפרטורה שאינה עולה על 4 מעלות צלזיוס [למשך] בשישי ושבת, נארזו ו/או פורקו ביום ראשון שלאחריהם, יסומן כתאריך הייצור היום שבו נארזו (יום ראשון), והמועד האחרון לשיווק ייקבע כמקובל על פי החוק בידי היצרן".
בכך מאשר משרד החקלאות למכור לצרכנים עוף, שעל פי הנהוג בישראל - תוקפו עומד לפוג בכל רגע. חמור מכך הוא מנגנון ההסתרה שלפיו על העופות מוטבע תאריך ייצור של יום ראשון, למרות שנשחטו 3 ימים
בכירים ברשתות השיווק מסרו כי הסחורה מסופקת לסניפים בימי ראשון החל משעות הצהריים ועד לפנות ערב, ומוצגת להם על ידי המשחטות כתוצרת שנשחטה באותו יום. עם זאת, גורמי פיקוח וטרינרי בכירים טוענים כי אין אמת בדברי הרשתות - וכי העוף מסופק להן ביום ראשון בשעות הבוקר.
עוד טוענות רשתות השיווק כי המשחטות הן אלה שיזמו את שינוי התקנות, והן שהפעילו לחצים להכנסת ההנחיה החדשה. בכיר בתחום הסביר למעריב עסקים שהאינטרס של המשחטות הוא "לא להיוותר עם מלאי עופות ביום חמישי - שלא ניתן לשווקו למחרת", כיוון שמשחטות לא פועלות ביום שישי.
"אם לא היתה ניתנת ההנחיה שמאפשרת להן להשאיר את העופות ביום חמישי בצינון עד יום ראשון, היה על המשחטות להקפיא את העופות שלא נמכרו, וזה דבר בעייתי מבחינתן, שכן עוף קפוא נמכר במחיר נמוך יותר, למרות שעלויות הייצור שלו הכוללות הקפאה ואריזה גבוהות יותר", מוסיף הבכיר.
במשחטות דוחים את גרסת רשתות השיווק על הסף, וטוענים כי לא רק שהרשתות היו מודעות ושותפות לשינוי - הן אלה העומדות מאחורי היוזמה שהביאה להנחיה החדשה. "רק לרשתות השיווק יש מספיק כוח לדרוש ממשרד החקלאות לשנות תקנות בנושא כל כך רגיש", מסרו גורמים בענף.
לשיטת המשחטות, רשתות השיווק נקלעו למצב בעייתי וניסו למצוא לו פתרון. על פי התקנות המקוריות, רשתות השיווק נאלצו לבחור בין שתי אופציות. הראשונה היא רכישת מלאי עוף גדול ביום חמישי, שאיפשר להן להציג סחורה בבבוקר יום ראשון. עם זאת, לסחורה הזו היו חיי מדף של יום אחד בלבד - והיא גרמה להפסדים רבים, שכן חלקה נאלץ להיות מושלך לפח ביום שלמחרת.
אפשרות שנייה היתה להימנע מרכישה גדולה בחמישי. אלא שאז, המקררים בסניפים נותרו ריקים לאורך כל יום ראשון, והדבר הביא להפסד מכירה משמעותי. לטענת גורמים במשחטות, הבעייתיות בשתי האלטרנטיבות הללו הביאה את הרשתות לדחוף לשינוי ההנחיות בימי חמישי, שיאפשרו להן לקבל סחורה טרייה לכאורה כבר ביום ראשון בבוקר.
במשרד הבריאות נמנעים מלנקוט עמדה, למרות אחריות המשרד על העוף. מהמשרד נמסר בתגובה כי "הפיקוח על המשחטות, ובכלל זה הפיקוח הווטרינרי, הינו בידי השירותים הווטרינריים שבמשרד החקלאות. ההנחיה המצוטטת בפנייתך הינה הנחיה פנימית של השירותים הווטרינריים. אורך חיי מדף של עוף טרי נקבע על ידי המשחטות".






נא להמתין לטעינת התגובות





