חלמאות בדרום נתיבי איילון

כמו בכל מיזמי התשתית הגדולים בארץ, גם במיזם הנסיוני של הכניסה לתל אביב מכביש 1 - המתבסס על סלילת נתיב מהיר של 13 ק"מ בין מחלף לוד למחלף קיבוץ גלויות - מתרחשת תופעה של בזבוז וחלמאות מעבר לכל דמיון

דוד בועז | 25/6/2009 6:49 הוסף תגובה הדפס כתבה כתוב לעורך שלח לחבר
היכולת להגיע לעבודה או לאיזורי בילוי בערים הגדולות בארץ בשעות השיא, הפכה לאתגר מהמעלה הראשונה של מדיניות התחבורה כיום. לכן מושקעים מאמצים ביצירת תשתיות חדשות המותאמות לקצב החיים המטרופוליני של המאה ה-21.
 
פקק תנועה בנתיבי איילון
פקק תנועה בנתיבי איילון צילום : יוסי אלוני

בשנת 2000 החליטה הממשלה לאמץ תוכנית של אגרת גודש בערים הגדולות תל אביב, חיפה וירושלים. לפי התוכנית נבחרה הכניסה לתל אביב מכביש 1 למיזם החלוץ המתבסס על סלילת נתיב מהיר של 13 ק"מ בין מחלף לוד למחלף קיבוץ גלויות, ועל הקמת חניון גדול במחלף שפירים כבסיס ליציאת הסעות ציבוריות ללא תשלום.

בנוסף אמור היה המיזם לאפשר לבעלי רכב להשתמש בנתיב המהיר בתשלום אגרה. אולם כמו בכל ביצוע מיזמי תשתית גדולים בארץ מתרחשות תופעות של בזבוז וחלמאות מעבר לכל דמיון.

כך לדוגמה לפני כשנתיים התגלה כי חלק מכביש 1 נסלל על התוואי שיועד להרחבת מסילת הרכבת בקו תל אביב-לוד וכן על תוואי המסילה הרביעית באיילון.

הבעיות במיזם החלוצי החלו כאשר רשויות התכנון אישרו את התוכניות בתנאי שתוקם במחלף תחנת רכבת. אך הביצוע בשטח התעלם מדרישה זו, בשל התנגדות להשקיע בהעתקת תחנת הרכבת של כפר חב"ד אל המסוף בשפירים, השקעה המוערכת בכמה עשרות מיליוני שקלים.

התנגדות זו מונעת למעשה שימוש ב"שאטלים" של קרונות רכבת, ומעמיסה את נתיבי איילון בשיירות אוטובוסים.

בנוסף, כיום מסתמן כמעט בוודאות כי הפעלת אוטובוסים בנתיב המהיר לא תוכל לשרת את כל הביקושים. צווארי הבקבוק בנתיבי איילון, שלא ניתן להרחיבם, לא יאפשרו לרכב גלגלי לנוע במהירות הנדרשת ולספק את כל הביקושים, לא רק בטווח הבינוני, אלא גם בטווח הקצר.

לבד מהשקעות של למעלה מחצי מיליארד שקל שעלולות לרדת לטמיון, המדינה תצטרך לשפות את הזכיין על-פי הסכם "רשת הביטחון" שהוענקה לו. ההשקעה לפיכך בהעתקת תחנת הרכבת של כפר חב"ד הינה הכרחית משום שהיא יכולה לגאול את המיזם מכישלון צורב.

הפעלת הנתיב המהיר ב"שאטלים" של הרכבת וגם של אוטובוסים תבטיח תחרות בין שני אמצעי התחבורה האלה, תמנע תלות של המיזם באמצעי תחבורה מסוים ותיצור גיבוי הדדי בין הרכבת לאוטובוסים במקרים של תקלות באחד התוואים.

יתרה מכך, הפעלת קרונות רכבת בתוואי של הנתיב המהיר על גבי המסילה הקיימת, תאפשר פיזור נוסעים ליעדים נוספים ברחבי המטרופולין: תחנת ההגנה בדרום, תחנת עזריאלי, המשרתת 3 מרכזי תעסוקה גדולים וקניון, תחנת ארלוזורוב המשרתת גם את מתחם הבורסה, ועד תחנת האוניברסיטה, המשרתת אלפי סטודנטים, ומרכז תעסוקה גדול ברמת אביב.
הכותב היה בעבר הממונה על התקציבים באוצר וכיום הינו בעל משרד לייזום וייעוץ כלכלי.

כל המבזקים של nrgמעריב לסלולרי שלך

תגובות

טוען תגובות... נא להמתין לטעינת התגובות
מעדכן תגובות...

מדורים

  

פורומים

כותרות קודמות
כותרות נוספות
;
תפוז אנשים