התרגיל ה"ירוק" של האוצר: העלאת מסים במסווה של רפורמה ירוקה
יום לאחר הצגת תוכנית "המיסוי הירוק" שנועדה לעודד רכישה של מכוניות ידידותיות לסביבה - מבוכה בשוק הרכב. בדיקת מעריב עסקים מגלה כי המרוויחים מהרפורמה יהיו דווקא קופת המדינה, יבואני הרכב וחברות הליסינג. אנחנו, כרגיל, נפסיד
רפורמת המיסוי הירוק על כלי רכב יוצאת לדרך
יבואנים רבים, שחלקם "תקועים" עם מלאי גדול של מכוניות כתוצאה מן הירידה במכירות בחודשים האחרונים, המתינו לגלות כיצד יגיבו העמיתים שלהם כדי לקבוע רף חדש למחירי המכוניות השונות בקטגוריות השונות.
המהומה בענף החלה לאחר שבתחילת השבוע יצאה לדרכה רפורמת המיסוי הירוק, אשר הוגדרה על ידי האוצר כ"רתימת הכלכלה לטובת הגנת הסביבה". בהודעה לעיתונות של משרד האוצר נכתב, בשמם של השר יובל שטייניץ והשר להגנת הסביבה גלעד ארדן, ש"עיקרה של מדיניות הממשלה היא יצירת תמריצים כלכליים להפחתת הזיהום הסביבתי".
עוד נכתב כי הרפורמה, זו שנודעה בציבור כ"רפורמת המיסוי הירוק על כלי הרכב", תגדיל את הכנסות המדינה ממסים ב-400 מיליון שקל בשנה, כש-84% מסכום זה יגיעו מכלי הרכב המזהמים ביותר - רכבי היוקרה.
אולם מה שהוצנע בתוך מרבית הדיווחים, אבל עומד בבסיסה של הרפורמה, הוא תרגיל של משרד האוצר, שבושל בנוסחה: "קודם כל לוקחים הרבה - אחר כך מחזירים קצת". כלי הרכב יחולקו אמנם לקבוצות זיהום, ומכוניות שנחשבות לפחות מזהמות יזכו להטבת מס גבוהה יחסית, אולם הטבה זו ניתנת רק לאחר שבדלת האחורית של הרפורמה החליט האוצר להעלות את שיעור המס על המכוניות.
בנוסף, מרבית כלי הרכב הנמכרים בשוק יסווגו כנראה בקבוצות הזיהום האמצעיות, וההערכות בשוק מדברות על כך שמצד אחד, רוכשיהם לא ייהנו מהנחה משמעותית, ומצד שני הם ייאלצו לשלם מס גבוה יותר בגין רכישת המכוניות.
כך למשל, מנכ”ל צ’מפיון מוטורס, אבי צור, העריך אתמול כי בעקבות התקנה החדשה מחירן של כ-80% מהמכוניות צפוי לעלות, וכי ההכנסות מתוספת המיסוי יגיעו ל-600-700 מיליון שקל.
הסיבה להתייקרות כלי הרכב נעוצה בכך שבניגוד למדיניות של כל הממשלות בעשור האחרון, החל ב-1 באוגוסט הקרוב יעלה שיעור המס על מכוניות נוסעים מ-75% כיום (או - 72% שיעור המס שתוכנן ל-1 בינואר 2010) ל-,92% כלומר חזרה לרמת המס של לפני כ-4 שנים.
מכוניות שמייצרות רמות נמוכות יחסית של זיהום אוויר, יזכו להטבת מס בסכום קבוע של בין 12 אלף שקל ל-15 אלף שקל. מכוניות שמדורגות במרכז הטבלה, בקבוצות 6-,8 יזכו להטבת מס בסכום קבוע שינוע בין 7,250 שקל ל-9,250 שקל. ואילו מכוניות שהציון שלהן גרוע "יזכו" בהטבת מס בטווח 0-4,000 שקל.
למקרא "רשימת ההטבות" אפשר היה לחשוב, בטעות, ש"המיסוי הירוק" מיטיב עם רוכשי המכוניות, אלא שבפועל ברוב המקרים מדובר ב”פרס” זעום יחסית ל”קנס” בדמות תוספת של 17%
שני הנתונים הקריטיים ביותר לא פורסמו עד כה על ידי משרד האוצר, למרות שמהם נגזרת בסופו של דבר השפעת הרפורמה על כל אחד ואחד מדגמי המכוניות השונים. הנתון הראשון הוא דירוג "המדד הירוק" של כל אחד מכלי הרכב, כלומר באיזו מבין 15 הקבוצות מדורגת כל מכונית, והנתון השני הוא כמה אמורה המכונית להתייקר כתוצאה מהעלאת שיעור המס מ-75% ל-.92%
להבדיל מן הנתון הראשון, שאותו יכול היה האוצר לפרסם כבר שלשום, הנתון השני הוא סוד מסחרי, היות שהוא חושף את מחירי הדגמים השונים לפני מס. בנוסף, יבואני הרכב, שפועלים לכאורה בשוק חופשי, לא חייבים להעלות או להוריד את מחירי המכוניות שלהם בדיוק בגובה ההשפעה של הרפורמה, אלא צפויים בסופו של דבר לפעול בהתאם לדרך שבה יבחרו 2 או 3 מובילי שוק כמו מאזדה, טויוטה ויונדאי.
לכאורה, "המיסוי הירוק" נועד לעודד את השימוש בכלי רכב שמזהמים פחות את הסביבה על ידי כך שמחיריהם יהיו נמוכים - בזכות מנגנון המס - מכלי רכב שמזהמים יותר. אלא שבפועל, בגלל הדרך שבה בחר האוצר לבצע את הרפורמה, נוצר עיוות משמעותי שלא עולה בקנה אחד עם מטרת הרפורמה.
היות שהעלאת שיעור המס היא באחוזים, ולעומת זאת ההטבה למכוניות שמזהמות פחות ניתנת בסכום קבוע, התוצאה המיידית היא ששתי מכוניות שמייצרות בדיוק את אותו זיהום אוויר יושפעו באופן שונה מן הרפורמה.
כך למשל, מכונית שעולה כיום 100 אלף שקל תתייקר בשל העלאת המס ל-109,730 שקל. לעומת זאת, מכונית שעולה כיום 200 אלף שקל תתייקר בשל העלאת המס ל-219,460 שקל. אם שתי המכוניות נמצאות בקבוצת "דרגת זיהום 9", שמקבלת הטבת מס בשווי 6,500 שקל, הרי שמחירה הסופי של המכונית הראשונה יגיע ל-103,230 שקל, והמכונית השנייה תעלה 212,960 שקל.
התוצאה: המכונית הראשונה התייקרה ב-3,230 שקל, המכונית השנייה ב-12,960 שקל. זאת למרות שמבחינת רמות הזיהום, המכונית השנייה לא גורמת יותר נזק מן המכונית הראשונה.
אחת התמיהות הקשות ביותר שעלו ביומיים האחרונים נוגעת למועד הפרסום של הרפורמה. למרות שעל הרפורמה הזאת עובדים כבר קרוב ל-4 שנים, עיקריה פורסמו כבר לפני שנתיים והיא אושרה סופית על ידי הממשלה בינואר .2008 בדרך כלל נהוגה תקופת הסתגלות סבירה של שנה, שבמהלכה יכולים גם יבואני הרכב וגם הציבור הרחב לכלכל את מעשיהם ולהיערך לרפורמה, למשל על ידי הזמנת מלאי מתאים של מכוניות.
לחלופין, כאשר צפויה התייקרות של כלי רכב יקרים, כפי שהיה בעבר עם העלאת מס הקנייה על ג’יפים, נכנסים הצווים המתאימים לתוקף מעכשיו לעכשיו, כדי למנוע אפשרות להקדמת קניות. הפעם נכנסת הרפורמה לתוקף בתוך חודש וחצי, תקופה שלא מאפשרת לציבור, או ליבואנים, להיערך בהתאם.
בועז סופר, סמנכ”ל רשות המסים, מסר בתגובה שבאופן קטגורי ומוחלט יופחת נטל המס האפקטיבי על 40% ממספר המכוניות שמיובאות לארץ. "אם המטרה שלנו היתה להעלות מסים, היינו פשוט מאוד מעלים מסים", מסביר סופר, "ובמצב המשק סביר להניח שהציבור גם היה מקבל זאת בהבנה".
לדבריו, "אם יבואני הרכב ינצלו את המצב כדי להעלות מחירים אני אהיה הראשון לדעת על כך, מפני שאצלנו יש את הקובץ המדויק של המחירים שהם משלמים ליצרני הרכב. נכון שלא נוכל לכפות עליהם להוריד מחירים, אבל בודאי נדע על כך". סופר מודה אמנם שבמקרים מסוימים נוצר עיוות מס, אבל טען שזהו הרע במיעוטו.