מחפשים עבודה? כך תעברו את מבחני ההערכה

כיצד להציג את עצמכם, כמה להתבלט במהלך הסימולציות, והיכן לצייר את העץ ובאיזה גודל - כדי לצלוח את מרכז ההערכה צריך להגיע מוכן. מה הם השלבים השונים ומה הבוחנים מחפשים?

מורן לוין | 28/2/2009 7:15 הוסף תגובה הדפס כתבה כתוב לעורך שלח לחבר

המצב הנוכחי של המשק הפך את שוק חיפוש העבודה לתחרותי מתמיד. על כל משרה פנויה קופצים מתחרים רבים ולכן, המנצחים בתחרות הם אלה שיודעים לשחק לפי כללי המשחק.

תהליך קבלת עבודה כולל מגוון שלבים: כתיבת קורות החיים, ראיונות טלפוניים או פרונטאליים ובדיקת ממליצים. אך אם להיות כנים, השלב הנפוץ ביותר ועם זאת המאיים ביותר, הוא מרכז ההערכה.

מרכז הערכה הוא אחת משיטות האבחון והמדידה הנפוצות בשוק העבודה של היום. לשיטה יש שני יתרונות משמעותיים: היא מאפשרת למדוד מספר אנשים במקביל ולכן חסכונית בזמן ובמשאבים, והיא יכולה לדמות מצבי אינטראקציה טבעיים בין הנבחנים ולפיכך לנבא את התנהגותם בסיטואציות דומות בעתיד.

יש גם חרונות לשיטה, לדוגמה, העובדה שהתנהגותו של אדם במבחן או במצב לחץ כלשהו אינה דומה להתנהגותו בשגרה, או שישנם אנשים המתקשים בעמידה מול קהל והדבר משבש את תפקודם, שדווקא יכול להיות איכותי ומתאים לתפקיד המדובר.

למרבה הצער, זה אינו רלוונטי. בבואנו לחפש עבודה עלינו ללמוד את כללי המשחק בשוק ולדעת לפעול לפיהם. מכיוון שמרכז ההערכה הוא כלי נפוץ כל כך, ביקורת כלפיו אינה מועילה. עדיף ללמוד מהו מרכז הערכה ואיך לצלוח אותו.

מה זה מרכז הערכה?

קיימים סוגים שונים של מרכזי הערכה. חלק המתקיימים בתוך ארגונים כחלק ממחלקת משאבי אנוש, וחלק מתבצעים בחברות אבחון ומיון כמו פילת, אדם מילא ודומיהם.

למרות התפקידים השונים אליהם נבחנים, המבנה השיטה והשלבים בכל מרכזי ההערכה הם דומים: כל המשתתפים מיועדים בדרך כלל לתפקידים בעלי אופי דומה ולעיתים כולם מתחרים על אותה המשרה.

במרכז הערכה ממוצע משתתפים בין 6 ל-15 נבחנים

אל מול מנחה בודד או שני מנחים. ייתכן שאחד המנחים הוא נציג הארגון אליו אתם מיועדים. המטרה היא לבדוק את ההתנהגות החברתית של כל אחד מהנבחנים בהתאם לדרישות התפקיד.

כך למשל, במרכז שמאתר אנשים לתפקידי שירות לקוחות שונים, תפקידים מתחום משאבי אנוש או תפקידים ניהוליים שונים, הדגש הוא על תכונות של מתן שירות כמו סבלנות, אריכות רוח, יצירתיות ויכולת עבודה בצוות.

כך תגיעו מוכנים

השיטה לצלוח את מרכז ההערכה היא להגיע מוכן. אז מה הם השלבים השונים ומה מה הבוחנים מחפשים?

הצגה עצמית - בשלב הראשון מתקיים סבב בו כל משתתף מתבקש להציג את עצמו.

 - בחרו מקום ישיבה מרכזי. כך תמשכו את תשומת לב הקבוצה אליכם ללא מאמץ רב. אל תשבו בקצה או במקום צדדי.

- לא תאריכו בדברים. אין זה המקום לספר על הטיול בהודו או המילה החדשה שהילד שלכם למד עכשיו. יש להציג את עצמכם במספר מילים בדגש על ניסיון תעסוקתי והסיבה להגעתכם למרכז – הרצון או השאיפה לתפקיד הנכסף.

- ציינו עד כמה התפקיד אליו אתם נבחנים חשוב לכם ולמה דווקא אתם מתאימים אליו?

- שימו לב לדברי חבריכם לקבוצה, הביטו עליהם כשהם מדברים ושדרו עניין וסבלנות. הבוחנים בודקים אתכם גם כשאחרים מדברים. זו גם שיטה טובה ללמוד את מתחריכם, על יתרונותיהם וחסרונותיהם.

דיון קבוצתי - בשלב זה מציגים המנחים בפניכם דילמה מקצועית מעולם התוכן הקשור לתפקיד המיועד. מוקצבות לכם מספר דקות להתמודד עימה. לאחר מכן עליכם לנהל דיון עם חברי הקבוצה, שבסופו תדרשו להציג פתרון עליו כולכם הסכמתם.

- אין פתרון נכון או לא נכון לדיון זה. הבוחנים מביטים בהתנהלותכם בדיון, והיא חשובה יותר מהפתרון הקונקרטי אליו אתם חותרים.

- שימו לב שהמשימה מתנהלת תוך הקצבת זמן, ועמידה בלוחות זמנים היא חלק מהותי ממנה. חשוב שדבריכם ישמעו בקבוצה ולכן מומלץ לקחת על עצמכם תפקיד מוגדר או לחלק תפקידים בין חברי הקבוצה, לדוגמה - אחד ימדוד זמנים ואחר כותב, כל אחד ידבר דקה ואחר כך נדון, ועוד.

- אל תאמצו עמדה קיצונית מידי. היו קשובים לחברי הקבוצה ואם תגלו ששוכנעתם בעמדה אחרת, אמרו זאת, לדוגמה: "סברתי כי... אך מששמעתי את דברי ... אני מסכים עימו". אל תשתלטו על הדיון ועם זאת, אל תהיו פשרניים מידי. נסו להציג את טענותיכם בצורה משכנעת וסוחפת.

- בסוף הדיון ומסירת ההחלטה הקבוצתית לבוחן, הוא יפנה בשאלות לחברי הקבוצה הדומיננטיים. אם הבוחן לא פנה אליכם, פנו אליו והראו את הערך המוסף שלכם. ציינו בפניו כי הדילמה שהוצגה אינה בעלת פתרון אחד ונכון.

סימולציות - גם הסימולציות לקוחות מעולם התוכן של התפקיד. עליכם יהיה לדמות מצב בו אתם בעלי התפקיד או הצד השני כלומר פונקציה שעימה בעל התפקיד בא במגע.

- המטרה היא לנסות לדמות מציאות ולכן, היו נאמנים לעצמכם ואל תנסו להיות מה שאינכם. זה אינו המקום לעבוד על החולשות שלכם.

- גם אם נדרש מכם לייצג את "הצד השני", שימו לב שאישיותכם ותגובותיכם נבחנות. זה אינו סטודיו למשחק ולכן, אל תהיו "הלקוח הקשוח" או "הלקוח המתרצה". שמרו על ייצוג הולם לאופייכם ולאמונות שלכם.

- היו יצירתיים, צאו "מחוץ לקופסה" ותנו פתרונות קסם למצב שהוצג.

מבחני אישיות בכתב - בשלב זה נבחנים אלמנטים אישיותיים, אמינות וייתכן שגם גרפולוגיה. בדרך כלל הוא מורכב משאלון עם שאלות החוזרות על עצמן במספר אופנים, לדוגמה מהו הורה טוב, מהו הורה רע או מהו ילד טוב. לעיתים תדרשו לצייר ציורים של דמות, עץ ועוד.

- בשאלון הכתוב שמרו על עמדות חיוביות. אל תכתבו שהורה רע הוא הורה המכה את ילדו, אלא הורה שאינו זמין לילדו ואינו מעניק לו תשומת לב.

- בשלב הציורים הקפידו למקם את הציור במרכז העמוד, לא קטן מידי ולא גדול מידי. הקפידו על כמה שיותר פרטים. במידה ונדרשתם לצייר דמות, ציירו דמות בת מינכם ולא מהמין השני. נסו לצייר דמות בעשייה ובעלת הבעת פנים חיובית (חיוך, עיניים פקוחות, אזניים המסמלות הקשבה).

מבחנים פסיכוטכניים - בין השלבים הקודמים או לאחריהם, עשוי להתקיים מבחן פסיכוטכני ממוחשב, שבוחן יכולות מתמטיות ומילוליות. דוגמאות למבחנים אלה אפשר לראות באתרי מכוני המיון השונים.

אין צורך להתכונן רבות לשלב זה. עם זאת מומלץ לרענן את הידע שלכן בשברים או אחוזים לחלק המתמטי.

ראיון אישי -לעיתים מתקיים גם ראיון אישי בסוף התהליך. זו ההזדמנות שלכם להראות את כל מה שלא הראתם עד כה, או להדגיש את הצדדים שהראתם.

- אם הגעתם לשלב זה, נסו לחשוב על הסיטואציות עליהן נבחנתם במהלך היום ולהבין מהן הדרישות האישיותיות לתפקיד. נסו להבליט את תכונותיכם המתאימות לפרופיל זה.

- זה גם השלב בו מומלץ להפגין ידע אודות הארגון בו ברצונכם להשתלב. בואו מוכנים ועשו "שיעורי בית". כנסו לאתר החברה וראו מה חזונה ומה ערכיה, כך שתוכלו להציג חלקים באישיותכם המתאימים לערכים אלו.

טיפים נוספים -

- הגיעו בלבוש ייצוגי, ללא מכנסי ג'ינס, גופיות או כפכפים. הבוחנים מתייחסים גם לזה.

- בדקו לאן עליכם להגיע והקפידו להגיע בזמן. מומלץ להגיע חצי שעה לפני כך שתוכלו להתארגן, להכיר את הסביבה ואולי אף חלק מהמשתתפים במרכז.

- הצטיידו במזון ובשתייה. מרכז ההערכה עשוי להמשך יום שלם וברוב המכונים אין היכן לקנות אוכל או שתייה. צמא או רעב עשוי לפגוע ביכולותיכם וחבל.

הכותבת היא מנהלת בחבר הון אנושי – חיפוש עבודה­­והשמה

כל המבזקים של nrgמעריב לסלולרי שלך

תגובות

טוען תגובות... נא להמתין לטעינת התגובות
מעדכן תגובות...

מדורים

  

פורומים

כותרות קודמות
כותרות נוספות
;
תפוז אנשים