להזמין טכנאי או לקנות חדש?
כשהטלוויזיה או המקרר מתקלקלים, לא תמיד ברור אם מוטב להזמין טכנאי או לקנות חדש. מתי כדאי לתקן את המכשיר הישן, מה חשוב לבדוק בתעודת האחריות - ואיך זה שאחריות ל-3 שנים היא בעצם אחריות רק לשנה אחת? אחריות בע"מ
כשמצא את תעודת האחריות, הופתע לגלות שרק ליחידת הקירור מובטחת אחריות, ושכדי לממש אותה עליו לקרוא לטכנאי מחברת השירותים של היבואן, על מנת שיתקן את התקלה ללא עלות.
הטכנאי הגיע לאחר 24 שעות, סובב את המקרר ושלף מהתחתית חלק חשמלי (הממסר להפעלת המנוע.( את החלק ששלף החליף בחדש וגבה 450 שקל בלי להניד עפעף. "איפה האחריות ל-3 שנים,"? שאל את הטכנאי. זה שלף מכיסו את כתב האחריות והראה לו כי באותיות הקטנות נכתב כי רק המדחס ויחידת העיבוי מכוסים. כל השאר - למעשה, רוב חלקי המקרר - לא יתוקנו בחינם.
לנעמי א' מקיבוץ באזור חיפה היה פחות מזל, לאחר שרכשה מקרר שארפ ולו 10 שנות אחריות. כשהתקלקל המדחס, לאחר 6 שנים, פנתה לעזרה של אנשי השירות בחברה. הטכנאי שהגיע טען כי במקרר בוצע תיקון שלא על ידי החברה, ודרש 1,800 שקל בתמורה לתיקון.
נעמי פנתה ליבואן והתלוננה, וזה סיפק לה, לפנים משורת הדין, אחריות חדשה לשנתיים. כעבור שבוע גילתה כי מקרר שארפ חדש באותו הנפח היה עולה לה בחנות כ-3,000 שקל, כולל ההובלה. נעמי כלל לא שקלה את האופציה הזו, מחוסר ידיעה.
גם רוכשי מסכי הטלוויזיה הדקים, במבצעי ,1+1 עלולים לקבל בסוף שנת האחריות הראשונה מעטפה, ובה הצעה מעניינת. חברת השירות של היבואן תגלה לכם כי כדי ליהנות משירות תיקונים לשנה, עבור המסך שרכשתם במיטב כספכם תתבקשו לשלם כמה מאות שקלים.
"אבל קנינו מסך עם 3 או עם 5 שנות אחריות," תזכירו לעצמכם, אולם בחברת השירות ישמחו להעמיד אתכם על טעותכם.
באותיות הקטנות של המודעה או בחוזה הרכישה נכתב כי האחריות הבסיסית מתייחסת רק למסך. כל שאר חלקי האלקטרוניקה אינם מכוסים בכתב האחריות, והם שמתקלקלים בדרך כלל. "אנחנו נותנים ללקוח 3 שנות אחריות, הראשונה בחינם, ובשנתיים האחרות הוא ישלם 149 שקל בלבד עבור ביקור הטכנאי, והחלקים עלינו," מסביר גרשון פטט רושקה, משנה למנכ"ל חברת ניופאן, אחת היבואניות הגדולות בארץ.
לדבריו, היבואן נדרש להחזיק במלאי חלקים, צוות טכנאים מיומן ומוקד שירות טלפוני - ואלה עולים כסף רב.
על ההבטחות לתקופת אחריות ארוכה שמפרסמים מתחריו, כאלה שמתגלות כמלכודות לצרכן, הוא אינו רוצה לדבר. "אנחנו בניופאן נותנים אחריות ארוכה למוצרים שאנחנו מאמינים בהם, והאחריות היא ללא תנאי.
יש מוצרים כמו מיקסר, שלו 3 שנות אחריות מלאות ללא תנאי, משום שאנחנו מכירים את המוצר. לגבי שאר המוצרים אנחנו מודיעים ללקוח מהי בדיוק תקופת האחריות המלאה ואילו חלקים חיוניים של המוצר נבטח בהמשך. זאת בתנאי שהלקוח יקרא לטכנאי שלנו לתקן את המוצר, ועלות הקריאה עומדת על 6%-7% ממחיר המוצר" הסביר פטרושקה.
"כצרכן לא הייתי משקיע בתיקון מוצר חשמלי יותר משליש המחיר של מוצר חדש. לכל מכשיר חשמל יש בלאי, ובדרך כלל כשהתקלה רצינית, המוצר יעורר בעיות בהמשך הדרך, למרות התיקון המוצלח."
כדי לענות על השאלה הזו, התחקינו אחר מסכת התיקונים של שלל מכשירי החשמל בסביבת המגורים שלנו. מהסקר הקצר שנערך בין עשרות השכנים עולה כי מכונות הכביסה הן המועדות ביותר לתקלות מבין כל המכשירים.
מכונה ממוצעת, שמחירה כ-2,000 שקל, תשרוד 6-10 שנים. במהלך התקופה הזו אפשר לצפות לתקלות בחלקי הגומי של המכונה, לפעמים במשאבת המים, וגם בגוף החימום. במכונות היקרות יותר, הממותגות, תקלות נדירות יותר, עם זאת לא מצאנו מכונה ללא תקלה.
מרבית החברות יספקו לכם אחריות לשנה, ומקצתן יאריכו את האחריות המלאה ל-3 שנים, בתוספת תשלום של 150 שקל - כדאית מאוד למי שמרבים לכבס. מחיר הקריאה המינימלי לטכנאי הוא כ-150 שקל, ועל כך יש להוסיף את מחיר החלקים שנפגמו, שיכול להסתכם בעוד כמה מאות שקלים נוספים. כשמדובר בנזילת מים, מחיר התיקון הכולל עשוי להסתכם גם ב-300 שקל.
במכונה עם מנגנון אלקטרוני עלולים להתמודד עם תקלות יקרות, ומחיר התיקון עלול להגיע ל-1,000
מדיח מכני עד גיל 7 כדאי לתקן במחיר סביר, בעוד שמדיח מבוגר יותר יושלך לזבל. במדיחים אלקטרוניים מהדור החדש תקופת הכדאיות מתקצרת, כי חלקי החילוף יקרים. בכלל, מחירי המדיחים החדשים ירדו מאוד בתקופה האחרונה.
בגזרת המקררים הסיפור שונה. עלות הטכנאי גבוהה וחלקי החילוף יקרים, וכדאי להביא בחשבון את מהירות התגובה הקריטית של מערך השירות. זאת כדי למנוע מהמוצרים הקפואים והרגישים לחום גבוה להתקלקל. לכן, לפני שתקנו מקרר בזול, כדאי לברר פרטים על מערך השירות לתיקונים.
מומלץ לבדוק אם מערך השירות ממוקם בסביבת ביתכם או בחלק אחר של המדינה. לרוב תגלו כי למקררים היקרים קיים מערך שירות איכותי, בעוד שלאלו הזולים יש במקרה הטוב טכנאי אחד המכסה אזור גדול.
אתרע מזלכם והטכנאי אינו מסתובב באזור המגורים שלכם בעת התקלה? תצטרכו לחכות יממה ללא מקרר, או לשלם לטכנאי מזדמן מחיר מופקע, כשקיים סיכוי מסוים לבטל את האחריות על יחידת הקירור.
בכל מקרה, מחירי המקררים ירדו במקצת לאחרונה ויש גם הרבה מקררים טובים באתרי יד שנייה. אז אם הטכנאי מבשר לכם שמחיר התיקון גבוה מ-1,000 שקל, חשבו היטב לפני קבלת ההחלטה, ואל תהססו להתייעץ עם טכנאי נוסף.
בתנורי האפייה ובמיקרוגלים לא מתגלות הרבה תקלות בשנים הראשונות. בכל זאת, כדאי לתקנם רק אם מדובר בהוצאה של כמה עשרות שקלים. מוצרי החשמל הקטנים זוכים לאחריות של שנה.
למרביתם אין שירות אלא אם יש מאחוריהם יבואן רציני כמו ניופאן, אלקטרה או מיני ליין. המוצרים הזולים, בלנדר וטוסטר, לא שווים תיקון, אלא אם מדובר במשהו פעוט.
לחובבי "עשה זאת במו ידיך" או לבעלי הרישיון לעסוק בחשמל נזכיר, כי יש עשרות חנויות המוכרות חלקי חילוף למרבית מכשירי החשמל. שם תוכלו לקבל עצה, ואף הסברים כיצד להחליף את החלק המקולקל בחדש. למותגים ניתן לקנות חלפים בתחנות השירות של היבואנים, או להזמין באמצעות האינטרנט.
באתר יו-טיוב תמצאו מאות סרטי הדרכה לתיקון של מכשירי החשמל בבית. אפשרות אחרת היא לבטח את מכשירי החשמל בפוליסת ביטוח הדירה - תמורת 200-350 שקל, תזכו בביקור טכנאי בחינם או בעלות מינימלית.
עם זאת, חלקי החילוף יישארו בתשלום. חברת ג'נרל מציעה לבטח 5 מכשירי חשמל לבנים (גם מזגנים) ב-70 שקל לחודש, ומזכירה כי במקרה של תקלה לא תשלמו שקל. עם זאת, החברה לא מבטחת ענתיקות ושולחת נציג לבדיקת המכשירים לפני החתימה על החוזה.
למסכי הטלוויזיה הדקים לא מצאנו מעבדה או דיל במחיר נמוך, לכן כדאי לחשוב פעמיים אם משתלם לקנות מסך יקר ללא אחריות מלאה לטווח ארוך.