מי יציל את המכולות?
מה עומד מאחורי מבצעי ההוזלה חסרי התקדים של רשתות השיווק הגדולות? אולי העובדה שבתקופות מיתון 15% מאיתנו עוברים לקנות דווקא במכולת. בעלי המכולות חוששים שהמבצעים יחסלו אותם - ודורשים את התערבות הממונה על ההגבלים העסקיים
יצרני המזון הגדולים זיהו במהלך החודש החולף כי נרשמה ירידה במכירות המוצרים שלהם ברשתות השיווק, ובמקביל התגלתה עלייה בשיעור דומה במכירת אותם מוצרים במכולות ובמינימרקטים פרטיים.
גם בתקופות משבר קודמות התרחש שינוי במגמת הקניות, שהתבטא בירידה בקניות ברשתות השיווק ובמעבר למכולות ולמינימרקטים.
את השינוי ניתן להסביר ברצונם של הצרכנים להימנע בתקופת מיתון מהפיתויים המצויים ברשתות השיווק, להיצמד לרשימת הקניות וכן לשלם בהקפה - אפשרות שקיימת במכולות ובמינימרקטים רבים, אך לא ברשתות השיווק. יצרני המזון מספרים כי בחודש נובמבר התפנית היתה משמעותית במיוחד, ולא נראתה כמותה בשנים האחרונות.
אך מהלכיהן האחרונים של רשתות השיווק הגדולות, ובהן שופרסל, הרבוע הכחול ושיווק השקמה של רמי לוי, להוזלת מוצרי המזון הבסיסיים, מהווים איום חמור על עתידם של המינימרקטים והמכולות.
בעלי מינימרקטים ומכולות חשים נפגעים ואף מצפים להתערבותה של הממונה על ההגבלים העסקיים - לאסור למכור מוצרי מזון ומוצרי יסוד מתחת למחירי הקנייה, כפי שמקובל במדינות רבות באירופה.
ברשתות השיווק הגדולות הבינו בשלב מסוים כי לא רק שלא יצליחו לחסל את הרשתות הפרטיות (כרמי לוי וחצי חינם) - הן אפילו צומחות בקצב מהיר מזה שלהן. לכן האפשרות היחידה מבחינתן להגדיל את נתח השוק שלהן בתקופה שכזאת היא על חשבון המינימרקטים והמכולות.
המכולות מהוות עבור הצרכנים כתובת בעיקר ל"קניות השלמה". את הקניות הגדולות, הכוללות חומרי ניקוי, שימורים, פסטות, קפה ומוצרים נוספים מסוג זה, מבצעים חלק ניכר מהצרכנים ברשתות כמו שופרסל דיל, חצי חינם, מגה ועוד, בעוד שלמכולות מגיעים בעיקר לצורך תחזוק שוטף במוצרי לחם וחלב טריים.
במצב כזה הוזלת מוצרים אלו על ידי הרשתות תייקר לצרכנים את הביקור במכולות. הוזלת מוצרים מתחת למחירי הקנייה מכונה בענף המזון "מחיר טורף" ומהווה בחלק ממדינות אירופה עבירה על החוק.
במצבים שבהם רשתות השיווק מציבות "מחיר טורף" למוצרים בעלי מקבילה זולה יותר, לדוגמה
אך המהלך האחרון של רשתות השיווק עוסק בהוזלת לחם אחיד או שקית חלב, שהינם מוצרים מסובסדים ומוזלים ממילא, שמהם הקמעונאי כמעט אינו מרוויח, ומכירתם מהווה בעיקר שירות לצרכן.
במקרה כזה אין למכולות ולמינימרקטים אפשרות להציע מוצר חלופי זול יותר. לכן ניתן להבין כי מדובר במהלך המהווה איום על השוק הפרטי, שזכות קיומו קשורה באופן ישיר למוצרי היסוד. פעולה שכזאת עלולה לפגוע באופן משמעותי במי שבקושי רב מצליח לשרוד את התמורות בענף, הפונה יותר ויותר לרשתות גדולות וחזקות. בעוד שהאינטרס הציבורי לטווח הארוך הוא לא להישאר עם 4-5 גופים גדולים, שיעשו ככל העולה על רוחם, אלא לאפשר לתחרות בענף להמשיך ולהתקיים.








נא להמתין לטעינת התגובות


