באמר
השבוע גרמה ג'נרל מוטורס לרעידת אדמה בשוק הרכב האמריקני, כשהודיעה על סגירת 4 מפעלים לייצור דגמי SUV ואיימה במכירת המותג "האמר". התייקרות הנפט, המעבר של האמריקנים למכוניות חסכוניות וההפסדים הכואבים השאירו גם את פורד וקרייזלר מאחור
למחרת, במרחק 15 ק”מ מתחנת הדלק שבה תדלקתי בווילמינגטון דלאוור, הכריז ריק ואגונר, יו”ר ומנכ”ל ג’נרל מוטורס, כי עד שנת 2010 תסגור החברה 4 מפעלי ייצור של רכבים מסוג SUV ומשאיות קלות. באותה הזדמנות הודיע ואגונר כי החברה שוקלת למכור את המותג “האמר”.

הסמיכות בין שני האירועים היתה אולי מקרית - אבל הקשר ביניהם אינו מקרי כלל וכלל. התייקרות הנפט בחודשים האחרונים הקפיצה את מחיר הדלק באופן משמעותי, וגרמה לטלטלה בהרגלי הנהיגה והצריכה של הנהג האמריקני. התוצאה כבר ברורה: ירידה חדה ברכישת כלי רכב זוללי דלק.
ההצהרה של ואגונר היתה רעידת אדמה בפני עצמה. היא סימנה למעשה את תחילתה של מהפכה בשוק המכוניות בארה”ב, או לפחות את אחד המסמרים האחרונים בארון הקבורה של ה־SUV, שהיה לאחד מסמליה הבולטים של ארה”ב ב- 25 השנים האחרונות.
כעת לבעלי ה- SUV אין ברירה אלא ללחוץ על משאבת הדלק ולעצום חזק את העיניים. גם ואגונר עצם חזק-חזק את עיניו בשנים האחרונות ודמיין שהעליות במחיר הנפט הן רק חלום בלהות. אך עכשיו סוף-סוף ירד לו האסימון.
ג’נרל מוטורס, עדיין יצרנית המכוניות הגדולה בעולם, הודיעה לא רק על קיצוץ מקיף שיחסוך לה מיליארד דולר בשנה, אלא גם על שינוי כיוון לטובת ייצור מכוניות קטנות וחסכוניות.
במילים אחרות, כפי שמסביר קלייטון קורנל, עיתונאי בפורטל הירוק Green Options, החברה הודתה כי המודל העסקי שלה - שהתבסס עד היום על הרכבים הגדולים ביותר שניתן לראות על הכבישים - היה שגוי לחלוטין.
את הדגם “שברולט קובאלט”, כך הודיע ואגונר, תחליף שברולט קומפקטית בעלת מנוע בנפח 1.4
השינוי אינו פשוט כלל וכלל. ג’נרל מוטורס ויצרניות המכוניות האמריקניות הגדולות מדטרויט, קרייזלר ופורד, התרגלו להכנסות מרכבי ה- SUV והמשאיות הגדולות, שנתח הרווחים שלהן הרבה יותר גבוה מזה של המכוניות הרגילות.
עכשיו לא נותרה להם ברירה אלא להבין איך מניבים רווח ממנוע צמיחה חדש בעל הרבה פחות כוחות סוס.
נתוני מכירות המכוניות בחודש מאי לא השאירו מקום לספק: משהו קרה להרגלי הצריכה של האמריקנים. קצת יותר מ- 600 אלף רכבי SUV ומשאיות קלות נמכרו במאי האחרון - ירידה של כ- 23.6% לעומת מאי אשתקד.
לעומת זאת, מכירת המכוניות הרגילות עלתה ב- 2.4%, ולראשונה מאז דצמבר 1992 המכונית הנמכרת ביותר בארה”ב לא היתה SUV אלא המכונית המשפחתית הונדה “סיוויק”.

במקביל, הביקוש למכוניות קטנות יותר - כמו טויוטה “יאריס”, הונדה “פיט” ואפילו פורד “פוקוס” - גדל בעשרות אחוזים. באפריל האחרון אחת מכל 5 מכוניות שנמכרו בארה”ב היתה מכונית קטנה, לעומת אחת מכל 8 לפני עשור.
מלבד הביקוש הגדל למכוניות חסכוניות, האמריקנים החלו לנסוע פחות.
מדיווח של המינהלה הפדרלית של הכבישים בארה”ב עולה, כי במרס 2008 ירד מספר המיילים שנסעו האמריקנים ב - 4.3% - ירידה ראשונה מאז 1979.
גם התדמית של בעלי המכוניות השתנתה בארה”ב: מסקר שערכה ג’נרל מוטורס עולה כי בעלי מכוניות חסכוניות נהנים מיותר דייטים ומיתר פופולריות. על פי הסקר, 9 מכל 10 בחורות מעדיפות לדבר עם גבר שבבעלותו מודל חדש של מכונית חסכונית, על פני גבר שברשותו מודל חדש של מכונית ספורט.

אך יצרניות המכוניות האמריקניות אינן מוכנות לשינוי. נתח השוק שלהן נמצא בירידה מתמדת ולראשונה אי פעם, היה נתח השוק שלהן נמוך מנתח השוק של המתחרות האסיאתיות. גם ההפסדים שספגו אינם דבר של מה בכך: ג’נרל מוטורס, למשל, הפסידה 3.3 מיליארד דולר ברבעון הראשון של 2008.
האם מדובר במשבר בתעשיית הרכב האמריקנית? “בהחלט מדובר במשבר”, קובע נחרצות בראדלי ברמן, עורך אתר hibridcar.com, “ליצרני המכוניות מאסיה יש יתרון משמעותי של 5 שנים ויותר בייצור מכוניות היברידיות, ויתרון של 2 - 3 שנים כשמדובר בייצור מכוניות חסכוניות”.
ואכן, נראה כי דטריוט כשלה בחיזוי השינויים בשוק ובהסתגלות למציאות המשתנה. איך ייתכן שחברות שמגלגלות מיליארדי דולרים, פאר התעשייה האמריקנית, נכשלות כישלון כה חרוץ? ברמן תולה את האשם במחיר הדלק: “עד לאחרונה נראה היה כי דלק זול בארה”ב הוא מובן מאליו, ומתכנני המכוניות בדטרויט חשבו כי כך יהיה גם בטווח הארוך”. למרבה הצער, הם טעו בגדול.
לדברי צ’אד סינדר, בלוגר שכותב בנושאי רכב, מדובר בהכחשה. לדבריו, “יצרניות הרכב האמריקניות ניסו לסחוט כל טיפה אפשרית של רווח מכלי הרכב הללו זמן רב ככל שיכלו”.
הכישלון של דטרויט מהדהד במיוחד לאור הצלחתן של יצרניות הרכב האסיאתיות, שהשכילו לפתח דגמי מכוניות קטנות ואיכותיות ואף דגמים היברידיים מוצלחים.
האם הנהלת טויוטה, שהחליטה לפתח את הדגם ההיברידי “פריוס”, פשוט מוצלחת יותר מזו של ג’נרל מוטורס - שקברה את המכונית החשמלית שלה והתרכזה בייצור דגמי “האמר”?

כעת נותר לראות אם הם התעוררו בזמן, או שבפעם הבאה שהם יסתכלו מבעד לחלון הם יראו הרבה מכוניות קטנות - אך לא מפסי הייצור שלהם.
ואגונר הודה שחיסול המכונית החשמלית (EV1) וההחלטה שלא להשקיע במכוניות היברידיות היו הטעויות הגדולות של כהונתו. אך למרות ההפסדים, כשלי הניהול וביצועי המניה המאכזבים, מעמדו עדיין איתן.
יש כאלה שיראו בפרפורי הגסיסה של ה־SUV סימפטום למשבר עמוק יותר בחברה האמריקנית - ואולי את אחד הסימנים המטרימים לשקיעת האימפריה.
אם פעם נהגו האמריקנים לצחוק על המכוניות והדירות הקטנות של האירופאים, הרי שבעידן של נפט יקר והתחממות גלובלית נראה שהגלגל מתהפך לו: הבית הגדול בפרברים, עם שתי המכוניות הגדולות שחונות בכניסה, הופך מסמל סטטוס הכרחי למעמסה שקשה לעמוד בה.






נא להמתין לטעינת התגובות


