קבלו ביטול
יומיים לפני הטיסה המיוחלת לפריז חטפתם וירוס, קיבלתם צו שמונה או החלטתם שאתם פשוט מעדיפים את ברלין. ברוב המקרים הביטול יעלה לכם כסף - מתי אפשר לבטל, האם להזמין את הטיסה באינטרנט, ומה ההבדל בין צ'רטר לטיסת הרגע האחרון?
מקרה כזה אירע לרפי, שרכש כרטיס טיסה לחו"ל בחברת דלתא איירליינס, אך חודש לפני הטיסה נאלץ לבטל את הנסיעה מסיבות אישיות. רפי חויב בדמי ביטול בסך 200 דולר, סכום שנראה לו גבוה מאוד, במיוחד מפני שהוא חשב כי לחברה היה די זמן למכור את מקום הטיסה. בדלתא הסבירו שרפי רכש את הכרטיס במחיר מוזל, והוסבר לו במפורש במועד הקנייה כי זהו סכום הביטול ואלה הם תנאי הרכישה.
עורך הדין ירון לוינסון, מנכ"ל רשות ההסתדרות לצרכנות,מאשר שמדובר בשוק מורכב ופרוץ למדי. "בעיקרון אין במדינה חוק, הוראה או תקנה שמסדירים את גובה דמי הביטול שניתן להטיל על צרכן, והחברות הן שקובעות את הכללים". לדברי לוינסון, אפילו במצבים חריגים שבהם נבצר מהצרכנים לטוס-כמו בזמן ההצפות שהיו בשעתו בפראג, התרעות טרור שהיו לגבי תאילנד וטורקיה, או בשל גיוס למלחמת לבנון האחרונה-יש מחלוקות לגבי מי צריך לשאת בהוצאות.
"ועדות שונות דנות בנושא, ועדיין אין פתרון חד?משמעי שיהיה הוגן לכולם. אם הדברים נפתרים, זו לרוב תוצאה של רצון טוב והסדר אד?הוק, ולא על סמך תקנות או כללים", מוסיף לוינסון.
אתי שמחי, מנהלת פרסום ורכש תיירותי בדיזנהויז יוניתורס, מבהירה שחברות התעופה הן שמכתיבות את הכללים והחוקים של כרטיסי הטיסה, ולכל חברה יש כללי ותנאי הביטול שלה. "העיקרון שמנחה את כל חברות התעופה הוא שככל שהכרטיס יקר יותר, כך הוא פתוח יותר לשינויים, ולהפך", אומרת שמחי.
ביטול שלושה עד שבעה ימי עבודה לפני היציאה מחייב ב-25% משווי הכרטיס, וביטול בשלושת הימים שלפני הטיסה מחייב במחיר מלא.
ומה לגבי חברת התעופה הלאומית (גם אם פרטית) שלנו? "במבצעי הרגע האחרון של אל על", אומרת שמחי, "לא ניתן לבטל או לשנות כרטיסים. המשמעות היא שה? נוסע מחויב במלוא עלות הכרטיס.
לעומת זאת, על כרטיסים במחלקת עסקים לניו? יורק, למשל, אל על לא גובה דמי ביטול או דמי שינוי".
ואכן , נושא דמי הביטול באל על מורכב ותלוי לא רק בסוג הכרטיס, אלא גם בסוג המחלקה (תיירים/עסקים/ראשונה) וביעד.
לדוגמה, במחלקת T, המיועדת לנוסעים למטרות נופש ותיירות, יש לקבוע מראש תאריך יציאה וחזרה ולשהות בסוף שבוע או ביום ראשון בחו"ל עד למקסימום 15 יום. כשהיעד הכללי הוא אירופה, שינוי יעד או תאריכים לפני הכרטוס כרוך בתשלום. גובה דמי הביטול (לפני היציאה) הוא לרוב 100 דולר.
במחלקת V, שגם היא מיועדת לנוסעים למטרות נופש ותיירות, אך המ? קסימום לשהייה הוא 22 יום, גובה דמי הביטול הוא 50 דולר. כשהיעד הוא ארצות הברית והמחלקה היא T או V, דמי הביטול הם 100 דולר לאחר הכרטוס. כבר אמרנו שהנושא מורכב?
ליוניטל ויוסי טורס, המפעילות ומשווקות את טיסות ישראייר, מדיניות ביטולים משלהן: בקו לניו יורק לא נגבים דמי ביטול מן המבקשים לבטל הזמנה עד למועד הטיסה (בכל המחלקות). יוצא מן הכלל הוא ביטול כרטיסים שנקנו בהוזלות ובמבצעים ושייכים למחלקות הזולות יותר. במקרים אלה משלמים על ביטול בשבועיים שלפני מועד הטיסה.
דמי הביטול נעים מ-100 דולר ועד 80% ממחיר הכרטיס. בטיסות השכר במרבית מחלקות התיירים לא נגבים דמי ביטול למבטלים עד 14 יום לפני הטיסה. מעבר לזה קיימים דמי ביטול בשיעורים שונים, בכפוף למחלקה במטוס, והם נעים מ-15% ממחיר הטיסה ועד למלוא הסכום (בניכוי מסים). גם כאן, לגבי כרטיסים שנקנו במחירי מבצע, דמי הביטול גבוהים יותר.

באיסתא מסבירים כי בכל החברות הזולות, דוגמת ריינאייר ואיזי ג'ט, יש דמי ביטול גבוהים עד מלאים מרגע ההזמנה ודמי שינוי על החלפת יעד. כך לדוגמה, למעט מבצעים מיוחדים, דמי הביטול הם 60 דולר ב-21 ימי העבודה שלפני הטיסה, 90 דולר בשבעת ימי העבודה האחורנים, 120 דולר בארבעת ימי העבודה טרם ההמראה ו-270 דולר ביומיים האחרונים.
מה שעולה מכל האמור הוא שבשל ריבוי הכללים והתנאים חשוב מאוד לבדוק את תנאי הביטול ואת גובה ה"קנס". " כשמדובר ברכישת כרטיס בסוכנות נסיעות או בחברת תיירות, האחריות מוטלת למעשה על הצרכן", אומר לוינסון. לדבריו, "אם צרכן סבור שלמרות שביטל את הטיסה זמן רב מראש נגבו ממנו דמי ביטול גבוהים, הדרך היחידה היא לפנות לבית המשפט בטענה לסעיף מקפח בחוזה. עם זאת, כמובן שאין כל ערבות שהוא יזכה בתיק".
מתי בכל זאת צרכן יכול לקבל החזרים על כספו, אף שביטל טיסה? "כשרכישת הכרטיס נעשתה באינטרנט או בטלפון", מסביר עורך הדין זאב פרידמן, היועץ המשפטי של המועצה הישראלית לצרכנות. לדבריו, "למרות טענות של חברות התעופה, על פי חוק הגנת הצרכן ניתן לבטל עיסקה שנעשתה במכר
עם זאת, פרידמן מציין כי לגבי טיסות ההגדרה מסויגת יותר וקובעת שזכות הביטול חלה רק אם הוא נעשה עד שני ימי עבודה לפני הטיסה. במקרה זה, בדומה לכל עיסקת מכר מרחוק, מי שמבטל משלם 5% ממחיר הכרטיס או 100 שקל-הנמוך מבין השניים. "הזכות אינה חלה אם המועד שנקבע לטיסה הוא תוך שבעה ימי עבודה ממועד ביצוע העיסקה", מוסיף פרידמן, "מה שמוריד מעל הפרק חלק מטיסות השכר וטיסות של הרגע האחרון."
רונן קרסו, סמנכ"ל השיווק של איסתא, מוסיף כי "הזכות לא קיימת גם כשמבצעים הזמנות ישירות מאתרים בחו"ל, שם מדיניות הביטול נוקשה הרבה יותר, ולכן חשוב לשים לב לתנאי הביטול שלהם".
בעניין טופס הגילוי יש לדעת כי החברה מחויבת לתת אותו לצרכן-הן מתוקף החוק להגנת הצרכן והן מתוקף תקנות שירותי תיירות.
אלא שבתקנות מצוין כי אם מבצעים את העיסקה במכר מרחוק, על הצרכן לבקש את טופס הגילוי, כלומר הוא לא מגיע אוטומטית. לכן בהזמנת טיסה דרך האינטרנט או הטלפון הקפידו לבקש את טופס הגילוי.

שני טיפים מעניינים לפני שאתם פורקים את המזוודות. הראשון הוא שאמנם ברור מן התקנות כי לא ניתן לבטל טיסות שכר, אבל לדברי פרידמן, "אם ביטלתם טיסה, והחברה שיבצה מישהו אחר במקומכם, אתם זכאים להשבת דמי הביטול.
לשם כך יש לפנות לספק הטיסה ולדרוש לדעת אם הטיסה יצאה בתפוסה מלאה". כמובן שאם הספק ייענה לדרישה או אם לאו זו שאלה אחרת, אבל שווה לנסות.
הטיפ השני הוא שמי שמשלם בכרטיס אשראי מקבל בחלק מהמקרים גם ביטוח מפני ביטולים מסוימים. לכן שווה לבדוק בחברות האשראי אם יש ביטוח כזה, ואם כן, מה היקפו. אם אין ביטוח דרך כרטיס האשראי, ניתן כמובן לשלם ולעשות ביטוח כזה באמצעות חברת ביטוח.
לגבי הביטוח, מוסיפה שמחי, כי במבצעי הרגע האחרון ניתן למזער נזקים על ידי רכישת ביטוח רפואי בזמן. "במקרה שהסיבה לביטול רפואית, וישנה הוכחה למצב שבו למבוטח אין או לא היתה אפשרות לטוס, חברת הביטוח עשויה להשתתף בעלות דמי הביטול".