גרור את לוגו מעריב אל סימן הבית שבסרגל הכלים בראש הדפדפן
  1. גרור את לוגו מעריב אל סימן הבית שבסרגל הכלים בראש הדפדפן (ראה תמונה).
  2. בחר "כן" (או Yes) בתיבת הדו-שיח שמופיעה.
  3. זהו, סיימת!

סגור


ציון לשבח

מייסדי גוגל מפרגנים, חתן פרס נובל קפץ לביקור והתרשם, נשיא רוסיה לשעבר תומך ומתלהב, ותלמידי בית הספר, שכמה מהם מנהלים חברות מצליחות בארץ ובעולם, מחוזרים עוד מגיל צעיר על ידי חברות מובילות • איך הפך תיכון שבח-מופת לפס ייצור ברמה עולמית של גאוני הייטק, ומה חלקו של המוצא הרוסי בעניין?

רונה דייויס, זמן תל אביב | 19/1/2007 10:50 הוסף תגובה הדפס כתבה כתוב לעורך שלח לחבר
בגיל 24, מיכאל פצ'טניקוב כבר נושא תואר שסביר להניח שבני גילו ישמחו לשאת גם בעוד 15 שנה. פצ'טניקוב הוא מנכ"ל של חברת visionmap, המפתחת מערכות צילום ומיפוי מוטסות וקרקעיות. עוד בגיל 17 הקים את חברת Telmap, הממוקמת בהרצלייה פיתוח, ובה מאה עובדים בערך. כיום הוא בעל מניות בחברה, ואינו עובד בה. הייחוד של המערכות שפצ'טניקוב מפתח בחברה visionmap הוא שהן פועלות ללא מגע יד אדם. אין צורך בעובדים. המערכת עושה לבד את העבודה. הפורום הכלכלי-עולמי אף הגדיר את החברה "חלוצה טכנולוגית עולמית". מדובר בסיפור סינדרלה מקומי, בחור שעם קצת חזון והרבה מוטיבציה הגיע בגיל 24 לתוצאות מבריקות בתחום העסקי. אם תשאלו את פצ'טניקוב, לפני הכול הוא עוד תוצר מוצלח ובולט מאוד של המדיניות הטכנולוגית של בית הספר שבח-מופת.

הטכנופובים יכולים להירגע: לא מדובר בעוד כתבה על חידושים והמצאות בתחום האלקטרוניקה, שלרובנו הוא סינית מדוברת, אלא באיך נהיה בית הספר שבח-מופת ברחוב המסגר בתל אביב ליצרן הסטארטאפים של הדור הנוכחי ואיך בוגריו הם שם חם בתחום, ולא מעט יזמים ואנשי עסקים רודפים אחריהם. פטצ'ניקוב ממש לא לבד במערכה הטכנולוגית, בעורפיו הממוחשבים נושפים לא מעט מתלמידי בית הספר בעל החזון הטכנולוגי.

תיכון שבח-מופת, שנוסד לפני 60 שנה, עלה לראשונה לכותרות ביוני 2001. הנסיבות היו טרגיות. ביום הראשון של אותו חודש אירע בדולפינריום פיגוע. מחבל מתאבד פוצץ את עצמו. 21 בני נוער נהרגו ועשרות נפצעו. שבעה מההרוגים היו תלמידי שבח-מופת. הפיגוע עשה את בית הספר מוקד עניין עולמי. בעקבות האירוע הטרגי, התלמידים העולים הרבים שלומדים בו נהיו בן-לילה לידועים וזכו לביקורים של שועי עולם.

גם כיום ההתעניינות בבית הספר ממשיכה להיות אדירה, אלא שהנסיבות אחרות ומשמחות יותר. מיטב אנשי העסקים בארץ ובעולם ביקרו והתעניינו בתיכון המיוחד מתוך הכרה שמדובר בבית ספר שמייצר גאוני הייטק. בשנים האחרונות התיכון אף נהיה מוקד עלייה לרגל של משלחות רמות דרג מרחבי העולם. בין המבקרים והמתרשמים מהתיכון המוצלח היו מיכאיל גורבצ'וב, חתן פרס נובל לשלום ומנהיגה המיתולוגי של ברית המועצות, רונה רמון, אלמנת האסטרונאוט אילן רמון ז"ל, פרופסור דניאל כהנמן, חתן פרס נובל לכלכלה, שמעון פרס, ראש הממשלה לשעבר, וסרגיי ברין ולארי פייג', מייסדי גוגל.

ניתן בהחלט להתרשם משמות המבקרים כדי להבין שמדובר לא בגימיק, אלא בתיכון בעל משמעות טכנולוגית ולא רק ברמה הארצית. אם השמות האלה עדיין אינם משכנעים מספיק, אפשר למצוא תמיכה נוספת לתהודה שיצר התיכון בספרו של דייויד וייז "הסיפור של גוגל". הספר אינו פותח בתיאור הנעשה בעיירה אמריקנית אלמונית – וייז בחר לפתוח את הספר בפרק העוסק בביקורם של מייסדי גוגל בתיכון שבח-מופת בתל אביב. את הפרק במלואו אפשר לקרוא כאן.
פרס. צילום: לוק ון ברקל (cc-by)
פרס. צילום: לוק ון ברקל (cc-by) לוק ון ברקל, רשיון cc-by
"תלמידים טובים, תכניות לימודים נכונות ומורים טובים"

איך נהיה בית הספר שבח-מופת, ראשי תיבות "מתמטיקה, פיזיקה ותרבות", לחממה טכנולוגית לוהטת כל כך? איך קורה ש-30 תלמידים כבר לומדים לתואר ראשון ונחשבים באוניברסיטת תל אביב בעלי "מעמד מיוחד" (ובו בזמן צה"ל מחזר אחריהם לתפקידי מחשוב ומודיעין)? והאם מדובר בעמק הסיליקון החדש של מדינת ישראל?

"יש לנו קומבינציה של שלושה גורמים שמביאים להצלחה", מסביר דב אורבך, מנהל התיכון: "תלמידים טובים, תכניות לימודים נכונות ומורים טובים. מגיל צעיר אנחנו מכניסים לתלמידים לראש שההצלחה מובטחת לאלו שיעבדו קשה. ואכן, חברות הייטק מובילות נוטות לחטוף את התלמידים הטובים עוד לפני סיום לימודיהם כדי לשלב אותם בעבודה".

מה ההבדל בין שבח-מופת לבית ספר טכנולוגי אחר?
"שאצלנו לומדים את המדעים הקלאסיים, למשל מתמטיקה, פיזיקה, כימיה, ביולוגיה ומחשבים, לעתים רבות פי שניים מבתי ספר אחרים. יש לנו יותר מורים דוקטורים בבית הספר מבכל תיכון אחר בארץ".

גנדי רשאפ הוא מנהל הפרויקטים של בית הספר, והוא אחראי בין היתר למעבדת המחשבים בשבח-מופת. "צריך תנאים כדי להגיע להישגים כאלה", הוא מנסה להסביר את הפריחה הטכנולוגית, "רוב התלמידים שבאים לכאן רגילים שליהודי הכי חשוב לתת השכלה כי ככה זה בגלות".

כלומר העלייה מרוסיה תרמה לכך?
"כן, בוודאי. זה נשאר בגנים היהודיים. ההורים, שרובם גדלו במדינות חבר העמים, מעוניינים בחינוך טוב. יש כאלה שכבר מגיעים במשך כמה דורות לבית הספר, כלומר שהאב למד כאן ואחר כך בנו". יש לציין כי בשבח-מופת לומדים תלמידים מכל אזור המרכז, לא רק מתל אביב. כמה מהם אף מגיעים מדי יום מחדרה.

"בשבח-מופת מלמדים אותך לחשוב נכון ולא רק דואגים שתלמד טוב לבגרות", אומר מיכאל פצ'טניקוב. "מבית הספר יוצאים אנשים בעלי פוטנציאל ויכולת לחשוב וליזום דברים".

"סוד ההצלחה הוא שהתלמידים באים מתרבות של משמעת, שהלימודים הם דבר חשוב בה", אומרת טליה תייר, מרכזת מגמת מדעים-מחשבים בתיכון, "יש סדר וחשיבות, מה שאתה בוחר – אתה צריך להשקיע בו. זה מובן למשפחה ולילדים".

לדברי תייר, אף שרוב תלמידי בית הספר מוגדרים בנים לעולים חדשים, הסוגיה הטכנולוגית והעבודה בבית הספר מסייעים לכור

ההיתוך, וכיום רוב התלמידים מרגישים ישראלים הרבה יותר מבעבר. "התלמידים היום הרבה יותר מתעניינים בארץ", היא מדגישה, "שומעים הרבה יותר עברית במסדרונות, גם החוצפה והסגנון ישראליים מאוד מכיוון שיש הרבה יותר תלמידים שנולדו פה".

מרוסיה בהצלחה

אחד האנשים הפעילים בתיכון הוא איש העסקים גיל וייזר, מנכ"ל חברת HP ישראל לשעבר והיום מנהל חברת אורסוס, חברת תכנה שנותנת פתרונות לחדרי בקרה בתחום הביטחון. וייזר סיים את לימודיו בשבח-מופת בתקופה שבית הספר "עוד לא הצליח להתרומם", לדבריו.

וייזר, בן 60, חזה בשידור חי בהתפתחות בית הספר למעצמה טכנולוגית. לדברי איש העסקים המצליח, העלייה ממדינות ברית המועצות לשעבר הקפיצה מאוד את רמתו של בית הספר. "אני מבין מסיפורים שהורים רבים התכוונו לשלוח את ילדיהם לאותו בית ספר עוד לפני שעלו לארץ", מספר וייזר, "ההנהלה קיבלה את העלייה בהתלהבות, השילוב הזה, בין העולים להנהלת בית הספר עשה אותו מעצמה טכנולוגית. במקום שאני למדתי בו חשמלאות רכב יש היום מעבדה עם מחשבים. מדהים מה שקרה בבית הספר. שבח-מופת החדש התחיל מתלמידים ומורים שבאו מחבר העמים, ואז הצטרפו לסיפור הנהלה ומורים ישראלים, וכולם ביחד יצרו את האווירה".

רוב תלמידי בית הספר הם כבר ילידי הארץ, אתה עדיין מבחין בהבדלי ערכים בנוגע לבתי ספר אחרים?
"נכון שזה כבר דור שני, אבל הם, כלומר העולים מברית המועצות לשעבר, מתייחסים לחינוך אחרת. יש בזה משהו".

זה מתבטא בעיקר בהקפדה על חינוך?
"כן. ילדי העולים מחבר העמים לוקחים את החינוך הרבה יותר ברצינות. הסביבה מכניסה את כולם פנימה, והמורים מתלהבים, וגם אלה שבקצוות מחברים אותם מיד".

וייזר החל להיות מעורב בבית הספר שלושה חודשים לפני הפיגוע הנורא בדולפינריום. לאחר הפיגוע, מספר אנשי עסקים, ובהם גם יוסי ורדי מ-ICQ, החליטו שהם מקימים ועד פעולה שיסייע לבית הספר. "לקחנו כמה חברים והחלטנו לעזור במה שצריך", הוא מספר, "זה אחד הכיפים הכי גדולים שישנם".

אתה זוכר את הפעם הראשונה שראית את בית הספר לאחר שינויו למדעי?
"נכנסתי לאותן מעבדות שלמדתי בהן חשמלאות רכב, ואני רואה שיש שם מכונה. כששאלתי 'מה זה?' אמרו לי שאחד המורים שבא ממוסקבה מצא מנוע זרוק מחוץ למבנה, והוא בנה לתלמידים מודל של מנהרת רוח. זו הוכחה לכך שמדובר באנשים מקצועיים. הם בנו מדברים שזרוקים בשטח מקום לתפארת".

עם זאת, אתה לא חושב שמעמיסים יותר מדי טכנולוגיה על התלמידים?
"כשמגיעים לשבח רואים חדוות יצירה. התלמידים מעורבים מאוד. יש דרכים לגרום לתלמידים לבטא את עצמם, כמו תאטרון, מוזיקה. נתנו להם תמיד להופיע ולהביע את עצמם. כנראה כל הנושא של הדיסיפלינה וההבנה שחינוך חשוב ולא באים לבית הספר רק כדי לעשות חיים ולהסתובב זה משהו שבא מהבית".

יוסי ורדי. צילום: משה מילנר, לע
יוסי ורדי. צילום: משה מילנר, לע"מ; עיבוד מחשב משה מילנר, לע''מ. עיבוד מחשב

רשימה ארוכה של הצלחות

כאמור, פצ'טניקוב אינו הבוגר היחיד של שבח-מופת שעושה חיל בתחום הטכנולוגי, אם כי כרגע הוא הבולט מן הבוגרים. לזכותו ייאמר כי אינו שוכח לרגע היכן למד, והוא אף מסייע לתלמידי התיכון ומעסיק כמה מהם בחברה שבבעלותו. יבגני פריימוביץ', תלמיד כיתה י"א, עובד שם בתור מתכנת גרפי זה שלוש שנים. בדין קוסוי, בוגר שבח-מופת שהספיק לסיים תואר אוניברסיטאי בזמן לימודיו בתיכון, מועסק אף הוא אצל פצ'טניקוב.

מלבד פצ'טניקוב יש עוד לא מעט שמות, כרגע אלמוניים, אבל יש סיכוי לא רע שבספר הבא על גוגל, או בכתבה טכנולוגית נוספת בעתיד, יכתבו עליהם, ובהרחבה. אולי בכלל הספר ייכתב עליהם.

הראשון בחבורה הוא סטאס אוסקין, בן 25, בוגר מגמת המחשבים בשבח ויזם הייטק צעיר ומבטיח מאוד. החברה שהקים אוסקין עוסקת בפיתוח תכנה ומערכות מידע. במסגרת הפעילות הוא ביצע עבודות עבור לקוחות רבים במשק הישראלי והעולמי, כגון חברת אהבה של ים המלח, ענני תקשורת, מקאן-קשר בראל ועוד. בשנת 2005 הפכה החברה של אוסקין לחברת סטארט אפ שהתמחתה בפיתוח, במינוף ובשיווק של מוצר מהפכני בתחום האבטחה הוויזואלית. המוצר, Neo Cam, הוא שירות אבטחה ויזואלי מבוסס אינטרנט, שמאפשר הגנה על עסקים בעלות נמוכה. "אני מאמין שהמוצר הזה יגרום למהפכה אמתית בכל תחום האבטחה הוויזואלית", מסביר אוסקין, "וישנה לחלוטין את הגישה המקובלת היום בעולם לתחום זה ולאבטחה ככלל".

עד כמה הלימודים בשבח סייעו לך במה שאתה עושה היום?
"הלימודים בשבח עזרו לי מאוד להגיע לאן שהגעתי. המורים נתנו פושים לתלמידים. למדתי לפני שבח בכמה בתי ספר, אבל רק בשבח-מופת הבנתי שזה המקום שאני יכול להצליח בו. זה בית הספר שפיתח יותר מכול את הרצון להצלחה ואת המודעות ללימודים. אני מאמין שבשבח קיבלתי את ההתחלה של הרצון להצליח, וזאת אחת הנקודות העיקריות במה שאני עושה".

"שבח הוא המקום הטוב ביותר לילדים קטנים להתחיל בו לימודי אוניברסיטה", מסביר דני אוריק, בוגר שבח-מופת שסיים את לימודיו בשנת 1995 עם בגרות של 17 יחידות לימוד במחשבים. לאחר שירותו הצבאי הוא הקים את חברת sunspark, שעוסקת במכירת מחשבים וכן יש לה בית ספר ללימודי מחשבים. החברה עובדת עם גופים כמו משרד הביטחון והתעשייה האווירית, יש לה שבע מחלקות ו-30 עובדים עם שלושה סניפים, אחד מהם בתוך בית הספר שבח-מופת. "החברה מתחזקת רשתות ומטפלת בהן וגם מוכרת פיתוחים פרטיים ברחבי העולם", מספר אוריק.

בבית הספר למחשבים של אוריק מתקיימת בחינה פסיכוטכנית לנרשמים. אוריק טוען כי תלמידי שבח-מופת הם בעלי הציונים הגבוהים ביותר בממוצע מבין התלמידים שעוברים את הבחינות. "אני רוצה לבנות עבור תלמידי שבח-מופת קורסים שלא קיימים בארץ", אומר אוריק, "כי רק הם יכולים להתמודד עם רמת חשיבה שכזו. אני יכול להעיד למשל שמבין בוגרי המחזור שלי, כמעט 95 אחוז הצליחו בחיים בזכות החינוך הטוב שהם קיבלו בשבח-מופת".

עוד שם מבטיח הוא רומן ברזין, שסיים את לימודיו בשבח-מופת בשנת 2000, וכיום הוא אחד הבעלים של חברת המחקר והחידוש Coral-Technology, שמשרדה הראשי נמצא באוקראינה. "החברה היא חווה טכנולוגית שמטרתה היא להשתמש בפוטנציאל הטכנולוגי של ברית המועצות לשעבר, בקומבינציה עם מדינות מפותחות, כדי ליצור טכנולוגיות בתחומי האקולוגיה והאנרגטיקה", הוא מסביר. בחברה של ברזין עובדים כ-70 עובדים, ומלבד באוקראינה, יש לה משרדים גם בתל אביב ובסופיה. בימים אלה נמצאת החברה במשא ומתן עם חברות ישראליות כדי שאלו יכירו את הטכנולוגיה של החברה.

גם לילי אוטקין היא אחת הבוגרות המרשימות והמבטיחות של שבח-מופת. אוטקין סיימה את לימודיה בבית הספר בשנת 1999, היא התגייסה לצה"ל ושירתה בתפקיד מש"קית קישור בקצין העיר, ולאחר השחרור למדה בטכניון. כיום אוטקין היא מהנדסת במחלקת Wireless בחברת אינטל.
קונסנטין שוגייב אף הוא בוגר שבח. את לימודיו סיים בשנת 2002, הוא התמחה במעבדות CERN שבשווייץ, אחד המקומות החשובים בעולם לפיזיקאים, שם הומצאה גם הרשת (World Wide Web). גם לו צופים קריירה מזהירה בתחום ההייטק.

סרגיי ולארי דרשו פגישה

"במדינת ישראל פעמים רבות מזניחים את טיפוח המצוינים", מסביר המנהל דב אורבך, "אצלנו מוצאים את האיזון, וכך מגיעים לרמות הגבוהות בעולם. בצד טיפוח החלשים, בכל חברה חייבים לטפח את החזקים כי אלו קובעים את הרמה ומזניקים את החברה לקדמה. הגאונים האלה, הם שעושים חברה בינונית לחברה מתקדמת".

המורים מקבלים הנחיות מיוחדות להדגיש את הפן הטכנולוגי?
"אנחנו מפתחים בקרב המורים מודעות לכך שחייבת להיות משמעת ברורה מאוד לשם הצלחה בלימודים. המורים ברמה אקדמית גבוהה מאוד, והם הוכשרו במיוחד ללימודים ברמה גבוהה מאוד".

בשנת 2003, ביום הולדתו ה-80 של שמעון פרס, הגיעו הגוגלים סרגיי ברין ולארי פייג' לביקור בבית הספר. השניים דרשו להיפגש עם תלמידי התיכון, בעיקר עם אלו שמתבלטים במתמטיקה ובמדעים. במפגש המסקרן עלה ברין לבימה ואמר לתלמידים: "אני מבין שזכיתם בעשרה מתוך 14 הפרסים הגדולים באולימפיאדות המדעים. אבי, גם הוא ממוצא רוסי, היה שואל: 'מה עם ארבעת הפרסים הנוספים?'"
פייג', הגוגל השני, אמר לתלמידים: "בשבילי אתם כמו כוכבי רוק".

דייויד וייז, מי שכתב את "הסיפור של גוגל", אמר בסרט שנעשה על האתר המצליח ושודר לפני שבועיים בערוץ 1 כי "הילדים האלה רוצים להיות סרגיי ברין ולארי פייג'". ובקצב הזה, נראה שהנבואה כלל לא ניתנה לשוטים.

לארי פייג' וסרגיי ברין. צילום: צ'יפ איסט, רויטרס
לארי פייג' וסרגיי ברין. צילום: צ'יפ איסט, רויטרס צ'יפ איסט, רויטרס

שבחים לשבח

בשנים האחרונות ביקרו נבחרי ציבור, יזמים, אנשי הייטק ושועי עולם בתיכון שבח-מופת. ברוב המקרים הייתה זו דרישתם של המבקרים מחו"ל לכלול את שבח-מופת בלוח הזמנים בעת הביקור שלהם בישראל. בבית הספר מתגאים כמובן ברשימת הארוכה של המבקרים, ובאתר האינטרנט של התיכון מובאים דברי השבח שהרעיפו עליהם. להלן כמה מהפנינים:

שמעון פרס, חתן פרס נובל לשלום ולשעבר ראש הממשלה: "זהו גן עדן אמתי לנוער מוכשר. בית הספר שבח-מופת!"

מיכאל גורבצ'וב, חתן פרס נובל לשלום: "ילדים, זה מזל גדול ללמוד בבית ספר כמו שבח-מופת".

פרופסור דניאל כהנמן, חתן פרס נובל לכלכלה: "לו בחרתי בית ספר בשבילי או בשביל הילדים שלי, הייתי בוחר רק בשבח".

רון חולדאי, ראש עיריית תל אביב: "התרשמתי מאוד. תאוות הדעת וארגון יעיל, חם ורגיש נותנים תוצאות מדהימות. יישר כוח!"

ציפי לבני, שרת החוץ: "התרשמתי ממתן דגש על חיבור להוויה היהודית והישראלית. חדרי המדעים והתצוגות הם דוגמה".

אנטולי אלקסין, סופר הילדים המפורסם: "מה שראיתי במעבדה הרב-תחומית של בית הספר שבח-מופת מדהים ופנטסטי".

סרגי ברין ולארי פייג', המייסדים של גוגל: "לא יכולנו לא לבקר בבית ספר מפורסם כל כך כמו שבח-מופת".

רונה רמון, אלמנת האסטרונאוט הישראלי הראשון: "שמעתי על שבח-מופת הרבה דברים טובים, אבל רק לאחר ביקורי הבנתי איזו רמה גבוהה יש לבית הספר בתחומי המדע והאמנות".

כל המבזקים של nrgמעריב לסלולרי שלך

nrgטורסדילים ונופשונים

nrg shops מבצעי היום

תגובות

טוען תגובות... נא להמתין לטעינת התגובות
מעדכן תגובות...
  • עוד ב''טכנולוגיה''

לאייטמים קודמים לאייטמים נוספים
  • פורומים

כותרות קודמות
כותרות נוספות
;
תפוז אנשים