גרור את לוגו מעריב אל סימן הבית שבסרגל הכלים בראש הדפדפן
  1. גרור את לוגו מעריב אל סימן הבית שבסרגל הכלים בראש הדפדפן (ראה תמונה).
  2. בחר "כן" (או Yes) בתיבת הדו-שיח שמופיעה.
  3. זהו, סיימת!

סגור


מחשב שחמט

ארז בן-ארי פותר עוד תעלומה טכנולוגית. והפעם: מחשב שחמט • איך זה עובד?

אמנם מחשבים מסוגלים לשחק שחמט זה זמן רב,אבל יכולתו של מחשב לנצח אמני שחמט דגולים אינה דבר של מה בכך. כבר בתחילת עידן המחשבים הדיגיטליים היה זה אתגר גדול עבור המתכנתים לפתח תוכנת שחמט שתהיה מסוגלת לנצח לא רק את האדם מן היישוב, אלא גם את אלופי העולם.

משחק השחמט הוא משחק מורכב שמרתק את המין האנושי כבר מאות שנים. החשיבה האסטרטגית שדרושה כדי להצליח בו מתעתעת באנשים רבים שמנסים לשפר את יכולתם. כדי לנצח במשחק צריך ניסיון, חשיבה מעמיקה וסבלנית ואפילו ידע בפסיכולוגיה. מצד שני, אפשר פשוט לשחק נגד אידיוט. כדי שמחשב יוכל להצליח במשחק יש צורך לפתח את היסודות הללו לתוך אלגוריתמים - היסודות המתמטיים שמנחים את חשיבתו של המחשב.

בתחילתו של משחק שחמט לכל אחד מהצדדים יש 16 כלים. במהלך המשחק כלים מורדים מהלוח, וכך מספר הצעדים האפשריים בכל מהלך מצטמצם או גדל, וכל שחקן מבצע החלטה על סמך מה שלדעתו יביא לתוצאה הטובה ביותר לטווח הארוך.

שחקנים מתחילים מסוגלים בדרך כלל לצפות קדימה רק מהלכים בודדים, ואילו שחקנים מנוסים מסוגלים על סמך נסיונם לנבא בדייקנות מה יקרה בעתיד.

שחקנים מקצועיים זוכרים בעל-פה משחקים שלמים ששוחקו על-ידי אחרים, בדיוק כפי שמצביא בכיר זוכר בעל-פה מהלכים של קרבות היסטוריים. מחשב, לעומת זאת,פועל לפי תוכנה שקובעת את מהלכי המשחק.התוכנה "יודעת" איפה נמצא כל כלי על הלוח בעזרת מפעיל שמקליד לתוך המחשב את הצעדים שעושה היריב, או בעזרת חיישנים כלשהם. בכל שלב התוכנה צריכה לשקול את האפשרויות שבפניה ולנוע בהתאם לחוקי המשחק. כדי להגיע להחלטה בודקת התוכנה מהם הצעדים האפשריים, ומהן התגובות האפשרויות של היריב ובאיזו מידה הן "טובות". התוכנה נותנת לכל אפשרות ציון מספרי שמשקף את איכותה, ובסוף בוחרת את זו שקיבלה את הציון הגבוה ביותר.

הבעיה היא שבכל שלב לכל צד יש עשרות צעדים אפשריים, ולכן ככל שהתוכנה מחשבת יותר מהלכים קדימה, כמות האפשרויות הופכת לגדולה יותר. על פני 5 מהלכים, למשל, יש מעל 3 מיליון אפשרויות שונות והתוכנה צריכה להעריך כל אחת מהן, ומהר. באופן תיאורטי, אם לא ממהרים לשום מקום, התוכנה יכולה לחשב את כל האפשרויות הקיימות, אך מדובר בתהליך שייקח מיליוני שנים גם למחשב המהיר ביותר שקיים כיום.

בכל מקרה, באופן מעשי זה לא אפשרי. למשחק השחמט יש חוקים, והשחקנים חייבים לשקול ולהחליט בתוך זמן קצוב. אחד המחשבים המפורסמים בתחום השחמט, "כחול עמוק" (Deep Blue) של חברת יבמ, מסוגל להעריך 300-200 מיליון צעדים בשנייה, ומהירות זו איפשרה לו להביס שחקנים בכירים מאוד, כגון גארי קספרוב בתחרות המפורסמת שנערכה ב-1997.

ובכן , מהירות זה לא הכל בחיים - וכך גם בשחמט. גורם חשוב אף יותר ממהירות ההערכה היא איכות ההערכה, פועל יוצא של אלגוריתם ההערכה שכתב המתכנת. המתכנת מסתכל על הפרמטרים השונים של כל מצב אפשרי על הלוח, ובהתאם להם מחשב את הציון לכל מהלך אפשרי. אם, למשל, המהלך יוביל לאובדן של כלי חשוב כגון המלכההוא מקבל ציון נמוך,אך זוהי רק ההערכה הבסיסית ביותר.האתגר עבור מפתח האלגוריתם הוא לנסות לחשוב על כל הפרמטרים האפשריים ולהמציא דרך שבה ניתן יהיה להעריך בצורה מספרית מצבים דומים מאוד.

האם מצב שבו הצריח נמצא רחוק מהמלך טוב יותר או פחות ממצב שבו הרץ רחוק מהמלך? מהלכים מסוימים קשים מאוד

להערכה, ויכולתו של המתכנת להתייחס ליותר פרמטרים היא זו שתקבע. לדוגמה, תוכנת "דיפ ג' וניור" (Deep Junior), שנכתבה על-ידי הישראלים אמיר באן ו שי בושינסקי, מתוכננת לפעול על מחשב פי.סי. רגיל למדי, להבדיל מ"כחול עמוק" שרצה על מחשב עצום שנבנה בהשקעה אדירה במיוחד עבורה.

אף-על-פי שמהירותו של "כחול עמוק" גבוהה פי 100, " דיפ ג' וניור" טובה ממנו מכיוון שהוטמע בה אלגוריתם חישוב מהפכני שפיתחו באן ובושינסקי. אלגוריתם זה מנחה את התוכנה לשקול מהלכים מסוימים לעומק ולבזבז פחות זמן על המהלכים ה"רגילים", וכן לשקול את חולשותיו של היריב כחלק מההערכה של כל תנועה אפשרית.

כיום אפילו תוכנות שחמט ביתיות חזקות מספיק כדי להביס כמעט כל שחקן,אך מדענים בתחום עובדים על פיתוח אלגוריתמים חכמים אף יותר. בעתיד יוכלו תוכנות לקחת בחשבון גורמים כמו ההיסטוריה של צורת משחקו של השחקן שמולם או השפעות פסיכולוגיות של אובדן כלים שונים על הלוח - וכך להגיע לתוצאות טובות יותר ובסופו של דבר לנצח כל אחד, בכל זמן.

כל המבזקים של nrgמעריב לסלולרי שלך

nrgטורסדילים ונופשונים

nrg shops מבצעי היום

תגובות

טוען תגובות... נא להמתין לטעינת התגובות
מעדכן תגובות...
  • עוד ב''טכנולוגיה''

לאייטמים קודמים לאייטמים נוספים
  • פורומים

כותרות קודמות
כותרות נוספות
;
תפוז אנשים