שימו גז
כשמחירי הדלק מתקרבים ל6- שקלים לליטר, יותר ויותר ישראלים מסבים את רכבם להנעה בגז. רק האוצר, שמפסיד מכך הרבה מאוד כסף, מאיים להרוס את החגיגה
"אחרי כ20- אלף ק"מ ההשקעה מחזירה את עצמה. אמנם יש קצת פחות מקום בבגאז' בגלל מכל הגז, אבל העסק מאוד משתלם. מעבר למחיר הדלק, המעבר לגז חוסך גם מאות שקלים על טיפולים במנוע," מסביר שי.
שי הוא לא היחיד שגילה בחודשים האחרונים את יתרונות התדלוק בגז. לגיא אלנברג מעפולה היה ג'יפ שהונע בסולר, שלפני חצי שנה הוחלף בפולקסווגן "גולף" ספורטיבית שהוסבה להנעה בגז. "אני מאוד מרוצה, במיוחד מאז שהקימו ליד הבית שלי תחנת תדלוק בגז. עם מחירי דלק כאלה, אין ספק שאמשיך לתדלק בגז," הוא אומר.
לפני כשנתיים, כשהודיעו משרדי התחבורה והתשתיות על מהפכת התדלוק בגז, רבים היו ספקנים לגבי הצלחתה, למרות ההערכות לחיסכון של 500-400 שקל בחודש בהוצאות הדלק. הבעיה העיקרית שעיכבה הסבות של מכוניות להנעה בגז היתה הבירוקרטיה הממשלתית. הליך האישור לקח עד חודש, היו מעט מאוד תחנות תדלוק, וגם היבואנים לא מיהרו למכור מכוניות מוסבות.
אבל בחודשים האחרונים משהו משתנה, ומספר הנהגים שעוברים לתדלוק בגז נמצא בעלייה. הסיבה המרכזית היא התייקרות הבנזין והסולר. למרות ירידה זמנית במחירים בחודשיים האחרונים, נראה כי רמת 6-5.5 שקלים לליטר תישאר איתנו עוד זמן רב. וכשהשוק הפנים את זה - נוצר לחץ אדיר לעבור לשימוש בגז.
במקביל, קיצר משרד התחבורה את משך הזמן הדרוש לקבלת אישור לתדלוק בגז ל3- ימים בלבד, לעומת שבועיים עד חודש בעבר. במשרד מתכוונים לפרסם בקרוב תקנות, שיאפשרו גם למכוניות ישנות יותר (לפני שנת ('95 לעבור לתדלוק בגז.
לפי דיווחי משרד התחבורה, כ500- מכוניות נוסעות כיום על גז אוטומטיבי לרכב, ועוד כ300- נמצאות בהליכי הסבה. בפועל, לפי נתוני חברות הדלק, יש כ3,500-3,000- מכוניות שנוסעות בגז ונמצאות בהליכי רישוי. בכל חודש מצטרפות כ300- מכוניות נוספות להנעה בגז, כך שעד סוף 2006 עשוי מספר המכוניות המונעות בגז להגיע לכ.7,000- הפער בנתונים נובע מכך, שרוב המכוניות החדשות שהוסבו לגז עדיין לא הגיעו לשלב הרישום.
בחברות הדלק והגז הבינו בחודשים האחרונים שהתחום צובר תאוצה. אמישראגז היתה הראשונה שפתחה בתחילת השנה שתי תחנות לתדלוק בגז, באשדוד ובירושלים, תחת המותג "אוטו-גז." דור-אלון השיקה לאחרונה רשת תחנות תדלוק בגז, באמצעות דור גז שבניהולו של אלי משגב. בדור-אלון מתכוונים לפתוח עוד 8-7 תחנות ב,2006- בנוסף ל6- התחנות הפועלות כיום.
בסך הכל, נהג שיעבור לתדלוק בגז יכול למצוא היום כ20- תחנות, ותוך שנה אמורות לקום 16 נוספות. "בשנה האחרונה יותר ויותר עוברים להנעה בגז, ואנו זקוקים כבר לפריסה ארצית. בסופו של דבר, הלקוחות מעדיפים להגיע לתחנה ציבורית וליהנות מכל השירותים שהיא מציעה," אומר סמנכ"ל דור גז, ראול רונן.
הכדאיות של תדלוק בגז נובעת, כמובן, מהמחיר הנמוך. מחיר הגז בתחנות הדלק עומד כיום על כ3.20- שקלים לליטר 2.5-2 - שקלים פחות ממחירי הסולר והבנזין. מבלי להיכנס לחישובים מורכבים מדי, מדובר בחיסכון של כ250- שקל בחודש לרכב פרטי שלא נוסע הרבה, ושל 650-400 שקל בחודש לרכב שנוסע אלפי ק"מ מדי חודש.
כיוון שבתי-הזיקוק אינם ערוכים לייצור גז לרכב, חברות הדלק והגז נאלצות לייבא אותו מחו"ל. מחיר היבוא עומד על כ2.40- שקלים לליטר, והחברות גובות כ60-50- אגורות לליטר. לדברי רונן, לחברות הדלק יש תמריץ ברור לשמור על רמת המחירים הנמוכה, "מבחינתנו, הגז לא אמור להחליף את הדלק. מדובר במוצר משלים. הרווח שלנו ממכירת בנזין וגז די דומה. חשוב להדגיש, שמחיר הגז אינו בפיקוח. בחורף הוא עולה בגלל ביקושים בעולם - ובקיץ הוא יורד בצורה חדה."
מה מבטיח לצרכנים שלא תעלו את המחירים בעתיד?
"מחירי הבנזין בארץ נמוכים יותר מאשר ברוב מדינות אירופה. לאורך זמן, מחירי הבנזין והסולר בארץ ימשיכו לעלות בגלל התייקרות הנפט, העלאות מסים ומשיקולי איכות הסביבה. אנו מחויבים לשמור על פער של כ2- שקלים לפחות בין מחירי הדלק לגז. ברור לנו שללא התמריץ הזה, נהגים לא יעברו לגז."
גם פז, חברת הדלק הגדולה בישראל, החליטה להיכנס לתחום, באמצעות החברה-הבת פזגז. פז מתכננת להקים בשלב הראשון כ5- תחנות תדלוק בגז, והחל מאמצע 2006 תקים נקודות תדלוק
לדבריו, "עד כה לא נכנסנו בכל הכוח לתחום, בגלל חוסר ודאות בשוק. מדובר בהשקעות של מיליוני שקלים, ורצינו לוודא שהשוק אכן מוכן. כיום יש לחץ אדיר לעבור לתדלוק בגז, ואני מאמין שהכניסה שלנו תיתן תנופה לשוק כולו."

סימן נוסף להתבגרות השוק הוא כניסת יבואני הרכב למכירת מכוניות חדשות המונעות בגז. יפאנוטו, יבואנית סובארו, היתה הראשונה שאישרה הסבה לגז לכל דגמי המכוניות. גם כולמוביל, יבואנית יונדאי, החלה לאחרונה למכור מכוניות המותאמות להסבה לגז. מכשירי תנועה, יבואנית סוזוקי, מתכוונת להיכנס לתחום בשנה הקרובה, ולפי הערכות גם שאר יבואני הרכב הגדולים ייכנסו לתחום. מבחינת הצרכנים, זו בשורה מצוינת, שכן מדובר בגופים גדולים ואמינים, שיודעים לתת שירות.
העובדה שהיבואנים לא נכנסו לשוק עד כה ולא נתנו אחריות על ההסבה, גרמה לכך שבניגוד לההערכות המוקדמות, התדלוק בגז לא צבר תאוצה בקרב ציי הרכב וחברות הליסינג. אבל בחודשים האחרונים נראה כי גם חברות הליסינג מתחילות להתגמש.
"החברות מתחילות להבין, שנושא התדלוק בגז הוא עובדה מוגמרת," אומר רונן, "זה אמנם מייקר את עלות הרכב, אבל חוסך הרבה מאוד בתחזוקה ובהוצאות דלק." לפי הערכות, בשנה הקרובה חלק גדול מהחברות בעלות ציי רכב יעברו לשימוש בהנעה בגז. מספר גופים גדולים כבר הסבו כמחצית מכלי הרכב שלהם לתדלוק בגז, ובקרוב אמור להתחיל פיילוט בחברת החשמל להסבת 100 מרכבי החברה.

יש כנראה רק גורם אחד שיכול לעצור את המעבר לתדלוק בגז - נושא המיסוי. באוצר לא מביטים בחיוב על המעבר לתדלוק בגז בשל אובדן הכנסות ממסים: המס על הבנזין (לא כולל מע"מ) עומד כיום על 2.2 שקלים לליטר - לעומת 8 אגורות בלבד לליטר גז.
בחברות הדלק והגז חוששים שדווקא כשיעברו יותר כלי רכב לתדלוק בגז, יעלה האוצר את המס וייקר את הגז. למרות דרישת שר התחבורה, מאיר שטרית, להתחייב שלא להעלות את המס על הגז לרכב במשך 10 שנים, האוצר מסכים להתחייב רק עד סוף .2006 מה יהיה אחר כך? הכל פתוח.
באוצר רומזים שבשנים הקרובות ייכנסו בהדרגה לשימוש בארץ דלקים (בנזין וסולר) מתקן "יורו ,"5 שמזהמים את האוויר אפילו פחות מאשר גז. "היתרון היחיד של השימוש בגז נובע מפערי המיסוי - ולא איכות הסביבה. יש חלון הזדמנויות לשימוש בגז ברכב, אבל בטווח הארוך המס יהיה חייב לעלות, כמו שקרה ברוב מדינות אירופה," אומרים גורמים באוצר.
לדברי בועז סופר, סגן מנהל רשות המסים, "הופתענו מהתאוצה שהתדלוק בגז צבר בשנה האחרונה. אנו נמצאים בקונפליקט בנושא. כשמדובר במכוניות ישנות, יש ערך מוסף גבוה בהסבה שלהן לתדלוק בגז. אבל לגבי מכוניות חדשות, שמותאמות לשימוש בבנזין ובסולר בתקן יורו 4 ו,5- אין הבדל ברמת זיהום האוויר בהשוואה למכוניות המתודלקות בגז. בחודש הבא תקום ועדה בין-משרדית שתצטרך לקבל החלטה בנושא מיסוי הגז ושאר הדלקים הירוקים. נעשה את המרב כדי לא לפגוע בצרכנים, תוך כדי שמירה על האינטרסים של המדינה בנושא המיסוי."
אם תעלו את המס על הגז, הרבה נהגים יעברו לגז בישול.
"זו באמת סיטואציה לא קלה, אבל התופעה קיימת גם בסולר, ואנחנו יודעים להתמודד עם תדלוק פיראטי. כל מהלך שנבצע יהיה הדרגתי וייקח בחשבון את התועלות לאיכות הסביבה. כרגע ההטבות לתדלוק בגז הן עד סוף ,2006 ואני מציע למי שרוצה לעבור לתדלוק בגז לנצל אותן."
באוצר לא מתרשמים מהטענות של חברות הדלק והגז על הפגיעה באיכות הסביבה: "מעניין שפתאום חברות הדלק והגז דואגות לאיכות הסביבה. חברות הדלק עושות רק מה שטוב לאינטרסים שלהן ולהגדלת רווחיהן."
אבל בחברות הגז מזהירים שהעלאת המס על הגז תגרום לתדלוק בגז בישול, שאינו בטיחותי. "עד שלא יהיו בארץ לפחות 200 אלף מכוניות מוסבות לגז, אסור להעלות את המס. אם האוצר יעשה זאת, מהר מאוד יהיה מעבר המוני לגז בישול," אומר רונן.
כך או כך, לאחר חודשיים בהם נרשמה ירידה מצטברת של כ12%- במחירי הבנזין, התחזיות הן כי בתחילת ינואר שוב יזנקו מחירי הדלק. במקרה כזה נמשיך להתלונן על מחירי הדלק הגבוהים, אבל יהיו כאלה שגם יעשו משהו: הם יצטרפו למהפכה השקטה ויסבו את מכוניתם להנעה בגז. לפחות עד 2006 הם יוכלו לתדלק בשקט, בלי להיות טרודים מהמחיר.








נא להמתין לטעינת התגובות


