גרור את לוגו מעריב אל סימן הבית שבסרגל הכלים בראש הדפדפן
  1. גרור את לוגו מעריב אל סימן הבית שבסרגל הכלים בראש הדפדפן (ראה תמונה).
  2. בחר "כן" (או Yes) בתיבת הדו-שיח שמופיעה.
  3. זהו, סיימת!

סגור


ADSL מול הכבלים - המבחן הגדול

מי ספקית תשתית האינטרנט הטובה ביותר? "מעריב און-ליין" מגלה: הכבלים מנצחים במבחן המחיר, אבל ה-ADSL נותן נוק-אאוט עם מהירות גלישה גבוהה יותר, אינטרנט יציב שלא מתנתק ותמיכה מצוינת

כמחצית מהישראלים גולשים כיום באינטרנט המהיר, וכמה סקרים שנערכו לאחרונה מלמדים, כי בסך-הכל אנחנו די מרוצים מהמצב. התחרות על לבו של הלקוח היא אגרסיבית ובלתי נלאית, ונדמה שככל שהזמן עובר, חוויית הגלישה הישראלית רק משתפרת. אבל בעוד שלא חסרות ספקיות אינטרנט, בישראל יש רק שתי ספקיות תשתית - בזק וחברת הכבלים הוט.

מאז נכנסו הכבלים אל השוק בשנת 2002, הם נגסו בנתח שוק רציני: שליש מגולשי האינטרנט המהיר הם לקוחות של הוט. ה-ADSL של בזק מחזיק בשני השלישים האחרים. המלחמה בין שתי החברות קשה ומרה: הן נאבקות על כל לקוח, ומבטיחות גלישה איכותית ותמיכה ברמה גבוהה. ומאחר שלגלישה באינטרנט יש מספר היבטים, קשה לדעת מהי העיסקה המוצלחת ביותר.

במשך שבועיים לקחנו את שתי ספקיות התשתית למבחן עמוק ומקיף, כדי לברר אחת ולתמיד - מי מציעה את התשתית הטובה ביותר. הבדיקה כללה את ביצועי התשתית (מהירות הניתוקים ותדירותם), את איכות התמיכה הטכנית (זמן מענה טלפוני ורמתם המקצועית של המוקדנים) ואת מחיר התשתית. כדי לעשות זאת התחברנו אל התשתית של כל חברה ב-4 נקודות שונות ברחבי הארץ, והפעלנו את המחשבים 24 שעות ביממה כדי לבחון את הביצועים; התקשרנו שוב ושוב אל התמיכה עם בעיות שונות ומשונות, כדי לברר כמה רחוק ילכו התומכים כדי לעזור לנו לפתור תקלות; ובדקנו גם את מחירי החבילות שמציעה כל חברה. שקלול כל הפרמטרים הללו נותן תשובה חד-משמעית, ומסביר היטב מדוע לבזק יש הרבה יותר לקוחות אינטרנט מהיר מאשר לכבלים.
הוט נגד WOW
הוט נגד WOW צילומי ארכיון. עיבוד מחשב
מבחן הביצועים - ניצחון לבזק

כשבוחנים ביצועים של תשתית אינטרנט, צריך לקחת בחשבון שני גורמים: מהירות הגלישה היא כמובן הגורם המרכזי, אבל גם יציבות המערכת חשובה מאוד. עניין היציבות מורכב משתי שאלות: האם המהירות נשמרת לאורך זמן ולא סובלת מקפיצות, ומהי התדירות שבה השירות מתנתק?

מהתוצאות מסתמן ניצחון מובהק של ה-ADSL בכל הנוגע לביצועי תשתית האינטרנט במהירות 1.5 מגהביט. בדיקה יומיומית לאורך שבועיים של מהירות הגלישה העלתה יתרון גדול יחסית לבזק. בעוד שהתשתית שלה מעניקה מהירות של 182.8 קילוביט בשנייה, המהירות של הכבלים נמוכה ב-7% ( רק 171.8 קילוביט בשנייה) - בהחלט פער שלא ניתן להתעלם ממנו. יתרון זה בא לידי ביטוי בכל אחת מנקודות החיבור שבדקנו ברחבי הארץ.

כאמור, המהירות אינה הגורם היחיד שיש להתחשב בו. במהלך הבדיקות התברר, כי התשתית של הכבלים סובלת מחוסר יציבות. לא פעם הורגשה ירידה משמעותית

במהירות הגלישה, בעיקר בשעות העומס (22:00-18:00), והתוצאה היא גלישה איטית להרגיז. בבזק, לעומת זאת, זה כמעט לא קורה.

גם מספר הניתוקים במהלך יום גלישה (בתחשיב זה כללנו גם מצב שבו מהירות גלישה מגיעה לפחות מ-10% מהמובטח) הוא בעיה חמורה אצל הכבלים, אפילו יותר מהפיגור במהירות. לאורך שבועיים, מספר הניתוקים היומי ב-ADSL היה זעום: לרוב אין ניתוקים כלל, לעתים זה קורה פעם אחת ביום, ורק במקרים נדירים נרשמו שני ניתוקים במשך 24 שעות. בסך-הכל ממוצע הניתוקים בבזק עומד על 1 ליומיים. בכבלים הסיפור שונה לחלוטין: קשה להאמין, אבל בכל יום נרשם לפחות ניתוק אחד. מספר הניתוקים היומי בכבלים עומד על 3-2, אבל ב-3 מקרים (פעמיים באזור המרכז, פעם נוספת בתל-אביב) נרשמו 5 ניתוקים ביום אחד. אחרי הבדיקה הממושכת הגיע ממוצע הניתוקים היומי בכבלים ל-2.75 - פי 5.5 מזה שהיה בבזק.

בשורה התחתונה: הגלישה ב-ADSL מהירה ויציבה יותר, ואינה סובלת מניתוקים.
 קתי פרימן וחליפת הריצה
קתי פרימן וחליפת הריצה קיי.אר.טי

מבחן התמיכה - ניצחון לבזק

במקביל לבדיקת הביצועים, חייגנו מספר פעמים בכל יום למוקד התמיכה של כל אחת מספקיות התשתית, והטרדנו את המוקדנים שלהן בבעיות שונות - חלקן פשוטות ואחרות מסובכות, שדרשו לא מעט סבלנות מצד התומכים. נוסף על כך ביקרנו בשני מוקדי התמיכה כדי להתרשם מדרך העבודה בכל אחד מהם. גם כאן שירות ה-ADSL של בזק רשם ניצחון גדול.

מבדיקת זמן התגובה של המוקדנים עולה, כי בבזק לא תצטרכו להמתין זמן רב מדי ולהתייאש ממוזיקת הרקע. התומכים של בזק יענו לכם בשעות העומס בתוך דקה בממוצע, ואילו מחוץ לשעות העומס זה יקרה אחרי 37 שניות. מתוך 14 ימי בדיקה, ב-10 מהם ענו לנו בתוך פחות מדקה בממוצע. בכבלים, לעומת זאת, כמעט תמיד נתקלנו בהודעה המבשרת כי זמן ההמתנה ארוך מהרגיל. ואכן, בהוט עונים לטלפונים לאחר זמן כפול מזה שבבזק: כמעט 2 דקות בשעות העומס, ו-56 שניות בשעות אחרות. פעם אחת אפילו נאלצנו לחכות 10 דקות עד שקיבלנו תשובה.

ההסבר להבדלים הגדולים פשוט למדי: הביקור שערכנו במוקדי התמיכה העלה כי לבזק יש צוות תומכים גדול יותר, שמתמודד היטב עם מבול הטלפונים מדי יום. אף שמספר לקוחות ה-ADSL גדול פי 2 מזה של הוט - מה שמביא למספר פניות גדול יותר אל המוקד של בזק - מהירות המענה ללקוחות אינה נפגעת.

מהירות המענה הטלפוני היא חשובה, אבל כאן לא מסתיימת הבדיקה. גם אם תגיעו במהירות לנציג שירות, הוא צריך להיות מקצועי ואדיב מספיק כדי לסייע לכם לפתור את הבעיה.גם בהיבט זה לוקה הצוות של הכבלים: אם הבעיה היתה קשורה דווקא לספק האינטרנט ולא לתשתית,התומכים הטכניים של הכבלים מיהרו להעביר את הבעיה אל המוקד של ספקית האינטרנט, אבל לזכותם יש לציין כי לעתים קרובות הם הצטרפו לשיחה וניסו לסייע. במוקד של ADSL היה הבדל ניכר: התומכים גילו נכונות להתמודד גם עם בעיות שכלל לא קשורות לגלישה, כמו מחשב שנדבק בווירוס ואינו מגיב.

בתחום התמיכה ברשתות, הכבלים נטו לסרב חד-משמעית להעניק תמיכה למנוי שמחובר ברשת עם נתב למודם. רק במקרים נדירים, מחוץ לשעות העומס, עזרו התומכים לשקם את החיבור. בבזק יש תומכים בתשלום למנויים עם רשת, רגילה או אלחוטית, והם ידעו להתמודד עם מגוון בעיות שהצגנו בפניהם.

במקרה של תקלה רצינית בתשתית האינטרנט, יישלח אליכם טכנאי. כאן לכבלים יש יתרון: בבזק כדאי להזמין טכנאי מוקדם בבוקר, ולקוות שהוא יגיע באותו היום; הכבלים גמישים יותר, ולמעט מקרים של תקלה כללית, סביר להניח שכבר באותו היום ידפוק הטכנאי בדלתכם. לשתי החברות אין שירות בסוף השבוע, כך שאם יש לכם תקלה באינטרנט המהיר בשישבת, כדאי שתשקלו ללכת לים.

בשורה התחתונה: התמיכה של בזק מהירה ואיכותית יותר.

מחשב פסיכולוג מטפל במחשב מטופל
מחשב פסיכולוג מטפל במחשב מטופל איור: עמיר קדרון

מבחן המחיר - ניצחון לכבלים

אם בביצועים ובתמיכה הנחית ה-ADSL נוק-אאוט מוחלט לכבלים, בתחום אחד להוט אין תחרות - במחיר. רק המנויים לשירות הטלוויזיה של חברת הלווין יס (חברה-בת של בזק) יכולים לקבל מחיר טוב באמת. יתר הלקוחות ישלמו סכום חודשי קבוע, שמתחיל ב-60 שקל בחודש עם התחייבות לשנה, ויכול לטפס עד 149 שקל בחודש ללא התחייבות, בעבור 1.5 מגהביט בשנייה.

בכבלים הנזק לכיס הרבה יותר נמוך, והמחיר עומד על 45 שקל לחודש, כשהחודשיים הראשונים ללא התחייבות (לכך יש להוסיף דמי התקנה חד-פעמיים בסך 49 שקל). באופן רשמי המחיר בשתי החברות זהה, אבל הכבלים כמעט תמיד מציעים עיסקאות אטרקטיביות יותר מהמחיר המלא.

לכבלים יתרון נוסף ומשמעותי על פני בזק: אין צורך באחזקת קו טלפון. בבזק מחירו של קו טלפון עומד על כ-50 שקל לחודש (או 25, במקרה שהתקנתם "קו קל"), וזאת עוד לפני שחייגתם ממנו אפילו פעם אחת. אם אתם לא זקוקים לט לפון קווי בבית, ההצעה של הכבלים הרבה יותר אטרקטיבית.

בשורה התחתונה: אם המחיר חשוב לכם יותר מהביצועים, האינטרנט של הכבלים הוא התשובה.

אבטלה
אבטלה David Playford

כך בדקנו

במהלך השבועיים הראשונים של חודש יולי בחרנו 4 נקודות בדיקה - באזור השפלה, בתל-אביב, בירושלים ובבאר-שבע - כדי לבחון את איכות תשתית האינטרנט של בזק והכבלים. בשתי החברות נבדקה תשתית במהירות ‭1.5‬ מגהביט לשנייה, והמחשבים שהשתמשנו בהם היו דומים, כדי לנטרל את השפעת הביצועים שלהם. המחשבים חוברו לרשת במשך 24 שעות ביממה, עסקו בפעילות שוטפת של הורדת קבצים והעלאתם - ומדדו את המהירות. בנוסף, מהירות הגלישה נמדדה גם באתרי הבדיקה של ספקיות התשתית. ספרנו גם את כל המקרים שבהם החיבור נותק בפתאומיות או שמהירות הגלישה צנחה לקצב איטי במיוחד ‭10%)‬ ומטה מהמהירות המובטחת‭.(‬ התוצאות שהתקבלו נספרו ושוקללו, כדי לקבל תמונה מלאה על ביצועי כל אחת מהתשתיות.

במקביל לאיכות התשתית, בדקנו גם את רמת התמיכה הטכנית של כל אחת מהחברות. בכל יום התקשרנו מספר פעמים אל המוקד הטלפוני בשעות שונות ביממה, עם דגש על שעות העומס ‭.(22:00-18:00)‬ בכל פעם מדדנו את זמן ההמתנה עד שענה לנו נציג שירות, ולאחר מכן העמדנו בפני אנשי התמיכה בעיה שונה וביקשנו סיוע. במהלך השיחה התרשמנו ממידת האדיבות והסבלנות של התומכים, מהנכונות שלהם לעזור ומהמקצועיות שלהם.

אסף מרגלית
אסף מרגלית רובי קסטרו

תגובות החברות

מחברת הוט נמסר בתגובה: "סוגיית המהירות אותה העליתם אינה מוכרת לנו כלל. בדיקות ומדידות מהירות שאנו עורכים בחברה מראות כי לקוחות המחוברים לאינטרנט של הוט גולשים במהירות גבוהה יותר אף ממה שהתחייבנו. מהירות זו איננה נמוכה כלל ועיקר ממה שנותן המתחרה, ובמקרים רבים אף גבוהה יותר. "מערכת האינטרנט של הוט היא מהמתקדמות בעולם מבחינה טכנולוגית. עם זאת, אנו מקיימים שדרוג תמידי של הרשת על מנת להוסיף ולשפר את השירות ללקוח. "החברה עוסקת בימים אלה בהליך קליטה וגיוס נמרץ של משאבי אנוש עבור מערך שירות הלקוחות. אנו צופים לקלוט כ-300 עובדים חדשים על מנת לתת מענה מהיר ואיכותי ללקוחותינו".

מבזק נמסר: "התוצאות הן עבורנו סיפוק מקצועי גדול. ההשקעה העצומה בתשתיות ובשירות הלקוחות הוכיחה את עצמה".

עדכון אחרון : 24/7/2005 10:05
כל המבזקים של nrgמעריב לסלולרי שלך

תגובות

טוען תגובות... נא להמתין לטעינת התגובות
מעדכן תגובות...
  • עוד ב''עוד''

כותרות קודמות
כותרות נוספות
לאייטמים קודמים לאייטמים נוספים
  • פורומים

כותרות קודמות
כותרות נוספות
;
תפוז אנשים