 |
כולנו מכירים את הסעיף בחוק מרפי הנוגע לרכישת מכשירי חשמל: יום אחרי שהכנסנו אותם הביתה, נמצא את אותו מכשיר בדיוק במחיר נמוך יותר. החוק תקף גם למסכי פלזמה ו-LCD, ובמיוחד לאור ירידות המחירים החדות שהתרחשו בענף בשנים האחרונות. אז האם זה הזמן הנכון לרכוש מסך יוקרתי לביתנו, או שמא כדאי להמתין עם הרכישה?
שני גורמים עיקריים מטרידים אותנו בעת רכישת מוצר חשמלי יקר: המחיר והאיכות. החדשות הטובות הן שמחיריהם של מסכי פלזמה ו-LCD יורדים בצורה משמעותית בשנים האחרונות, ואילו איכותם עולה. החדשות הטובות יותר הן ששתי המגמות יימשכו בשנים הקרובות. "לפני 3 חודשים, מסך LCD 32 אינץ' במותג ידוע נמכר בסביבות 20 אלף שקל. עכשיו הוא נמכר סביב 15 אלף שקל", כך אומר דודי מנטין, מנכ"ל שקם אלקטריק.
מנטין מעריך כי השנה תהיה ירידה נוספת של 25% במחירים . ירידת המחירים הורגשה גם במחירי מסכי פלזמה. שאול אסולין, סמנכ"ל השיווק של חברת ניופאן, יבואנית טושיבה בישראל, מציין כי הירידה המשמעותית במחירים היתה ב-2004, וכי כעת היא התמתנה. כך, למשל, פלזמה 42 אינץ' שעלתה 29 אלף שקל בינואר -2004 ירדה בדצמבר ל-19,900 שקל . היום
מחירה מגיע ל-16,900 שקל .
חברת יניר מערכות, יבואנית נק ו פוג'יצו, מעריכה כי קצב ירידת מחירי המסכים יעמוד על 10% לרבעון . אחד הגורמים לכך, לטענת גורמים בחברה, הוא פתיחת מפעלים למסכי פלזמה בסין בשנה הקרובה. אלה יאפשרו ייצור מוגבר והורדת מחירים. ככלל, הסיבה לירידת המחירים החדה נעוצה בכניסתם של מסכים לא ממותגים ( " נו ברנד" ) לשוק . "כמובן שיש הבדלי איכות", אומר מנטין, "אבל בסופו של דבר הצרכן יוכל לקנות מסך ב-7,000-6,000 שקל ". בכדי להתמודד עם התחרות שנוצרה עם המסכים הלא ממותגים, בחרו החברות הידועות להכניס שיפורים במסכים הקיימים, ללא תוספת מחיר. כך, לדברי משה בלג'ו, מנהל מוצרים ב ישפאר, יבואנית סוני.
לדברי חיים למפרט, המנהל המסחרי בקבוצת סקאל, צפי המכירות ב-2005 לטלוויזיות מכל הסוגים והגדלים יעמוד על כ-400 אלף יחידות. באופן ספציפי, מסכי פלזמה ו-LCD נמצאים במגמת גידול מתמיד, המגיע למאות אחוזים מדי חודש. התחרות הערה בשוק המסכים הללו, והאטרקטיביות שלהם בעיני הצרכנים, לא נעלמו מעיניהן של חברות הטלוויזיה. הוט, למשל, החלה בשידורי ניסיון "היי-דפינישן", המותאמים לרזולוציית מסך גבוהה.
|
 |
 |
 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
|
מה בין פלזמה ל-LCD
|
 |
|
 |
 |
 |
|
הטכנולוגיה של מסכי הפלזמה וה-LCD שונה בתכלית. מסך פלזמה פועל בטכנולוגיית רשת על משטח זכוכית, שבה מעין נוזל שהופך לגז. התמונה המתקבלת היא תוצר של מיליוני חלקיקים המתאחדים לתמונה אחת. מסכי LCD פועלים בטכנולוגיית גבישים נוזליים, המווסתים את כמות האור שעוברת דרך מסנני צבעים. במסכי LCD רצוי שזמן התגובה של המסך יהיה קצר ככל שניתן. כדי שהתמונה לא "תימרח", על זמן התגובה להיות מינימלי. זמן טוב הוא 16-12 אלפיות השנייה, ועדיף לא לעלות מעל 25 אלפיות השנייה.בפלזמה יש לבדוק את קצב הריענון, שנע בדרך כלל בין 30 ל-60 תמונות לשנייה. עדיף לא לרדת ממספר זה.
כמו כן, מומלץ לבדוק אילו אביזרים מצורפים לרכישה: זכוכית מגן למניעת פגיעה, סטנד תואם, רמקולים ועוד. כדאי לוודא שהכניסות והמחברים במסך מתאימים לציוד הקיים בבית (וידיאו, די.וי.די, רסיבר וכיו"ב).
לסיום , מאחר שמדובר ברכישה לטווח ארוך, מומלץ לבדוק אם המסך כולל טכנולוגיית "היי דפינישן" (HDTV). הטכנולוגיה מאפשרת צפייה בשידורי הטלוויזיה הדיגיטליים, שעל-פי התחזיות, בשנים הקרובות חברות הכבלים והלווין יתחרו זו בזו בשידורים כאלה. |  |  |  |  | |
|