ראשי > כלכלה > רכב
בארכיון האתר
סופר ג'יפ
עם מהירות מקסימלית של 235 קמ"ש, 306 כ"ס, תאוצה ב-6.9 שניות מ-0 ל-100 קמ"ש, במרצדס מודעים לכך שמרבית הלקוחות לא יירדו עם ML החדש שלה מכבישי האספלט
לכתבה הקודמת דפדף בכלכלה לכתבה הבאה
גד שמרון, ליסבון
10/5/2005 15:54
מנהלי מרצדס יודעים היטב איך לייצר ולשווק מכוניות, ואחרי מכירת 620 אלף יחידות של רכב השטח ML ב-8 השנים האחרונות הם הבינו את העיקרון: הרוב המכריע של רוכשי רכב השטח המפואר רוצה רכב עם יכולות שטח של סופר-ג'יפ, אבל אין להם שום כוונה או רצון לבחון בשטח את ביצועיו.

"מקסימום, כאשר שלג כבד יורד בדרך לחופשת הסקי, הם ישתמשו רק בשבריר מהאפשרויות שהמהנדסים שלנו הכניסו למערכת הזאת", אומר אחד מבכירי החברה במסיבת עיתונאים שנערכה בדרום-צרפת, לא רחוק מהעיר ניס, לכבוד השקת המודל החדש של רכב השטח.

"בישראל קוראים לתופעה הזאת 'ג'יפ סופר', מכיוון שאנשים רוכשים אותו כדי לעשות פוזה בדרך לסופרמרקט השכונתי", אני מנדב הסבר, והבכיר דווקא אוהב את התיאור ומגלה לי, שסקר פנימי של החברה מצא, שצמיגיהם של 95% מרכבי השטח מתוצרת
מרצדס מעולם לא פגשו חומר אחר מאשר אספלט ובטון. המסקנה שהסיקו במטה מרצדס פשוטה למדי: מהנדסי החברה יתכננו ויבנו מכונית שתתחרה ואף תעלה על המתחרים הישירים -'טוארג' של פולקסווגן ו-5x של ב.מ.וו, אבל ללקוחות תוצע מכונית עם יכולות צנועות הרבה יותר.

"בשוק הגרמני, שהוא הגדול באירופה, המחיר הבסיסי של הג'יפ הוא קצת יותר מ-46 אלף יורו", הבהיר הבכיר את טקטיקת השיווק החדשה, "תמורת כ-2,000 יורו נוספים יכול הקונה לקבל עוד 120 ק"ג ברזל ושבבים שיוצרים מערכות שטח מתוחכמות, המופעלות בלחיצת כפתור וכוללות הילוך כוח, בקרת משיכה, בקרת ירידה במתלול שמאפשרת לקבוע מהירות עד 18 קמ"ש, נעילת דיפרנציאלים, מתלי אוויר שמעלים את הרכב מ-18 ס"מ ל-29 ס"מ, מגיני גחון ועוד שיפורים. אבל להערכתנו רק פחות מ-10% ילכו על האופציה הזאת".
החזית קרבית, תא הנוסעים נינוח ואלגנטי
מצודה נעה
את גרסת השטח של ML בדקנו במסלול מכשולים של אופני הרים, בשטחים הרחבים של אחוזה יפהפיה בשם 'שאטו דה ברן', תחת עיניו הפקוחות של מדריך גרמני ל-4x4. "כל רכב, גם סתם רכב נוסעים, יכול לעבור במהירות בשטח, אבל זה רק עניין של זמן עד שהוא ידפוק משהו - וייעצר", שוטח המדריך את עיקרי אמונתו וממליץ גם לנו לנוע לאט. וכשנעים לאט ב-ML החדשה, המאובזרת בכל החידושים, אפילו סבתא חסרת ניסיון יכולה לעבור מכשולים שפעם היו גורמים לנהג שטח מסוקס למרוט שערות.

העובדה שהטכנולוגיה המודרנית מעניקה לסבתא גלגלי שטח משוכללים ואמינים מעוררת בעיה אצל כל מי שבאמת אוהב נהיגת שטח. כאשר המחשבים והשבבים עושים את כל העבודה, כל הכיף הולך. אבל מצד שני, אוהבי דיונות, בוץ ומדרגות סלעים בין כה וכה מעדיפים כלים גדושי מכניקה וקלים יחסית לתיקון, ואינם נמנים עם קהל היעד של ML החדשה. "במרוקו נסעתי בג'יפ מאהינדרה מתוצרת הודו, עם מנוע דיזל של פז'ו, והיה נהדר", משחרר המדריך וידוי קצר. "הכל שם ידני ומכאני והרכב קרקש וצלצל וגנח, ואני כל-כך נהניתי".

ונחזור למרצדס. היצירה החדשה הוגדרה בידי כתב הרכב של השבועון הגרמני שטרן כ"מצודה נעה", ומה הפלא: המשקל הכולל של הרכב הוא יותר מ-2,000 ק "ג, הוא ארוך ב-15 ס "מ ורחב ב-7 מהגרסה הקודמת של ML, שהאכילה את הנהלת מרצדס לא מעט מרורים.

בסקרי שביעות רצון של בעלי מכוניות, 'כיכבה' ML הקודמת ברשימת התלונות, בעיקר בגלל הדגמים הראשונים מתוצרת המפעל האמריקני של החברה, שסבלו מבעיות איכות. בגרסה החדשה ויתרו המהנדסים על שלדת סולם לטובת שלדה מאוחדת, מלווה בהצהרות על בטיחות טובה יותר ונוחות משופרת. מבחוץ הצליחו המעצבים להעניק ל-ML מראה קרבי, הודות ל-3 פסים מחורצים בחזית הגריל, כנפיים בולטות מעט וחלון אחורי שמתחיל עוד בדפנות.

תא הנוסעים משדר נינוחות ואלגנטיות. תשכחו ממוטות הילוכים, רגילים וכוח. במודל הזה מותקנת ידית הילוכים דקיקה וקלה שצמודה לציר ההגה, שבעזרת נגיעות קלות מפעילה את תיבת ההילוכים האוטומטית על 7 מהלכיה. בשולי ההגה מותקנים כפתורי לחיצה להעלאת והורדת הילוך, למי שמתעקש.

לוח השעונים נעים וקריא, והעיצוב הפנימי מרשים ונוח, עם שפע גאדג'טים ומנועים חשמליים קטנים, החל במושב וכלה בדלת האחורית. בנסיעה על כביש, קל לשכוח שמדובר בעצם ברכב שטח, ובעצם זו הרי המטרה המוצהרת של היצרן, וכך, במהירות שמתקרבת ל-200 קמ"ש, ניתן עדיין לשוחח בשקט בתא הנוסעים. היצרן טוען שהמהירות המקסימלית של הגרסאות החזקות - מנוע בנזין 5 ליטר, 8 צילינדר ו-306 כ"ס - היא 235 קמ"ש. התאוצה, למי שאוהב להפגין יציאות זריזות מרמזורים, בהתאם: 6.9 עד 10.4 שניות מ-0 ל-100 קמ"ש.
לוח שעונים נעים וקריא, ומצוייד בשפע גאדג'טים
סוגיות מנוע ומים
מתחת למכסה המנוע מסתתרים, מלבד המנוע שהזכרנו, עוד 3 פיתוחים חדשים. פעם, כשאמרו 'מרצדס200' ידעת שמדובר במכונית נוסעים עם מנוע 2 ליטר. היום, כשעל הרכב כתוב 280 ML זה יכול להיות "M קלאס עם מנוע 3 ליטר", וגם המכונית שעליה כתוב ML 320 היא "M קלאס עם מנוע 3 ליטר". כלומר, אותו מנוע בדיוק - דיזל, 6 צילינדרים - רק שאחד עם 190 כ"ס והשני עם 224 כ"ס.

במדינות שבהן הדלק יותר זול ממים, כמו מדינות המפרץ הפרסי ורוסיה, או למי שחשבון הדלק לא ממש מעניין אותו, מספקת מרצדס בנוסף למנוע ה-5 ליטר גם מנוע בנזין, 6 צילנדרים, 3.5 ליטר, 272 כ"ס. מנהלי מרצדס מסרו כי הם ממשיכים לפתח מנועים חדשים, וכי היעד הוא של-ML יהיה מבחר של 8 מנועים שונים.

בטקס ההשקה הדגיש האנס היינריך ויינגרטן, סגן-נשיא מרצדס, כי להערכתו יתקשו המתחרים להדביק את החידושים הרבים שמאפיינים את ML החדש. אבל הוא וגם שומעיו יודעים שמדובר במשאלת-לב, ושהמציאות שונה. תעשיית הרכב הסתגלה כבר מזמן לשינויים מהירים ולאימוץ זריז של חידושים. אז נכון שלתוספת האחרונה לשוק הצפוף של רכבי שטח - 'לנד ווינד' מתוצרת ג'יאנג-לינג, גרסה סינית למודל קודם של איסוזו 'טרופר', שמשלוח ראשון של 500 יחידות ממנו נחטף בימים אלה בהולנד ובבלגיה תמורת 14 אלף יורו בלבד - אין מערכת בקרת יציבות מהסוג שנראה לראשונה לפני כ-10 שנים. אבל בכל מכונית חמישית שעולה על הכבישים באירופה מותקנת המערכת הזו.

לישראל יגיעו הדגמים החדשים של מרצדס לקראת חודש יולי. המחיר עוד לא ידוע, אבל אין ספק שהוא ינוע בטווח הספרות שגורם לישראלי ממוצע לחשוב על זכייה בלוטו. לציבור הקונים בישראל - ומדובר בכמה מאות שכן יכולים להרשות לעצמם-יוצעו כמה אופציות: בסיסי, ספורט, שטח ופרו-שטח.
תמונות
מינויים
ביטוח
דעות
נתוני בורסה
בארץ
צרכנות
שוק ההון
  מדד הגולשים
הנדל"ן לא מתקרר:...
                  34.64%
לא מורידים את...
                  11.8%
"אנחנו נשתה קולה"
                  9.65%
עוד...

רכב
כוחו האמיתי של המנוע  
המאזדה החדשה הגיעה לארץ  
אריזה משפחתית  
עוד...