ראשי > כלכלה > כוחות השוק
בארכיון האתר
ג'נרל פרובלם
יוסף עסיס מודאג ממצבה של ג'נרל מוטורס - ענקית הרכב שמשקפת את הצרות של כלכלת אמריקה
לכתבה הקודמת דפדף בכלכלה לכתבה הבאה
יוסף עסיס
20/4/2005 17:41
שוויה של ענקית האינטרנט יאהו (YHOO) קיבל היום דחיפה קלה מעלה. התוצאות המצוינות של החברה, שהרוויחה 204 מיליון דולר ברבעון הראשון של 2005, הזניקו את שוויה ל- 54 מיליארד דולר. נחת.

מן העבר השני של המתרס, אל מול הפשטות היחסית של פורטל אינטרנט, שמרבית נכסיו הם מאות מיליוני האנשים שנכנסים אליו יום יום, ופשוט צורכים בו תוכן או שירותי ווב אחרים, ניצבת ענקית אחרת. אבל ממש ענקית.

פונטיאק, שברולט, סאב, אולדסמוביל וביויק הם רק אחדים ממותגי הרכב הרבים שמייצרת חברת ג'נרל מוטורס (GM). ג'נרל מוטורוס, הנסחרת בבורסת ניו יורק לפי שווי שוק של 14.5 מיליארד דולר (בערך פי שלושה פחות מיאהו), היא אחת החברות הגדולות בארצות הברית ובעולם כולו, בעיקר במונחי פעילות.

החברה דיווחה ברבעון האחרון על הכנסות של 45 מיליארד דולר, עליהן רשמה הפסד נקי של 1.1 מיליארד דולר – ההפסד הרבעוני הגדול ביותר מזה למעלה מ- 13 שנה. ג'נרל מוטורס עברה להפסד בגלל סיבה קרדינלית ממש – היא מאבדת נתח שוק באחד השווקים החשובים שיש לה – ארצות הברית. מכירות החברה בארצות הברית ירדו ברבעון האמור בכ- 5%, והובילו את החברה לנתח שוק של 25.6%, לעומת 26.8% לפני שנה, כאשר מתחרות זרות ממדינות המזרח הרחוק, נוגסות לה מהעוגה השמנה והעסיסית הזו.

המקרה של חברת ג'נרל מוטורס, גאווה אמריקנית ותיקת שנים, הוא תמונת ראי מצוינת לתהליכים שמשפיעים היום על הכלכלה הגלולבית. מדינות אסיה הגדולה, בינהן סין, יפן הודו וקוריאה – הנהנות מעלויות ייצור נמוכות -  מצליחות לערער את מעמדה של ג'נרל מוטורס אפילו בשוק הביתי שלה, בדיוק כשם שהן מאיימות על ההגמוניה הכלכלית של אמריקה הגדולה, ומעלות שאלות קשות ונוקבות לגבי תמונת המצב הכלכלית, נניח בעוד עשור.

מנהליה של חברת ג'נרל מוטורס, שדירדרו את שוויה של החברה עמוק אל מתחת להון העצמי שלה (14.5 מיליארד דולר לעומת הון עצמי של 25 מיליארד דולר – בערך 58% מההון העצמי), עומדים היום, ממש כמו אמריקה, בפני אתגר עצום: איך לעזאזל מתגברים על המגמה המבהילה הזו של התעצמות גוש המזרח, על חשבון המערב.

מנהליה של ג'נרל מוטורס, שבמאזנה חוב אדיר של 315 מיליארד דולר (ולא, אין זו טעות), עם הוצאות ריבית שנתיות של 9.5 מיליארד דולר, שמאבדת נתח שוק באיזור החשוב ביותר והריווחי ביותר שלה, שעברה להפסד עצום של 1.1 מיליארד דולר – מתמודדים היום עם השאלה האסטרטגית איך, לכל הרוחות, משנים את הכיוון של הספינה הענקית הזו. ואולי אף יותר חשוב – לאן.

שוק ההון האמריקני מפחד מג'נרל מוטורס. חברה המעסיקה יותר מ- 300 אלף עובדים ושמוכרת למעלה מ- 185 מיליארד דולר בשנה (פי 40 כמעט מטבע), היא מאושיות הכלכלה היצרנית של ארה"ב. הכיוון שתטווה ההנהלה ומידת ההצלחה שלה בהתמודדות עם האתגרים הגלובלים שעומדים בפניה,  יתנו רמז עבה על אופן ההתנהלות של כלכלת ארצות הברית. גם היא סובלת מתחרות עוקצנית מצד מדינות אסיה, גם היא כורעת תחת נטל חוב אדיר, וגם היא סובלת מירידה בביקוש ל'מוצר' שלה, הדולר.

אם חס וחלילה לא תצליח ג'נרל מוטורס להתאושש. אם חס וחלילה נושא החוב יהפוך להיות המוקד העיקרי של כרישי וול סטריט (שכבר היום נותנים לחברה דיסקאונט עמוק, כאמור, על ההון העצמי שלה), אם חס וחלילה וחס, ג'נרל מוטורס תפשוט את הרגל, פניה של אמריקה ילבינו. הרבה יותר, אם למשל יאהו או גוגל,  ששוווין המצרפי עולה על 100 מיליארד דולר, יעלמו מהמפה בן יום.

תמונות
מינויים
ביטוח
דעות
נתוני בורסה
בארץ
צרכנות
שוק ההון
  מדד הגולשים
הנדל"ן לא מתקרר:...
                  34.64%
לא מורידים את...
                  11.8%
"אנחנו נשתה קולה"
                  9.65%
עוד...
כוחות השוק
הולכת עד הסוף  
אז מי בעצם 'מטגן' אותנו?  
שאלות ותשובות  
עוד...