ראשי > כלכלה > היי טק > כתבה
בארכיון האתר
מי הזיז את הבלאקברי שלי?
מה בדיוק גרם להתגוששות האחרונה בין סלקום לפרטנר? את הניצוץ הציתו, אמנם, ההודעות של כל אחת מהן על השקת 'בלאקברי' החדש דווקא ברשת שלה, או בשפת הילדים "הוא התחיל"
לכתבה הקודמת דפדף בכלכלה לכתבה הבאה
אמיר טייג
19/4/2005 16:40
עולם הסלולר רווי היצרים זימן לנו בשבוע שעבר פרק נוסף בעימות המתמשך בין 2 הטוענות לכתר הובלת שוק הסלולר הישראלי - סלקום ופרטנר. העימות הססגוני, שהתרחש ביום חמישי האחרון, יכול ללמד אותנו מעט על מה שקורה בימים אלה מאחורי הקלעים של עולם הסלולר המקומי, ואולי גם יכול להכניס אותנו לרגע קט לראש של האנשים שמניעים אותו. כרגיל, הגורם העיקרי לפרוץ הסכסוך המתוקשר היה מוצר חדש. הפעם זה היה'בלאקברי', שבעבור מרבית המכורים לסלולר בישראל לא אומר דבר וחצי דבר, וקרוב לוודאי שגם לא יגיד. 2 החברות בחרו להתכתש ולרדת נמוך מתמיד, כדי לנכס כל אחת לעצמה את ההישג המינורי יחסית, הטמון בהשקה הראשונה של שירותי בלאקברי בישראל.

בשעות הבוקר המוקדמות של אותו יום חמישי קיבלו העיתונאים אזהרה מסלקום, שלפיה "צפויה הודעה דרמטית" בשעות אחר-הצהריים. הנפקת מניות? מינוי סנסציוני?
או אולי עיסקה גדולה? לחץ מילולי מתון חשף את תוכנה המאכזב של ההודעה: בלאקברי עושה עלייה לישראל. ההוראות המחמירות היו לא לפרסם את הדבר לפני השעה 15:00, בטענה שהחברה הזרה המחזיקה במותג בלאקברי, RIM, צריכה להוציא קודם לפרסום בישראל הודעה לבורסה האמריקנית. "הכל בתיאום", נאמר בסלקום.

אנשי פרטנר, המעודנים יותר, לא ידעו על המתרחש, וחיכו לשעות אחר-הצהריים המוקדמות לפני שהטרידו את העיתונאים ממנוחתם. "יש לנו הודעה דרמטית", פותחת דוברת פרטנר את השיחה בהצהרה מוכרת-משהו. כאן הגיע מפח הנפש שלה, שכן הדוברת הבינה תוך שניות כי העובדות בשטח הן נגדה. סלקום, כך התברר לה, כבר עקפה את פרטנר, והידיעות על-אודות ה' רומן' החדש בין בלאקברי לסלקום עומדות לקשט תוך רגעים ספורים את כל אתרי האינטרנט, וזאת לאחר עבודה יסודית של סלקום, שכללה תדרוכים והודעה מפורטת לעיתונות.
כהן. סלקום חטפה לו את ההודעה
דז' ה-וו
התדהמה בקולה של הדוברת הזכירה נשכחות. בחודש יוני האחרון עשתה סלקום לפרטנר מהלך דומה. בעוד פרטנר ה' יקית' הודיעה כמה שבועות מראש על השקה רכה, שקולה ומחושבת של רשת הדור השלישי שלה, צצה לה סלקום ימים אחדים לפני האירוע של פרטנר - וגנבה לה את הצגה. באירוע מתוקשר למופת ב'היכל נוקיה' (יד אליהו) השיק מנכ"ל סלקום, יצחק פטרבורג, יחד עם שר התקשורת דאז, אהוד אולמרט, את רשת הדור השלישי של החברה. אמנם הרשת של סלקום היתה נסיונית בלבד, אמנם היא נפרשה על-פני אזור מצומצם בלבד, אמנם הרשת לא היתה כלל בבעלותה, אלא רשת להדגמה בלבד, אבל כל זה כבר לא משנה בראי ההיסטוריה: סלקום עקפה את פרטנר, ולפרטנר זה כאב, כאב מאוד.

השקת בלאקברי העלתה לעמיקם כהן, מנכ"ל פרטנר, את הזכרונות הקשים ההם מסיפור השקת הדור השלישי. לפני 10 חודשים הצליח כהן לשמור על איפוק, לפחות בתחילת הדרך, אך הפעם הוא לא יוותר. כשעה וחצי לאחר שפרטנר הבינה מי נגד מי, הגיעה הודעה לעיתונות שהוצאה מפיו של כהן, אחד המנכ"לים המוערכים בישראל: "סלקום ממשיכה במדיניות הטעיה שיטתית של הציבור, וממשיכה לדווח על ראשוניות בתחומים שונים של תעשיית הסלולר, שבהם פרטנר מובילה את השוק בהפרש ניכר", או במילים אחרות: אבל חשבתי שאני הראשון!
פטרבורג. תגובה תוך 20 דקות
סלקום לא נשארת חייבת
ההודעה של פרטנר המשיכה: "סלקום טוענת שחתמה ראשונה על הסכם עם RIM, ואילו ההסכם בין פרטנר לבין RIM כבר נחתם, ו-RIM עצמה הודיעה על השקת השירות עם פרטנר, וזאת בהתאם להסכם שנחתם". פרשנות : תשאלו את הגננת, היא תגיד לכם שאני צודק.

יש לומר, שכאשר שאלנו את הגננת, כלומר את חברת RIM, היא אמרה משהו חד-משמעי: שני הילדים קיבלו את האישור בדיוק באותה דקה. ב-15:01 בדיוק יצאו 2 הודעות באתר יאהו, האחת של סלקום והשנייה של פרטנר.

אמנם סלקום לא 'התחילה' בזריקת הבוץ המשעשעת, אך גם היא לא נשארה חייבת. 20 דקות לאחר הודעתו התמוהה, בלשון המעטה, של כהן, נכנסה למייל הודעת תגובה של סלקום. סמנכ"ל השיווק של החברה, יוסי לובטון, לא יכול היה להתאפק, הרי פרטנר הרימה לו להנחתה: "עמיקם כהן, הילד שלקחו לו את הצעצוע, מתבכיין שנית, ומאבד את עשתונותיו נוכח שרשרת ההצלחות האחרונה של סלקום, שפרטנר מתקשה להגיב עליה", או במילים אחרות: איזה כיף לראות את המתחרה שלך מתפתל מכאבים.
כהן לחוץ
מעבר להומור ולהנאה הטמונים במחזה של 2 ענקים הזורקים בוץ זה על זה בצורה כל-כך לא מכובדת, המאבק בין 2 החברות - ועוד על מוצר שאינו צפוי להיות'הדבר הגדול' הבא - מצביע על משהו.

למרות הנצחונות בזירה היחצנית, סלקום היא זו שנמצאת במצב פחות טוב מהשתיים. מרבית התחזיות מצביעות על כך שפרטנר צפויה להמשיך וצמוח בקצב מהיר יחסית, וליטול את ההובלה בשוק הסלולר המקומי עד תום שנת 2005. גם מבחינה טכנולוגית פרטנר כבר משתפשפת ורוכשת ניסיון ברשת הדור השלישי שלה, ואילו סלקום עדיין לא פרסמה מכרז להקמת הרשת המקבילה. נקודות אלה לא חדשות.

מה שכן חדש בכל האירוע הזה הוא תגובתו יוצאת-הדופן של כהן, שממנה ניתן ללמוד כי הוא לחוץ.
אחד הגורמים שאיפשרו לפרטנר לצמוח מהר כל-כך היה הסטאטיות שבה היתה סלקום שרויה בשנתיים האחרונות, אך בחודשים האחרונים סלקום הולכת ומתעוררת. היא ביצעה מתיחת מותג לפני כחצי שנה, גייסה סמנכ"ל שיווק חדש ודינמי, והשיקה 3 מבצעי שיווק ברציפות - שהולכים ומצטיירים כהצלחות, לפחות מבחינת התהודה שיצרו: פרויקט'יום חמישי חופשי בקולנוע', פרויקט המוזיקה הישראלית בניהול עברי לידר, עם'משינה' ו שלמה ארצי, ושיתוף הפעולה עם מועדון הנוסע המתמיד של אל על.

סלקום התחילה לזוז, ועושה באמת את המקסימום תחת המגבלות. גם פרטנר עושה, אך בצל הפעלתנות השיווקית הרבה של סלקום, פרטנר הולכת ומצטיירת כשמרנית, איטית וכחברה הבטוחה ביכולותיה, ולפיכך מרשה לעצמה לנמנם מעט בשמירה.

ונקודה נוספת עולה מכל המאבק הזה: גם פרטנר וגם סלקום מרגישות מספיק נוח עם עמדתן בשוק, ומרשות לעצמן להציף בבוטות רבה כל-כך את משחקי האגו ביניהן. הרווחים זורמים, בעלי המניות מבסוטים והשוק כולו מהלל את רמת הניהול הגבוהה בהן. אז אולי הגיע הזמן לדאוג גם קצת לכבוד האישי.
תמונות
מינויים
ביטוח
דעות
נתוני בורסה
בארץ
צרכנות
שוק ההון
  מדד הגולשים
הנדל"ן לא מתקרר:...
                  34.64%
לא מורידים את...
                  11.8%
"אנחנו נשתה קולה"
                  9.65%
עוד...

מדובר במכשיר לא רלוונטי, יקר, שאפילו לא תומך בעברית


היי טק
בעלי עניין  
דייסון עושה גלים  
צעצועים לעשירים