 |
ממש בעת שאתם קוראים שורות אלה, נערכת לה על המדף ועידת פסגה. ולא ועידת פסגה רגילה, אלא ממש כינוס חירום, התוועדות דחופה של צמחים, עשבים ומרקחות ימיות שונות, כולם נחושים לשנות את עולמנו לבלי הכר: להרגיע, להמריץ, להפוך אותנו לחושניים ולנטרל לחצים. בין הנוכחים בפגישה: ורד ויסמין שהגיעו בתוך אל-סבון חושני, אלוורה ותה ירוק שהתמוססו באל-סבון מרגיע. לבנדר ופצ' ולי, סחלבים, חלבוני פנינה ואצות - הגיעו כולם רכובים על גבו של קרם גוף. הגיעו גם נציגי הפירות והירקות: מלפפון, תות, ג' ינג'ר, מנגו, קוקוס, חלב דקלים, אגוז מקדמיה, פסיפלורה, קיווי ועוד.
כן-כן, מדף הסבונים, השמפו וקרמי הגוף השתנה מקצה אל קצה. אם פעם הסתפקנו בסחלבים וחלבלוב, היום ימכרו לנו חמאת תמרים. המטרה העיקרית
היא להתפיח את ארנקי היצרנים. המוצרים החדשים מתומחרים יקר יותר מאשר "הדור הקודם", לעתים כפליים. דוגמאות? בבקשה. קרם גוף 400 מ"ל בריח מלון של פרוטס עולה 65 שקל, לעומת קרם גוף 350 מ"ל בריח ציפורן חתול שמחירו 35 שקל. דוגמה נוספת: סבון נוזלי 500 מ"ל מהסדרה הקודמת של רוטס עולה כ-25 שקל , לעומת סבון נוזלי מהסדרה החדשה שמכיל רק 400 מ"ל אך עולה 33 שקל.
פחות מוצר, יותר כסף. את האבולוציה של המוצרים אפשר לראות בנקל במוצרי פלמוליב.על המדף ניצבת הסדרה הישנה יותר, "ויטמינס", סבון נוזלי עם ויטמינים שמחירו 20 שקל לחצי ליטר, אחריה סדרה נוספת, "נטורלס עם דבש" שעולה 22 שקל לחצי ליטר, וכמובן סבוני הסדרה חדשה ביותר, "ארומה קרם", שמכילים שמנים ריחניים ומחירם 23 שקל לחצי ליטר.
|
 |
 |
 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
|
מהפך על המדף
|
 |
|
 |
 |
 |
|
המהפך על המדף כמעט מושלם: ד"ר פישר החליפה לחלוטין את סדרת מוצרי הטיפוח שלה בסדרה "צמחי מרפא" ("הבנו שצמחי מרפא מתקשרים טוב להילה הרפואית של ד"ר פישר", אומר משה זילברשטיין, מנכ"ל החברה), סופר-פארם יצאה בסדרת מוצרי ספא במותג הפרטי שלה, וגם בה המחירים כפולים ביחס למוצר רגיל. נוספים עליהם גם הקונצרנים הגדולים, כמו פרוקטר אנד גמבל ויוניליוור.
יוניליוור הוציאה למשל במותג "דאב" את "ארומה מסאז'" עם גרגירי עיסוי ומרכיבים נוספים. "קרמה" הוציאה לאחרונה סדרת ספא שזוכה לפרסום מאסיבי בטלויזיה, וכמעט כל החברות העוסקות בתחום בארץ יצאו בגרסה זו או אחרת שכוללת אחת מהמילים ספא, פירות או עשבים. "אנחנו רואים את המגמה הזאת בצורה מאוד בולטת", אומרת רבקה יעקובוב, מנהלת שיווק כללי ברשת ניו-פארם, "ואנו חוזים שהמגמה רק תלך ותתגבר". ואנחנו נוסיף: וגם המחירים.
ומה החברות אומרות? איריס שטרסמן, סמנכ"ל שיווק אגיס ומוצרי צריכה, אומרת: "סדרה כמו'אלטרנטיב קייר' של נטורל פורמולה מכילה רכיבים כמו אבץ ומנגן.העלות הכוללת של פיתוח מוצר יותר יקרה,למשל כמו במוצרים שמכילים שמן זית עם אחוז גבוה של נוגדי חמצון. יש כאן כניסה לתחום הקוסמטיקה והעלויות גדלות". משה זילברשטיין, מנכ"ל ד"ר פישר: "עדיין המחירים של המוצרים נוחים יותר ממוצרי ספא והם נמצאים בפריסה עממית".
"אם בסבון נוזלי יש סבון, מים, לחות וריח, הסבון הנוזלי בסדרת הספא מכיל גם שמן שקדים, שמן אבוקדו, תמצית מלפפון ומלון, רכיבים המייקרים את העלויות", מסביר עוזי ליזינגר, מנהל הסחר בסופר-פארם. יובל לנדסברג, מנכ"ל קוסמופארם, מוסיף: "סדרות הייצור של המוצרים קטנות יותר,וזה משפיע.גם ריכוז הבשמים ואיכותם משתנים. תמצית של פצ'ולי עולה כמעט כפליים מהתמציות של קרמה הקלאסי".
לעומתם דבורה ניר, מנהלת תחום קוסמטיקה ב הנקל-סוד, בעלת המותג "הוואי", טוענת שלא העלתה את המחירים, ומגלה סודות מאחורי הקלעים." יש קונספט של אשליה.אם אתה מוכר קונספט גבוה יותר,תתאים את המחיר לקונספט. ככל שנכסיות המותג גדולה יותר, היכולת לדרוש מחיר גדולה יותר. יש גם השקעה פרסומית שמתגלגלת אל הצרכן". גם השאלה על רמת ספיגת החומרים נותרת פתוחה. ד"ר בשמת זמיר, מנהלת מחלקת העור במרכז הרפואי לין, של שירותי בריאות כללית, אומרת: "אני לא בדקתי את המוצרים הללו, וכל חומר צריך להיבחן לגופו, אבל ברמה העקרונית, אני לא משוכנעת שכל החומרים המוצהרים בכלל נספגים בעור".
אז מה היה לנו? מחיר גבוה עד פי 2, כשהסיבה היא במידה מסוימת חווייתית ואולי בריאותית, אבל במידה רבה שיווקית. מבחינת היצרנים, למילה "ספא" יש מגע זהב שגורם לנו להוציא על המוצר שלהם יותר כסף.
|
 |
 |
 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
|
דוגמאות למחירים:
|
 |
|
 |
 |
 |
|
* ד"ר פישר, אל-סבון ארומטי ממריץ: 25 שקל ל-750 מ "ל * פנינה רוזנבלום, אל-סבון נוזלי: 16 שקל ל-750 מ "ל * "קרמה", פילינג גרגרי שקדים: 20 שקל ל-750 מ "ל * "פמילי", תחליב רחצה עם תמצית מנגו: 15 שקל לליטר * "דאב", ארומה מסז' פאואר: 16 שקל ל-500 מ "ל * "לוקס", עם חלבוני פנינה ותמצית סחלבים: 14 שקל ל-500 מ "ל * "הוואי", אל-סבון נוזלי עם תמצית מקדמיה: 20 שקל ל-1.5 ליטר |  |  |  |  | |
|