ראשי > כלכלה > צרכנות > כתבה
בארכיון האתר
הדליק אש
מה תעשו אם תגלו שהשכן שלכם משלם הרבה יותר מכם על מוצר מסוים? רובנו נסתפק בחיוך לעבר הפראייר. אבל אבינועם מגן, שגילה שחברת הגז גובה משכנו מאות שקלים יותר ממנו,החליט לצאת למלחמה: הוא הפיץ מכתב באינטרנט, קרא לחרם - והצליח להכניע את חברת הגז. סוף-סוף חרם צרכנים שעובד?
לכתבה הקודמת דפדף בכלכלה לכתבה הבאה
ליאור ברון
25/3/2005 8:56
את מה שלא הצליחו משרדי האוצר והתשתיות, ארגוני הצרכנים ורשות ההגבלים העסקיים לעשות לחברות הגז הגדולות - תצליח כנראה דווקא מחאה של אזרח בודד. מה שהחל כמעין גימיק וקריאה למרד של צרכני הגז בישראל, שיזם אבינועם מגן, תושב בית-אריה, עשוי להפוך לקו פרשת המים של הצרכן הישראלי. תאמינו או לא, לצרכן הישראלי פשוט נמאס. פוגעים לו במועצה לצרכנות, מעלים לו את תעריפי השיחה בטלפונים הסלולריים, את העמלות בבנקים ואת מחירי הדלק והחשמל. הוא פשוט לא יכול יותר. 

בשבוע שעבר שיגר מגן, שבזמנו החופשי הוא גם דובר ההסתדרות, עצומה באינטרנט, הקוראת למרד צרכני נגד חברות הגז הגדולות בגלל המחירים הגבוהים בענף. "זו הודעה מיוחדת. פראיירים מתעלמים ממנה, אגואיסטים שומרים אותה לעצמם‭,"‬ כך פתח את מכתב המחאה שהפיץ לאלפי בתים בישראל, ולפי
הערכה הגיע כבר למעל 100 אלף בתים. לעצומה צורף גם תמליל שיחה בין אחד ממנהלי חברות הגז ללקוח, שמראה איך, אחרי מיקוח קצר, אפשר להוזיל את מחירי הגז. 

מאז שהופץ המכתב באינטרנט הוצפו חברות הגז הגדולות במאות פניות של לקוחות, שדרשו הסברים לגבי מחירי הגז שהם משלמים. תיבת הדואר הפרטית של מגן "הופצצה" בכ‭3,000-‬ הודעות נכנסות, והמענה הקולי שלו קרס כתוצאה מ‭2,000-‬ הודעות. "לא הופתעתי, כי תמיד האמנתי בכוחם של הצרכנים. לצרכן הישראלי יש הרבה יותר כוח ממה שנדמה לו. אני מקווה שהמאבק יחזיר לצרכנים בישראל את רוח הלחימה‭,"‬ אמר מגן. "כיוונו את המאבק גם להיבט האמוציונלי, הישראלים הרי לא רוצים לצאת פראיירים, אבל היתה התייחסות גם לנתונים מדויקים, המוכיחים שנעשה עוול לצרכן‭."‬
תיבת הדואר הפרטית של מגן "הופצצה" בכ‭3,000-‬ הודעות נכנסות
"מניעים זרים"
תזכורת קצרה: הפרשה החלה לאחר שמגן, לקוח של פזגז שצורך גז בבלונים, גילה שהשכן שלו - המחובר למרכזיית גז - משלם מאות שקלים יותר ממנו על צריכת הגז השנתית. בדיקה קצרה שביצע העלתה בעיה מוכרת: דמי השימוש שמשלמים הצרכנים עבור צריכת גז במרכזיה גבוהים למדי, ויחד עם עלות צריכת הגז - המחיר גבוה יותר. מכאן החלו הדברים להתגלגל במהירות למאבק מול ספק הגז של המושב, פזגז. "פנינו לחברה בבקשה לעבור מגז מרכזי לגז בבלונים, אבל החברה סירבה. פזגז דרשה מכל מי שביקש להתנתק להתקין בעצמו את בלוני הגז. פניותינו לחברה לא עזרו וגם פניות למשרד התשתיות לא הועילו‭,"‬ משחזר מגן.

המפנה, לדבריו, החל לאחר שנוצר קשר עם אחת מחברות הגז הקטנות, מרכז הגז. "פנינו למספר חברות גז גדולות והצענו להם לספק לנו גז, אך נענינו בשלילה. כאשר יצרנו קשר עם חברת מרכז הגז, נוצרה לנו אלטרנטיבה, וזה עשה את שלו. כשהגשנו בקשת ניתוק לפזגז, היא החלה לחזר אחרינו, ניסתה להציע הטבות שונות ואפילו הציעה לספק גז במחירי הפסד, העיקר שלא נעזוב אותה.

"בסופו של דבר העדפנו לשלם לחברה הקטנה קצת יותר ממה שהיינו יכולים להשיג מחברה גדולה. אני משוכנע שתמיכה בחברות הגז הקטנות תסייע לשפר את התחרות במשק הגז‭."‬ עם הצלחת המאבק בא התיאבון, ולאחר שהצליח להפחית את תעריפי הגז לתושבי המושב, החליט מגן להרחיב את המאבק בחברות הגז למאבק ארצי. "מאז לא מפסיקות התגובות לזרום, ובימים האחרונים קיבלתי פניות מאלפי צרכנים. במקביל אנחנו מקבלים פניות גם מחברות הגז‭."‬

איך הן הגיבו ליוזמה?
"חלקן בחרו בהשמצות, אחרות החליטו להתמודד עם המצב ומיהרו לתת הנחות. חלק מהחברות נכנסו למגננה ופיתחו אסטרטגיה חדשה. סניף של אחת מחברות הגז הגדולות העניק הנחה לכל מי שהגיע עם ההודעה על המרד. כלומר מי שרוצה להפחית את מחירי הגז - יכול לעשות זאת‭."‬

בפזגז, שבשליטת חברת הדלק פז, דוחים בתוקף את כל טענותיו של מגן. בחברה טוענים שלא ניסתה להשפיע על הישארות הלקוחות על-ידי הורדת מחירים לאחר שבוצעה התקשרות עם החברה החדשה, ואומרים שמגן פועל משיקולים לא ענייניים. לדברי מקורבים לחברה, מה שמניע את מגן הוא שאיפות פוליטיות שלו בהסתדרות ובמועצה, ולא באמת הדאגה לצרכנים. מנכ"ל החברה, פנחס בידרמן, אומר כי "לעובדה שמגן הוא דובר ההסתדרות יש חלק לא מבוטל בהחלטה ליזום קמפיין נגד חברות הגז. מגן בעצמו הוא הרי לקוח מרוצה של פזגז, אז על מה הוא בעצם מלין? יש כאן שיקולים זרים.

"בכל העולם עולה גז מרכזי יותר מגז בבלונים, בגלל ההשקעה הגדולה בתשתיות ובבטיחות. חברות הגז הקטנות יכולות, נקודתית, להציע מחיר נמוך יותר, אבל הן לא משקיעות בבטיחות כמונו ולא מספקות שירות בכל הארץ. בחלק מהמקרים הן אפילו משתמשות בתשתיות שאנחנו הקמנו, ואחר כך טוענות שהן שלהן. זה לא רציני‭."‬

קיבלתם פניות מצרכנים מאז שהחל הקמפיין?
"לא אשקר בנושא הזה. קיבלנו מאות פניות. יש 'בום' מאוד גדול ואנחנו מנסים לטפל במצב. חלק גדול מוועדי הבתים ביקשו הסברים, לאו דווקא בעניין מחירי הגז. זימנו אותם לפגישות בסניפי פזגז כדי לשמוע אותם. אנחנו רוצים לקוחות מרוצים‭."‬

תלכו לקראת הצרכנים?
"אין ספק שזה יחייב אותנו ללכת לקראת הצרכנים, אבל עד גבול מסוים, ובתנאי שהמחיר יהיה כלכלי. הצרכן הישראלי לא רוצה לצאת פראייר, אנחנו מבינים את זה, ואני בטוח שבמקומות שבהם יש צדק והיגיון נלך לקראתם‭."‬

בחברה מכחישים בתוקף את הטענות לגבי ההנחות שהציעו לכאורה. "הנהלת החברה לא ניסתה להשפיע על הישארות הלקוחות על-ידי הוזלת מחירים לאחר שבוצעה ההתקשרות עם חברת מרכז הגז. אנו מצטערים על ההחלטה להתנתק מהחברה, אך נכבד אותה ונעשה כל שנוכל כדי להקל את המעבר‭."‬

את הטענה על כך שהמאבק פוליטי דוחה מגן בתוקף: "אני איש ציבור ולכן פתחתי במאבק, ולמרות שאני צרכן פזגז החלטתי להתערב. המאבק שלי אינו פוליטי. מעניין גם אם חברות הגז יטענו שהמאבק של הממונה על ההגבלים הוא פוליטי. העובדה שמנסים 'לסתום פיות' רק מגדילה לי את המוטיבציה‭."‬ לדבריו, מאז שהחל במאבק, נתקל במספר מקרים של התנהגות בריונית מצד חברות גז גדולות שניסו לטרפד מעבר לקוחות. החברות, בין השאר, סירבו למסור את רשימת לקוחותיהן, והיו אף כאלה שסירבו לספק ללקוח את חוזה ההתקשרות בין הצדדים.
אין שום פיקוח
העימות בין פזגז למגן אולי יעמוד בעינו, אבל ברור שהעצומה שהגיעה לאלפי צרכנים חייבה את כל חברות הגז הגדולות להתייחס לצרכנים בצורה שונה. וזו בעצם מטרת כל המאבק.

שוק הגז נפתח לתחרות ב‭,1989-‬ אז הוסר הפיקוח על מחירי הגז. מאז קמו כ‭20-‬ חברות לאספקת גז הפועלות במקביל לחברות הגדולות: פזגז, אמישראגז, סופרגז ודור גז. הרפורמה הבטיחה שהתחרות תגבר, המחיר יירד והשירות ישתפר, אך בפועל שוק הגז, המגלגל כמיליארד שקל בשנה, נשלט עדיין על-ידי החברות הגדולות, שמחזיקות בכ‭90%-‬ מהשוק. החברות הקטנות מסתפקות בכ‭10%-‬ בלבד. מי שבכל זאת נהנים מהרפורמה הם הלקוחות המוסדיים הגדולים (מפעלי תעשיה‭,(‬ שזוכים למחירי גז נמוכים מאוד. במגזר הביתי התחרות אינה מספיקה.

הטענה העיקרית של חברות הגז הקטנות היא שהחברות הגדולות מתואמות ביניהן ומטרפדות כל ניסיון לתחרות הוגנת. כך, למשל, כשמבקשים צרכנים לעבור לספק גז אחר, מפעילות החברות הגדולות לחצים על ועד הבית, ואפילו מציעות לספק גז במחירי הפסד כדי למנוע את המעבר.

כפי שפורסם במעריב, במשרד התשתיות (בתקופת השר יוסף פריצקי) ניסו ליזום חקיקה שתמנע מחברות הגז הגדולות להוריד מחירים לאחר שהצרכן מודיע על כוונתו להתנתק, אבל משרד המשפטים פסל את היוזמה, בטענה שההליך אינו חוקי ולא יעמוד במבחן בג"ץ. "החברות הגדולות מציעות גז במחירי הפסד לבניין מסוים כדי למנוע תחרות. זה משתלם להן, כי אחרי מספר חודשים הן מעלות מחירים‭,"‬ אומר בכיר באחת מחברות הגז הקטנות.

בחברות הגדולות אומרים שהמחיר נקבע לאחר מו"מ עם הדיירים, ומציינים גם את בעיות הבטיחות בקרב ספקי הגז הקטנים. "החברות הקטנות לא מקפידות על בדיקות בטיחות. הצרכנים בארץ לא טיפשים ולפעמים הם מעדיפים לשלם טיפה יותר, משיקולי בטיחות‭,"‬ אומרים שם.

בעיה נוספת שפוגעת בתחרות במשק הגז נוגעת לקשר בין חברות הגז לקבלני הבניין. הבחירה בחברה שתספק את הגז לא נעשית לפי המחיר הנמוך ביותר לצרכן, אלא בהתבסס על המחיר המוצע לקבלן. בפועל, חברות הגז משלמות לקבלנים כדי שיתקשרו עמם, מה שמשאיר את הצרכנים כבולים לחברת גז אחת, במחירים גבוהים וללא יכולת להחליף ספק. החוק קובע כי דיירים המחוברים לגז מרכזי יכולים לעבור לחברת גז אחרת לאחר שנה.

"לעתים דורשות חברות הגז מהקבלן התחייבות שהדיירים לא יחליפו את החברה למשך 5 שנים, למרות שהחוק קובע שניתן להחליף ספק כבר כעבור שנה‭,"‬ אומר מגן. לדבריו, הפתרון היחיד הוא שינוי בחקיקה, שיחייב את הקבלנים להתקין על חשבונם את מערכות הגז. "זה אולי יביא לעלייה מסוימת במחירי הדירות, אך זו תהיה נמוכה בהרבה בהשוואה לתשלום עבור מחירי גז גבוהים בשנים שלאחר מכן‭."‬ הצעה נוספת שעלתה היא לחייב בחקיקה את חברות הגז לחדש את החוזה עם הדיירים אחת ל‭3-‬ שנים, כדי למנוע עלייה זוחלת במחירי הגז.

כך או כך, בין אם המאבק של מגן פוליטי ובין אם לאו, המאבק הזה הוא רק סיפור אחד במשק הישראלי מרובה המונופולים והקרטלים. בימים אלה נדון כתב האישום שהגישה רשות ההגבלים נגד חברות הגז הגדולות ומנהליהן, בחשד לקיום קרטל בשנים ‭,1997-1994‬ שבמסגרתו חילקו ביניהם את השוק והצרכנים. בחברות הגז מכחישים את החשדות, אבל בשטח, החברות הקטנות גובות מחירים נמוכים בעד ‭,20%‬ גם בדמי השימוש וגם בתעריפי הגז.

מאות צרכנים פונים למינהל הגז במשרד התשתיות בדרישה להגביר את הפיקוח במשק הגז, ואף להחזיר את הפיקוח למחירי הגז. למרות זאת, מנכ"ל המשרד, אלי רונן, הבהיר השבוע במסיבת עיתונאים כי למשרד אין כל כוונה להחזיר את הפיקוח על מחירי הגז. "אנו פועלים בעיקר במישור הבטיחותי, ומוודאים שהבדיקות התקופתיות נערכות על-פי החוק. בכל הנוגע למחירי הגז צריך לתת לשוק לעשות את שלו‭."‬

ואולי חוסר ההתערבות הזו מצד משרד התשתיות היא דווקא בשורה טובה עבור הצרכנים. כפי שהראה אבינועם מגן, אין דבר טוב יותר מלהשיג ניצחון, אפילו קטן, על חברה גדולה. חברות הגז אולי למדו השבוע שאסור לזלזל בכוחם של הצרכנים. ומי יהיה הבא בתור? אתם תחליטו.
תמונות
מינויים
ביטוח
דעות
נתוני בורסה
בארץ
צרכנות
שוק ההון
  מדד הגולשים
הנדל"ן לא מתקרר:...
                  34.64%
לא מורידים את...
                  11.8%
"אנחנו נשתה קולה"
                  9.65%
עוד...

כך תנצחו את חברות הגז


צרכנות
מגהצים יותר: זינוק של 10% בסך הרכישות בכרטיסי אשראי  
תווי שי - הנחה שעולה ביוקר  
בעקבות המיתון: השי לחג מתכווץ  
עוד...