 |
/images/archive/gallery/277/432.jpg קניון גבעתיים
ארכיון מעריב  |
|
|
לא תגלו בו שום דבר שלא ראיתם במרכזי קניות אחרים, אבל הקניון החדש בגבעתיים בכל זאת מרשים. המשקיעים, מצדם, מקווים למשוך אליו לקוחות גם מערי הסביבה, כולל תל-אביב |
|
|
 | דפדף בכלכלה |  | |
נורית קדוש 23/3/2005 9:45 |
|
|
|
|
 |
אם גם אתם מאלה שסובלים מכאבי ראש קשים בגלל ההתלבטות איפה, מבין עשרות הקניונים הפזורים בארץ, לערוך את מסע השופינג שלכם - אתמול, עם פתיחת קניון גבעתיים החדש, נוספה לכם עוד התלבטות.
לא רק את תושבי גבעתיים, אלא גם קליינטים מערי הסביבה - כולל תל-אביב, שם לא נשאר מקום לדחוס עוד קניון. כשמסתכלים על התוצאה, קשה לא להתרשם שמדובר באחד מהקניונים המושקעים בארץ. למרות זאת לא תמצאו הבדלים משמעותיים במגוון החנויות, והכל נראה כמו כל קניון אחר, עם אותם מותגים מוכרים.
הקניון יבודל ממתחריו בכך שיפנה לקהל הנשי בעיקר, באמצעות בניית תמהיל חנויות שעיקרו אופנה וסגנון חיים. הקונספט האמור מוביל גם את קמפיין החדרת הקניון, המלווה בהשקת לוגו הקניון, שנראה כקווי מתאר של אישה, ובסלוגן: "קניון גבעתיים - כל מה שנשים רוצות באמת".
אורי שני, מנכ"ל חברת שיכון עובדים המשיקה את הפרויקט, טוען שמדובר בקונספט ראשון מסוגו בתחום מרכזי הקניות, המהווה יתרון אמיתי. לדבריו, העובדות מצביעות על יחס מכירות של יותר מ-1:2 לטובת נשים, ולכן הוחלט לשים את הפוקוס על קהל זה. "סקרים שביצענו מצביעים על כך שהמיצוב הזה הוא בעל פוטנציאל בידול והעדפה גבוה. הקונספט ליווה את תהליך הקמת הקניון כמעט מתחילתו".
שטחי המסחר והמשרדים בקניון משתרעים על כ-22,100 מ "ר. הקניון כולל 3 מפלסי חנייה תת-קרקעיים (ל-1,200 רכבים ), 3 קומות מסחר, 7 אולמות קולנוע מרשת רב-חן, מכון כושר של הולמס פלייס וכ-128 חנויות , כולל סופרמרקט, סניף סופר-פארם, חנויות אופנה מרשתות מובילות ואפילו חנויות מעצבים ייחודיות. בנוסף, הבעלים הבינו שקניון בלי משחקיה יצמצם את אפשרויות הקנייה של הנשים, ולכן תיפתח בהמשך משחקיה לילדים.
במעמד הפתיחה אמר שני, כי הקניון החדש
יוביל בזכות מספר גורמים חשובים, שהשילוב ביניהם יוצר את בידולו ויתרונו על מתחריו. קהל היעד הנמצא ברדיוס של 2 ק"מ מהקניון, או 5 דקות נסיעה לכל היותר, מונה כ-120 אלף איש. 52 אלף מתוכם הם תושבי גבעתיים עצמה, שהם בעלי הכנסה גבוהה בהרבה מהממוצע בארץ. כיוון שאין כיום בעיר מרכז מסחרי מודרני, שני צופה שהקניון החדש יספק את צורכי הקניות והבילוי של כל תושבי העיר וסביבתה, שעד כה נאלצו לצאת מחוץ לעיר. עם זאת, כדאי רק להזכיר ש"מחוץ לעיר" כאן יכול להיות גם קניון עזריאלי, הממוקם דקות ספורות מהעיר.
למרות האופטימיות של החברה, גורמים בענף ספקנים. "הקניון ייתן מענה לתושבי העיר שיגיעו ברגל או ברכב, אבל למעט ביקור היכרות של אוכלוסיה מחוץ לעיר, אף אחד לא יגיע לשם במיוחד, בדיוק כפי שקורה עם קניונים אחרים", אומר בכיר בענף. לדבריו, בתחילה תירשם ירידה קלה של עד כ-3% במספר המבקרים בקניונים בתלאביב, אבל תוך זמן קצר המצב יתייצב. בעיה נוספת שמעלים בענף היא התפרסות הקניון על 3 מפלסים. "בשל גודלו, נאלצו המתכננים לפרוס את שטחי המסחר על פני 3 קומות. אין הרבה דוגמאות לקומה שלישית שהצליחה, ולכן לא ברור מה יעלה בגורל החנויות שהתמקמו בה".
ארנון תורן, מנכ"ל קבוצת קניוני עזריאלי, לא מודאג מהשכן החדש. "מדובר בקניון יפה ומרשים. אני מברך על השחקן החדש בענף ומאחל לו הצלחה רבה. אבל אני לא מודאג. קניון עזריאלי מיצב את עצמו כקניון היחיד לכלל ישראל ומגיעים אליו מכל הארץ, ולכן להערכתי לא צפויה לנו כל תחרות. מי שעלולים לסבול מהמצב החדש הם בעלי העסקים ברחובות העיר. בלא מעט מקרים הקמת קניון עירוני היוותה מכה אנושה לעסקים ברחוב, שסובלים מהעדר ארגון וניהול שקיים בקניון ומספק נוחות, אווירה וסטנדרטים קבועים שהלקוחות מאוד אוהבים".
|
 |
 |
 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
|
הבעייתיות הצפויה לבעלי העסקים במרכז העיר
|
 |
|
 |
 |
 |
|
גם תמיר בן-שחר, מנכ"ל ובעלים של חברת צ'מנסקי בן-שחר, המתמחה בייעוץ אסטרטגי ושיווקי לרוב מרכזי המסחר ורשתות השיווק בישראל, מזהה את הבעייתיות הצפויה לבעלי העסקים במרכז העיר. לדבריו, אלה יהיו חייבים להסתייע בעיריה כדי למצב את עצמם מחדש ולהחזיר אליהם את הלקוחות.
בן-שחר גורס כי הקניון צפוי להצליח, בעיקר כי יש מספיק כסף בסביבתו בכדי לייצר את הפדיון המבוקש. הוא מעריך שהקניון יחולל בתחום המוצרים שאינם מזון ( " נון-פוד" ) פדיון בסך 500 דולר למטר, כלומר כ-30 מיליון שקל לחודש, סכום שרק כ-10 קניונים בארץ מגיעים אליו.
"הקניון נפתח במתכונת 'Me too ', ואין לו בשורה חדשה שלא שמענו עליה קודם לכן. למרות זאת הוא ינגוס בקניונים שמסביבו, אבל זה לא יהיה בסכומים משמעותיים, אלא ב-3-2 מיליון שקל לחודש. מה שבולט במיוחד הוא הקניבליזציה של מרבית הרשתות, שהקפידו לפתוח חנות בקניון למרות שיש להן אחת בכל אחד מהקניונים בסביבה", אומר בן-שחר.
אז מי שרואה בקניון בילוי חביב, ולא רק כלי לריכוז מספר מטלות תחת גג אחד, ולא מצפה למצוא חנויות שלא ראה מעולם, מוזמן לצפות בפלא החדש בעיר הישנונית והוותיקה. |  |  |  |  | |
|
|
|
|
|
|
|
|