 |
עו"ד ירון לוינסון, ממלא מקום מנכ"ל רשות ההסתדרות לצרכנות,
מעניק 15 עצות צרכניות לקראת יום הצרכן הבינלאומי.
|
 |
 |
 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
|
1. תכנון קניות מראש
|
 |
|
 |
 |
 |
|
חוסך כסף ומותיר זמן לערוך השוואה בין המוצרים השונים.
|
 |
 |
 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
|
2. השוואת מחירים
|
 |
|
 |
 |
 |
|
חשוב לעשות לפני ביצוע עיסקה - את רוב העיסקאות לא ניתן לבטל לאחר ביצוען בטענה למחיר מופרז.
|
 |
 |
 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
|
3. השוואה על-פי משקל
|
 |
|
 |
 |
 |
|
מומלץ לבדוק את המשקל המדויק של כל מוצר על גבי האריזה ולא להסתפק במראה ובגודל.
|
 |
 |
 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
|
4. תאריך תפוגה
|
 |
|
 |
 |
 |
|
חשוב לבדוק במעמד הקנייה את תאריך התפוגה במוצרי מזון, בתרופות ובמוצרים קוסמטיים.
|
 |
 |
 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
|
5. תשלום מקדמה
|
 |
|
 |
 |
 |
|
כאשר רוכשים מוצר שלא ניתן לקבל במעמד הקנייה, יש לשלם מקדמה בגובה 20%-15% בלבד ואת היתרה רק לאחר קבלת המוצר.
|
 |
 |
 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
|
6. תעודת אחריות
|
 |
|
 |
 |
 |
|
אחד הקריטריונים בהחלטה על רכישת מוצר אחד על פני אחר הוא האם קיימת תעודת אחריות ומה תוכנה.
|
 |
 |
 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
|
7. תשלום בצ' קים
|
 |
|
 |
 |
 |
|
כאשר משלמים בצ' ק יש למחוק את המילים "לפקודת", להוסיף "למוטב בלבד" ולרשום את הצ'ק לטובת בעל העסק.
|
 |
 |
 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
|
8. עיסקאות מכר מרחוק
|
 |
|
 |
 |
 |
|
ניתן לבטל כל עיסקה המתבצעת בדואר, באינטרנט, בטלפון, תוך 14 יום, ללא סיבה מיוחדת, ולשלם 5% ממחיר המוצר או 100 שקל דמי ביטול.
|
 |
 |
 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
|
9. יחידות נופש
|
 |
|
 |
 |
 |
|
כל רכישת יחידת נופש בארץ ובחו"ל יכולה להתבטל לבקשת הצרכן תוך 14 יום תמורת 5% ממחיר המוצר או 100 שקל דמי ביטול.
|
 |
 |
 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
|
10. עיסקת רוכלות
|
 |
|
 |
 |
 |
|
כאשר מגיע אליכם רוכל הביתה, או שהעיסקה לא מתקיימת בבית-העסק של המוכר, ניתן לבטל אותה תוך 14 יום ולקבל את הכסף בחזרה.
|
 |
 |
 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
|
11. הבטחות בעל-פה
|
 |
|
 |
 |
 |
|
מומלץ לדרוש להוסיף בכתב את כל ההבטחות שתקבלו בעל-פה מהמוכר במעמד הרכישה, אחרת אין להן משמעות רבה.
|
 |
 |
 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
|
12. חוזים אחידים
|
 |
|
 |
 |
 |
|
החוזים בענפי הבנקים, הביטוח, התקשורת, האינטרנט ואחרים הם חוזים אחידים, מורכבים ומעורפלים. חשוב לבקש לעיין בהם, להעלות שאלות ולדרוש הבהרות.
|
 |
 |
 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
|
13. קבלה או חשבונית
|
 |
|
 |
 |
 |
|
על כל קנייה יש לדרוש קבלה או חשבונית מהעוסק, על מנת שתוכלו להוכיח כי המוצר נרכש במקום המסוים.
|
 |
 |
 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
|
14. תו תקן ופרטי יצרן
|
 |
|
 |
 |
 |
|
יש להעדיף מוצרים הנושאים תו תקן המבטיח בטיחות ואיכות, וכן לבדוק לפני הקנייה כי המוצר נושא את שם וכתובת היצרן, למקרה שתזדקקו להם.
|
 |
 |
 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
|
15. בית-המשפט לתביעות קטנות
|
 |
|
 |
 |
 |
|
אם נפגעו זכויותיכם כצרכנים, אתם יכולים לפנות לביהמ"ש לתביעות קטנות ולתבוע עד סכום של 17,800 שקל ללא צורך בעורך דין. |  |  |  |  | |