 |
הצרכן הישראלי מתמיד לערוך קניות באותה הרשת במשך למעלה מ-5 שנים , ורק ריחוק גיאוגרפי ומחירים גבוהים מרחיקים אותו. הנתונים עולים מסקר בנושא הרגלי צריכה והתנהגות צרכנים, שבא לבדוק את מידת נאמנותו של הצרכן הישראלי למקום קנייה קבוע. הסקר נערך לאחרונה על-ידי מינהל תכנון, מחקר וכלכלה במשרד התמ"ת, והקיף 1,000 משקי בית.
הסקר מצביע על קיומם של הבדלים בין קונים ברשתות השיווק, לבין אלה שקונים בחנויות אחרות, לרוב קטנות יותר, כמו חנויות מכולת: הקונים בחנויות האחרות מתגלים כיותר מתמידים במקום הקנייה שלהם לעומת הקונים ברשתות. הוותק הממוצע של הקונים ברשתות מגיע ל-4.8 שנים , לעומת 6.1 שנות ותק לקונים בחנויות האחרות.
מהסקר עולה כי ניתן להפריד בין שתי קבוצות של סיבות לשינוי מקום הקנייה: האחת, סיבות יזומות על-ידי הצרכן, והאחרת - סיבות שאינן תלויות בצרכן. הקבוצה הראשונה כוללת סיבות של דחייה ואישביעות רצון ממקום הקנייה הקודם בגלל מחיר גבוה של מוצרים, יחס לא אדיב וכדומה, וכן סיבות שמקורן בסקרנות ורצון לנסות מקומות קנייה חדשים. בקבוצה השנייה נמנות סיבות חיצוניות לשינוי, הקשורות בעיקר בסגירת מקום הקנייה או בשינוי מקום המגורים של הקונה.
|
 |
 |
 |
 |
|
|