 |
ההתעסקות האינסופית בתחפושות ובאוזני המן, הסממנים המזוהים ביותר עם חג פורים, גוזלת ככל הנראה זמן רב מדי, עד שכבר לא יוצא להגיע לחיוב במגילת אסתר לשתות "עד דלא ידע". התוצאה הישירה היא שתחום היין כולו מתעלם מהחג, ונערך במרץ רב דווקא לקראת חג הפסח. למרות זאת, כבר מחר, שבוע וחצי לפני פורים, תיפתח תערוכת "יינות ישראל". בתערוכה , בהפקת המרכז הגסטרונומי על השולחן, יציגו למעלה מ-60 מציגים , ותתקיים טעימת ענק של היינות המוצגים.
אילן גור, מנכ"ל על השולחן, אומר כי ענף היין הישראלי המתפתח מספק בכל שנה חידושים: יין מאזור גידול חדש, זן חדש או שיטת ייצור מקורית. לדבריו, הבשורה לא מגיעה מניו-זילנד, מספרד או מאוסטרליה, אלא דווקא מהשוק המקומי, המאפשר לשוחח עם היינן ולשלב את השתייה עם סיפורו המיוחד של היין. "הכניסה של יינות זרים לשוק הישראלי הורידה את המחירים, ושיפרה את איכויות היינות המקומיים", מוסיף גור, "והתערוכה נותנת הזדמנות לטעום את מיטב התוצרת של היינות הישראליים, לשוחח עם הייננים, להשוות בין יינות וסוגים שונים ואף לרכוש יינות במקום, כשהחוויה עדיין טרייה".
בישראל פועלים כיום כ-150 עד 200 יקבים, כאשר 5 מהם חולשים על כ-85% מההכנסות . יקב כרמל מזרחי הוא היקב הגדול והוותיק בישראל, ומחזיק בכ-41% מההכנסות בענף. אחריו, בהפרש ניכר, ניצבים יקבי ברקן, יקבי רמת הגולן, יקבי אפרת ו יקבי בנימינה. יתר ההכנסות בענף, כ-108 מיליון שקל, שהם כ-15% מסך המכירות הכולל, נחלקות בין יתר היקבים. גם חברות המשקאות הקלים נכנסו לתחום היין ולא מזמן רכשה טמפו את יקבי ברקן, והחברה המרכזית למשקאות משווקת באמצעות החברה-הבת שלה איי.בי.בי אל ספיריט את יינות יקב הבוטיק תבור.
אפרופו יקב תבור, חשוב לציין
את ההתעוררות בקטגוריית יקבי הבוטיק שחלה לאחרונה. אם עד לפני כמה שנים יקבי הבוטיק נקשרו עם מרתפים בבתים פרטיים ביישובים בצפון הארץ, הרי שהיום מדובר בענף מתחזק, המצליח לנגוס ביקבים הגדולים ואף להתאחד תחת חברות הפצה. כך, לדוגמה, יקב ססלוב ויקב טוליפ, שהודיעו החודש כי חברו יחד להקמת אדום כהה, חברה חדשה שתתמחה במכירה ובהפצה של יינות בוטיק איכותיים, וכן חברת הכרם, יבואנית היין והאלכוהול, שהחלה בשבוע שעבר לשווק 7 יקבי בוטיק ישראליים. בדרך זאת מקווים הבוטיקאים להגיע ליותר ויותר נקודות מכירה, ולא להתבסס רק על הביקור הבא שלכם בגליל, שאולי יביא אתכם לסייר בסביבה ולהיחשף למוצרים.
מבחינת המחירים, היקבים מציעים מגוון רחב של מחירים, והיום ניתן להשיג יין ישראלי של היקבים הגדולים החל ב-15 שקל ויין של יקבי הבוטיק החל ב-40 שקל . בשנת 2004 נרשם גידול משמעותי של כ-11.5% בהכנסות ענף היקבים, מ-650 מיליון שקל לכ-725 מיליון שקל, לצד ירידת מחירים שחלה בעקבות יבוא גדול של יינות מחו"ל, ובשל התחרות העזה השוררת בענף. אבל כנראה שירידת המחירים לא מספיק אטרקטיבית, וניתן היה להגיע לגידול מרשים יותר.
מנכ"ל יקבי כרמל, דוד זיו, מודה כי מחירי היין בישראל עדיין גבוהים מדי, מהווים גורם מרתיע להתנסות הצרכן במוצר, ומונעים מהיין להפוך למצרך קבוע בסל המזון היומיומי שלו. "תפקידה של תעשיית היין הישראלית הוא לשנות את דפוס ההתייחסות של הצרכן ליין,ולהטמיעו כמרכיב בתפריט המזון היומי שלו במחיר שהוא "בגובה העיניים", ולא רק כמוצר "לייף סטייל". עוד מוסיף זיו כי 80% מצריכת היין בעולם הם בטווח מחירים שבין 35-20 שקל , וזה טווח המחירים שאליו צריכה לשאוף תעשיית היין הישראלית, אם ברצונה להנחיל תרבות צריכת יין יומיומית.
|
 |
 |
 |
 |
|
 |
|
 |
 |
 |
 |
|
היין הפך לחלק משגרת החיים של הצרכן בישראל
|
 |
|
 |
 |
 |
|
זיו ככל הנראה יודע מה הוא אומר. הנתונים שעולים ממחקר שערכה טלסקר עבור יקבי רמת הגולן מראים כי היין הפך לחלק משגרת החיים של הצרכן בישראל: היום, שלא כמו בעבר, נראה כי אין צורך באירוע חשוב על מנת לפתוח בקבוק יין, והצריכה הממוצעת לנפש בישראל עומדת על 7 ליטרים יין לשנה, שהם כמעט כפול מהצריכה לפני 10 שנים. לכך מתווסף גם מחקר שערכה חברת בי.די.אי על שוק היין בישראל.
על-פי המחקר, מרבית בקבוקי היין הנמכרים בישראל (כ-60% מהם ), נמכרים ברמת מחיר נמוכה (מחיר הנמוך מ-25 שקל לבקבוק). יינות ברמת מחיר בינונית (25 עד 45 שקל) אוחזים בנתח שוק כמותי של כ-25%. יינות ברמת מחיר בינונית-יקרה (מחיר הנע בין 45 עד 80 שקל) מחזיקים בנתח שוק כמותי של כ-10%. בקבוקים ברמת מחיר גבוהה (למעלה מ-80 שקל ) מהווים רק כ-5% מסך מכירות הבקבוקים.
אז אם אתם שייכים ל-60% שמסתפקים ביין זול יחסית, ומתחשק לכם לטעום יינות יקרים ומיוחדים באופן חד-פעמי, תוכלו תמורת 49 שקלים לקבל כוס יין וכניסה לתערוכה, שתימשך עד יום חמישי. התערוכה פתוחה משעות אחר הצהריים ועד הלילה, בבית הסקוטי ביפו. |  |  |  |  | |
|