שוברי קופון
עשרות אתרים מציעים הנחות והטבות למוצרי אלקטרוניקה, מסעדות, ספרים, נופש ואפילו שיעורי נהיגה. המדריך המקיף לצרכן החכם
אומרים שאין ארוחות חינם, וזה כנראה נכון. אבל מי שמחפש לחסוך כסף במסע הקניות החודשי, בחופשה השנתית ולמעשה כמעט בכל תחומי החיים, יכול לעשות את זה באינטרנט.
ההנחות ברשת הן כבר לא מבצעים חסרי משמעות שלא תורמים דבר לגולשים, אלא תעשיה של ממש שיכולה להפוך את הארנק שלכם לקצת יותר שמן. בשביל הצרכנים, מדובר לפעמים בהטבות המסתכמות במאות שקלים.
על פי אתר "הקופון של המדינה", סקר שנערך בארצות הברית הראה כי 81% מהאמריקנים משתמשים בקופונים באופן שוטף או מזדמן, ו-54% מהם לא נכנסים לחנות בלעדיהם. מסקר מקומי של חברת מותגים עולה כי 20% מהצרכנים בישראל, רובם נשים, גוזרים קופונים.
הנה כמה דוגמאות מתוך מאות ואפילו אלפי קופונים שמסתובבים ברשת, ורק מחכים שתקטפו אותם: טיפול שיננית ב-29 שקל; 20% הנחה על עיצוב חופה; שעה מסאז' עם שמנים ארומטיים ב-99 שקל; כרטיס לארוחה בחצי המחיר ב-50 מסעדות תמורת 34 שקל; 30 שקל הנחה על מזון לחיות מחמד; 10% הנחה במכון שמיעה ודיבור; 50% הנחה על מכשיר וידאו של שארפ; ו-500 שקל
בקיצור, לכל פריט שאפשר להעלות על הדעת אפשר למצוא קופון. הקופונים נחלקים לשני סוגים, למימוש בחנות פיזית ולמימוש בחנות מקוונת. הראשונים נראים כמו קופונים מהעיתונים – צריך להדפיס אותם ולבוא איתם לחנות. האחרים הם שוברים עם מספרי קוד, שאותם צריך להזין בעת ביצוע הקנייה המקוונת.
חנות הספרים והמוזיקה מיתוס שולחת לפעמים ללקוחותיה קופונים כאלה, כדי לעודד אותם להיכנס לאתר ולקנות. האתר נט-סל מציע גרסאות דיגיטליות של הקופונים הניתנים לחברי מועדון "סופרקארד", שכדי לממש אותם יש להקליד את מספר הקוד וליהנות מהנחות על מוצרי מזון, ניקיון וטיפוח.
גם אוכל הוא סיבה טובה לחפש קופונים. אתרים פופולריים כמו Rest ו-2Eat מציעים הנחות והטבות במסעדות ובבתי-קפה. ב-Rest מספרים כי בחודש ינואר הגולשים הדפיסו מהאתר 23 אלף קופונים, שההטבות בהם נעות בין קינוח או כוס יין חינם בעת הזמנת ארוחה מלאה, ועד לארוחות מלאות בהנחה מיוחדת.
אתר התיירות אלאדין טראוול מציע במדריך היעדים שלו הנחות למקומות בילוי וקניות בערים הגדולות בעולם – מסעדה בסגנון ימי הביניים בלונדון, שופינג ב"גאלרי לפאייט" בפריז, חתירה בסירה באמסטרדם ועוד.
האתר מתחתנים משלב בין קופונים המתפרסמים בקטלוג המודפס לבין קופונים וירטואליים שיש להדפיס מהאתר, הכוללים הנחות לירח דבש, מצעים, ריהוט ותכשיטים.
אתרי קניות חדשים עשויים להציע קופון להדפסה כדי למשוך גולשים לאתר ולחנות הפיזית. למשל, המפ שופ, חנות לביגוד טבעי העשוי מצמח הקנאביס, מציעה באתר החדש שלה 15% הנחה על קניות בחנות שבירושלים.
יש גם אתרים המתמקדים אך ורק בקופונים. הם קוראים לעצמם "פורטלי קופונים", אבל למעשה הם אינם פורטלים במובן המסורתי של המילה (הם לא מפנים לאתרי קופונים אחרים), אלא מציעים קופונים בכל מיני קטגוריות. שלומי חייבי, מנכ"ל חברת נירוקס המפעילה מאז שנת 2003 את האתר "קופונים", אומר כי צרכן ממוצע שנכנס לאתר מדפיס בחודש עד ארבעה קופונים. שיעור המימוש שלהם עומד על 25%, ובקופונים הפופולריים במיוחד הוא מגיע ל-50%.
מהם הקופונים הפופולריים ביותר?"קופונים שסיפקו הנחה אמיתית, ומאפשרים ללקוחות לדעת בדיוק כמה הם מרוויחים, וגם קופונים שנותנים מתנה מוחשית בקנייה מעל סכום מסוים. על פי מחקר שערכנו, קופונים שמעניקים הטבה חינם לכל מי שמגיע לחנות היו הטובים ביותר".
"קופונים שסיפקו הנחה אמיתית, ומאפשרים ללקוחות לדעת בדיוק כמה הם מרוויחים, וגם קופונים שנותנים מתנה מוחשית בקנייה מעל סכום מסוים. על פי מחקר שערכנו, קופונים שמעניקים הטבה חינם לכל מי שמגיע לחנות היו הטובים ביותר".
לדברי חייבי, הנחות מטעם רשתות נתפסות על-ידי הלקוח כבעלות ערך רב יותר, מאחר שבקניות השגרתיות אין לצרכן יכולת להתמקח על המחיר. "כאשר הלקוח מכיר את בית-העסק, הנטייה שלו להדפיס את הקופון גדלה באופן משמעותי", הוא מסביר. "קופונים לא טובים היו כאלה שהשאירו סימני שאלה אצל הלקוח, למשל 5% הנחה על מוצר מסוים, כי הלקוח לא יודע כמה כסף הוא בעצם חוסך".
באתרים בחו"ל אפשר לקטוף צ'ופרים כמו משטחים לעכבר, חולצות T מודפסות, כובעים וכדומה, אבל המשלוח לישראל הוא לפעמים בעייתי. תמורת דמי משלוח בלבד (6.5 דולרים), אתר ויסטה פרינט ישמח לשלוח לצרכנים מישראל 250 כרטיסי ביקור צבעוניים, שאותם אפשר לעצב און-ליין.
אתרים המתמחים בנותני שירותים, ובראשם דפי זהב ו-Ybay של קבוצת ישר-אובוז, מציעים קופונים גם לאלה שמחפשים בעלי מלאכה. בעוד שבאתר של דפי זהב מוצגים הקופונים כאייקון מיוחד בצורת מספריים ליד רישום בית-העסק, Ybay מפעיל גם פורטל קופונים מיוחד. יעקב ישר, מנכ"ל Ybay, בוחר להדגיש בעיקר את היתרונות למפרסמים: "לכל בעל מקצוע שרוכש אצלנו אתר או מודעה, אנחנו מציעים גם לפרסם קופון". לדבריו, באתר הקופונים שהוקם ביולי יש קרוב לאלף קופונים, והתחומים הפופולריים ביותר הם קוסמטיקה, צימרים ומסעדות. קופונים לצילומי וידאו או למורי נהיגה מאפשרים לחסוך מאות שקלים.
הטבות ומתנות אפשר לקבל גם עם הצטרפות (חינם) לדוטומי, שירות ייחודי לקבלת מסרים אישיים מחברות וממותגים, באמצעות מודעות באנר תפורות במיוחד. דוטומי, הפועלת מאז שנת 2000, פיתחה ערוץ חדש לניהול קשר עם הלקוחות. בשיטה זו הלקוח בוחר את החברות ואת המותגים שמהם הוא מעוניין לקבל מסרים פרסומיים. בין האתרים המציגים את הבאנרים האישיים של דוטומי: , ynet, NRG, דה מרקר, וואלה, תפוז, גלובס, One ועוד. ההטבות יכולות לכלול יין או שוקולד במתנה בעת הזמנת זר פרחים, 50 יורו מתנה בהזמנת חופשת סקי, מינוי שנתי חינם לחניון במכללה, 100 שקל במתנה בהזמנת חופשה ועוד.
אתרי קניות אחרים מציעים מתנות קטנות לקונים. אתר ביג מרקט מציע "שי על כל קנייה" על-פי סכום הרכישה, החל ב-50 שקל. באתר התינוקות החדש בייביז תקבלו DVD "היום יום הולדת" במתנה בעת קניית צעצועים ב-150שקל. אתר הבשמים כל פרפיום מצרף דוגמיות בשמים לכל קנייה. ובאתר בוקנט חילקו ספרים במתנה על קניית ספרים מרשימת רבי-המכר.
אתרים גדולים, וביניהם וואלה ו-NRG, מציעים לגולשים להשתתף בתחרויות ולזכות בכרטיסים חינם לסרטים חדשים ולהופעות, וגם דיסקים. באחרונה הצטרף לטרנד גם אתר המכירות אולסייל, שהציע כרטיס זוגי במתנה לסרט "אושן 12" על רכישת מוצרים ב-2,000 שקל.קוטקס מציעה קופון הנחה על עיסוי זוגי, באתר דריינייטס אפשר לקבל ערכת התנסות בחיתולים, ובאתר של חברת אולדייז מחלקים דוגמיות של תחבושת היגיינית. חברת האגיס מציעה קופון בן 5 שקלים בקניית מגבונים שלה.