 |
התקווה לפריצת דרך בטחונית מהווה אולי סימן חיובי למשק הישראלי, אך מהווה גם איום חדש על הכנסות נמלי ישראל: הרשות הפלשתינית חידשה באחרונה את תוכניתה להקים נמל ימי בעזה, זאת בעקבות ההסכם המתגבש להפסקת אש וחידוש התהליך המדיני בין ישראל לרשות. אם תצא התוכנית אל הפועל, עלולים ההפסדים של הנמלים להגיע לעשרות מיליוני שקלים בשנה, שכן כיום כל הסחורות המועברות לרשות הפלשתינית נפרקות בנמלי חיפה ואשדוד, ומועברות בהובלה יבשתית דרך מעברי הגבול לשטחי הרשות. במקביל, קיים חשש שהמשתמשים בנמלים יעדיפו לפרוק את המטענים בעזה בשל העלויות הנמוכות. הרשות הפלשתינית פנתה באחרונה באמצעות מתווכים לגורמים רשמיים בישראל, והודיעה כי היא מעוניינת להקים נמל ימי בעזה למטרת יבוא ויצוא של סחורות. ההשקעה בהקמת נמל בעזה מוערכת ב-3-2 מיליארד דולר, ועל-פי פרסומים זרים, האיחוד האירופי וארצות הברית כבר הביעו נכונות לסייע לרשות לממן את הפרויקט, אך הם דורשים ערבויות שישראל תסכים למהלך. גורמים ברשות הנמלים אמרו אתמול כי התוכנית של הרשות להקים נמל עצמאי בעזה מחייבת להאיץ את יישום הרפורמה בנמלים, במטרה להגביר את כושר התחרות בנמלי ישראל. לדברי הגורמים, הממשלה לקחה בחשבון במסגרת השינוי המבני בנמלים כי בטווח הארוך תקום תחרות מצד נמל עזה.
|
 |
 |
 |
 |
|
|