 |
הוא גבר נשוי שהתמכר למשחקי המזל עד אובדן שליטה, הפסיד מאות אלפי שקלים, ונזכר לבקש עזרה רק אחרי שלא עמד יותר בלחץ שהפעילה אשתו. כך נראה ברוב המקרים סיפורו של המהמר הישראלי, שרצה לעשות כסף, ואיבד את התחתונים. מפעל הפיס יזם לפני כשנה פרויקט חדש בשם "סיכוי נוסף" לטיפול במהמרים כפייתיים. כדי לקדם את היוזמה חתם המפעל על הסכם עם עמותת אפשר, שעבדה עם המכורים. בימים האחרונים השלימו בעמותה את כתיבת הדוח הסופי למפעל הפיס, הכולל מסקנות ונתונים חשובים בדבר היקף תופעת ההימורים בחברה הישראלית. הנתון המעניין ביותר מתייחס לאוכלוסייה הנשית, שנתפסת כגורם מכריע במלחמה במהמרים הכפייתיים. מסתבר כי 56 אחוז מהפונים לקו החם של העמותה היו גברים, שמרביתם ציינו כי פנו לקבלת ייעוץ בעקבות דרישות חוזרות ונשנות של נשותיהם. "נשים רבות התקשרו למוקדים שלנו כדי לקבל ייעוץ ראשוני בשביל הבעלים", מספר נחום מיכאלי, עובד סוציאלי בעמותה, "ואילו אותם גברים שהתקשרו טענו כל הזמן'אני פה בגלל אשתי'. הבנו שהנשים הן כלי חשוב בחשיפה ובטיפוח המודעות בקרב מהמרים כפייתיים, החיים בהכחשה מתמדת". בעקבות הנתונים גובשו מספר המלצות, שמתייחסות להגברת המודעות לנושא ההימורים והשפעתו על חיי המשפחה, תוך התמקדות בקהל יעד נשי. למרות זאת מבקשים בעמותה להדגיש כי גם נשים רבות אינן עומדות בפיתוי ההימורים, ונאלצות לגלות באמצעות הפסדים כספיים גבוהים שהמזל שוב אזל. לדברי מיכאלי, "יותר ויותר אנחנו נתקלים בנשים, שבשונה מהגברים שיוצאים להמר בחוץ, בוחרות להמר בבית מול המחשב, באמצעות כרטיסי אשראי". אמנם לא טוב היות האדם לבדו, אבל מסתבר שגם יחד יש בעיות. הרוב המכריע של המהמרים, 46 אחוז, עונדים על אצבעם טבעת נישואים, בעוד 33 אחוז מהם מגיעים משוק הרווקים. 55 אחוז מן המהמרים הכפייתיים נמצאים במסגרת עבודה קבועה, אבל דווקא בקרב הפנסיונרים דווח על שיעור מהמרים מדאיג שמגיע ל-25 אחוז. נתון נוסף שעולה מהדוח חושף את העדפותיהם האישיות של המהמרים. קרוב ל-60 אחוז סיפרו כי הם מכורים להגרלות הפיס השונות. 30 אחוז התוודו שהם נוטים להמר על כספם בעיקר בבתי קזינו. מרבית הפונים לעמותה הגיעו אליה לאחר שהסתבכו בחובות כבדים, מרביתם בשוק האפור. לא פחות מעשרה אחוזים מהמהמרים אף דיווחו על חובות שנסקו לסכום של יותר מחצי מיליון שקל. מנכ"ל מפעל הפיס שאול סוטניק הבטיח לאמץ את מסקנות הדוח: "כשהכרזנו על הפרויקט היו גם הרבה מאוד תגובות ציניות. יכולנו להמשיך לא לעשות כלום, אבל אנחנו לא רוצים להיבנות ולהרוויח מהרס של אחרים. כשיש מכורים להימורים, נהרסים כמובן חייהם ומשפחותיהם, אבל זה גם פוגע קשות בתדמית שלנו. אנחנו לא לא רוצים לקוחות שהם מכורים ".
|
 |
 |
 |
 |
|
|