 |
ע' הוא בחור תל אביבי ממוצע. בסוף שנות העשרים לחייו יש לו, כמו לרובנו, לפחות סטייה אחת – פעם בחודש בערך הוא מסתפר ומשלם עבור זה כ-130 שקל. למרבה ההפתעה, התספורת לא כוללת צבע, פן מורכב, סלסול או אלמנטים אחרים שמקפיצים את המחיר. זהו המחיר שגובה עבור תספורת רגילה למדי לגבר עם שיער קצר, מספרה הממוקמת בשכונת פלורנטין התל אביבית. מספרה היא אחד המקומות שכל אדם בימנו מבקר בו, ואף לעיתים קרובות. נכון, לא כולם מוציאים על "התענוג" הזה 130 שקל, אולם ההוצאה הממוצעת של לקוח (נשים, גברים וילדים) במספרות שכונתיות היא כ-100 שקל. במספרות יוקרתיות יכולה להגיע ההוצאה הממוצעת ללקוח עד ל-160 שקל. המספרה המודרנית אינה כוללת מספרים ומסרק בלבד. מספרות אינן צריכות לעודד את הצורך להסתפר, אלא למשוך
את הלקוח לעשות זאת דווקא אצלן. על פי חברת המחקר D&B חלק משמעותי מהתחרות בענף מתמקד בגרעין הלקוחות הקבוע שמגיע למספרה. גרעין לקוחות שכזה מהווה את המינוף המרכזי לצמיחת העסק. מכיוון שכך, מנסות המספרות להנעים את השהות של הלקוחות עד כמה שניתן. כך יוצא שלקוחות יכולים לחוות הרבה מעבר לסתם תספורת. התחרות בתחום הופכת את ההמתנה בתור לחוויה בפני עצמה, במסגרתה יכולים הלקוחות לשבת בנוחות ולראות סרטים, לקרוא מגאזינים, ליהנות מכוס קפה ואפילו ללמוד תורה (במספרות מסויימות בירושלים). כמו כן פעילות המספרות בתחומים נוספים כגון הקשורים במישרין או בעקיפין לתחום האסתטי: המספרה יכולה להוות ערוץ שיווקי למכירת מוצרי שיער וכן להוות מאיץ נפלא למכירות נוספות בתחומי הטיפוח, הקוסמטיקה ואפילו בתי ספר.
|
 |
 |
 |
 |
|
 |
 |
יעל בר זוהר מסתפרת
|
|
 |
 |
 |
 |
|
מרכז הסצנה
|
 |
|
 |
 |
 |
|
שיעור המשתמשים הגבוה במספרות בהחלט בה לידי ביטוי בתוצאות העסקיות של הענף. המספרות הישראליות מגלגלות כ-2 מיליארד שקל בשנה, המתחלקים על כ-6,000 מספרות וכ-10,000 בעלי מקצוע. על פי נתוני D&B מתוך סך המספרות כ-2,000 פועלות בבתים פרטיים או בבתי הלקוחות. את ענף המספרות ניתן לחלק לשלוש רמות: מספרות יוקרתיות - מספרות המחזיקות בציוד מודרני, עיצוב חדשני, צוות עובדים גדול, רמת שרות גבוהה ומחירים יחסית גבוהים ביחס למספרות האחרות. מספרות אלו ממוקמות בד"כ באזורי יוקרה וכוללות גם שירותים נוספים כגון שירותי מניקור ופדיקור, קוסמטיקה, עיסוי וכו'. מספרות בינוניות – מספרות הממוקמות במרכזי ערים וברחובות ראשיים. הציוד המשמש את המספרה ברמה סבירה וצוות קטן. השירותים הנוספים, אם קיימים, אזי באופן מצומצם ורמת המחירים סבירה. מספרות זולות – מספרות הממוקמות בשכונות מגורים או בדירות פרטיות. הציוד המשמש את הספרים הוא מיושן וזול, בדרך כלל אין עובדים נוספים מלבד הבעלים, אין שרות נלווה ורמת המחירים נמוכה. ניתן לסווג את המספרות גם על פי תחום ההתמחות: הלחמת שיער, עיצוב שיער לכלות, עיצוב שיער חדשני, תספורות גברים, תספורות לצילומי דוגמנות ועוד. רוב המספרות מאופיינות כעסקים קטנים. כ-92.9% מהמספרות בענף מסווגים, על פי הדיווח למע"מ, כעוסקים מורשים (רמת העיסוק הנמוכה ביותר), זאת בהשוואה לכ-76.5% בכלל המשק. רק כ-1.9% מכלל המספרות מוגדרות כחברות בע"מ בהשוואה לכ-21% חברות בכלל המשק. גם על פי התפלגות המכירות בענף נראה כי הוא מורכב ברובו מעסקים קטנים. לפי הנתונים, כ-98.2% מסך העסקים הפעילים בענף מציגים פדיון של עד 1 מיליון שקל לשנה. סך המחזור הכספי של עסקים אלו מהווה כ-79.2% מסך המכירות בענף. מספר העוסקים בענף, המציגים מחזור מכירות של מעבר ל-1 מיליון שקל, עומד על כ-1.7% (כ-100 מספרות). סך המכירות מעל למיליון שקל מהוות כ-13.2% מסך המכירות בענף. יצויין כי המחזור החודשי הממוצע של מספרה בארץ עומד על כ-30 אלף שקל ומתחלק על כ-2.7 עובדים לעסק. למי שנדמה כי סצנת המספרות פעילה בעיקר בערים הגדולות במרכז הארץ, צודק. רוב המספרות בארץ - כ-2300 מספרות, המהוות כ- 57.5% - מרוכזות באזור המרכז. באזור ירושלים והדרום לדוגמא יש מספר יחסית נמוך של מספרות, עם כ-380 ו-370 מספרות בהתאמה, כ-6.3% מסך המספרות בארץ. עוד כ-3% מתוך כלל המספרות פעילות באזור הצפון. בנוסף, קיימות עוד 2,000 מספרות (כ-33%) הפועלות מבתים פרטיים ולכן לא ניתנות לאיתור.
|
 |
 |
 |
 |
|
 |
 |
מתוך קמפיין שוקי זיקרי
|
|
 |
 |
 |
 |
|
עסק מסוכן
|
 |
|
 |
 |
 |
|
תעשיית הספרות אינה מחוסנת מפני כישלונות. כ-57% מהמספרות בארץ נמצאות בסכנת סגירה מיידית והסיכון גבוה בהרבה מאשר הממוצע - 18.3%. בכלל, כמו בכל תחום עסקי בעל רמת סיכון גבוהה וחסמי כניסה נמוכים, מאופיין הענף בריבוי פתיחה וסגירה של מספרות. הסיבה, כך לפי D&B, נוגעת לקשיים ניהולים. שכירים רבים בתחום מקווים שיוכלו להרוויח הרבה כסף מפתיחת עסק חדש, אולם נוכחים לדעת כי ניהול עסק אינו משימה פשוטה. התוצאה היא שחלק גדול מהמספרות שנפתחות, נסגרות תוך שנה עד שנתיים. מבחינת עלויות, העלות של החומרים בהם משתמשים בעלי המקצוע, נעים בין 10% מתוך המחיר שמשלם הלקוח/ה במספרות הזולות, ל-5% במספרות היוקרה. בנוסף קיימות עלויות שוטפות של מים, חשמל וניקיון. כמובן, שקיימת גם עלות של ארנונה ושכר דירה, כאשר למספרה הממוצעת יש כ-130 מ"ר, לעיתים במרכזה של עיר גדולה, מה שבא לידי ביטוי בעלויות משמעותיות. אולם העלויות הגבוהות ביותר הן של כוח האדם – הספרים. על רקע זה קל להבין את בתי הספר לספרות שפורחים בשנים האחרונות. העלות הגבוהה יחסית של כוח האדם מעודדת יצירה של כוח אדם זול (למשל ספר מתמחה) וע"י כך גדלים שולי הרווח של בעלי המספרות. בשוק פועלות כיום לא מעט מספרות המשתייכות לבתי ספר לספרות ומציעות שירותים מוזלים, עובדה שגם מושכת קהל צעיר ו/או בעל הכנסה נמוכה. מתח הרווחים של העסק הוא קריטי בענף הספרות עקב התחרות הגבוהה. תחרות זו נובעת בעיקר מחסמי כניסה נמוכים. אז מה בעצם צריך על מנת להקים מספרה: ההשקעה בהקמת מספרה יכולה לנוע בין 25 אלף שקל ועד ל-120 אלף שקל, כאשר הרף התחתון נכון עבור מספרה פשוטה בעלת ציוד בסיסי בלבד ולא כולל שכר דירה. בנוסף, דרושים רשיונות לפתיחת העסק. רשיונות אלו כוללים: רישיון עסק מטעם הרשות המקומית. רישוי מקצועי - בישראל ניתן ללימוד ספרות מקצועית ולקבל תעודות מוסמכות וממשלתיות המשקפות את רמת הידע המקצועי. אישור ופיקוח של משרד הבריאות על רמת ההיגיינה של המספרה. מספרה, כעסק בעל אלמנטים גופניים, חייבת בחיטוי הציוד, למרות שנושא זה אינו נאכף ע"י הרשויות. אין צורך ברישיון רשמי של משרד הבריאות לשם פתיחת העסק. בסופו של דבר, תנאי ההיגיינה נבדקים חד-פעמית במהלך קבלת רישיון מהרשות המקומית.
|
 |
 |
 |
 |
|
 |
 |
תמונת ארכיון
|
|
 |
 |
 |
 |
|
איך מרוויחים
|
 |
|
 |
 |
 |
|
כאמור, להקים מספרה זה לא מסובך ולא דורש הרבה מדי. ניתן להעריך שמתח הרווחים בענף נע סביב 30% מההכנסות – מה שיכול להתבטא במאות אלפי שקלים בחודש עבור העסקים הגדולים ובמאות שקלים בלבד עבור המספרות הקטנות. הדרך להפוך את המספרה למצליחה כוללת בעיקר את המוניטין של הספר העובר לרוב מפה לאוזן, ויכולת המספרה לספק שירותים ברמה הנאותה. בין גורמי ההצלחה שמאפיינים מספרות מובילות, ניתן למנות שירות וטיפול מסור - לקוחות המבקרים במספרה אינם מסתפקים רק בתספורת, אלא מצפים לקבל יחס וטיפול אישי. מיקום - התאמת מיקומה של המספרה ללקוחות היעד שלה. היגיינה - מראה נקי של המספרה ועובדיה ושמירה על כללי היגיינה. מחיר - רמת מחירים סבירה באופן יחסי ליוקרתיות המספרה ושוק היעד אליו היא פונה. כאמור, רוב הלקוחות מגיעים למספרה בעקבות המלצת מכרים, במיוחד במספרות שכונתיות. לעומתן, הרשתות הגדולות מפנות משאבים רבים לפרסום. למספרות הקטנות יותר אין תקציב לפרסום מסוג זה והן נוקטות באמצעי פרסום כמו חלוקת פליירים ודיוור ישיר. מהלכים שיווקים אחרים כוללים הקמת אתרי אינטרנט, פרסום בתחרויות מקצועיות, השתתפות בארועים ושיתופי פעולה עם בעלי מקצוע מתחום העיצוב. אפשרות אחרת לרווח גבוה ומהיר היא להשתמש במספרה כערוץ למכירת מוצרי שיער, כפי שנהוג במספרות בארה"ב ובאירופה. שוק מוצרי הטיפוח הנמכרים במספרות מגלגל כ- 50 מיליון שקל בשנה. מתח הרווחים על מוצרי שיער הנמכרים במספרות נע בין 60% ל50%, לעומת מתח הרווחים של 35%-25% במוצרי שיער בחנויות רגילות. כיום כ-50% מן המספרות משווקות מוצרי טיפוח. מסתבר, כי למרות שהמוצרים הנמכרים במספרות יקרים בכ-50% מהמוצרים ברשתות השיווק, הם נתפסים איכותיים יותר והספר נתפס כאמין וכמומחה, עובדה שמעודדת את הלקוח לרכוש.
|  |  |  |  | |
|