 |
/images/archive/gallery/213/117.jpg
צילום המחשה  |
|
|
הצמ"ת: הצרכן הישראלי קונה את סל המזון שלו במשך 5.5 שנים באותו המקום. הנאמנות למכולות גבוהה מאשר לרשתות השיווק |
|
|
 | דפדף בכלכלה |  | |
יעל גרוס 29/12/2004 12:51 |
|
|
|
|
 |
הצרכן הישראלי הוא צרכן נאמן בבסיסו והוא מתמיד במהלך תקופה של 5.5 שנים בממוצע, בקניית סל המזון שלו באותה החנות - כך עולה מסקר שביצע הת"ת לקראת יום העיון בנושא הצגת מחירים שיתקיים בשבוע הבא. התופעה בולטת בעיקר במכולות ובמינימרקטים. הקונים ברשתות השיווק צברו שנות ותק ממוצע נמוך באופן משמעותי בהשוואה לקונים בחנויות המכולת ובמינימרקטים השכונתיים (4.8 שנים לעומת 6.1 שנים). עוד עולה מהסקר כי בקבוצת הוותק של עד 6 שנים נמצא שחלקם של הקונים ברשתות מגיע ל- 80% לעומת 70% בחנויות האחרות בקירוב. לעומת זאת, בקבוצת הוותק מעל 14 שנים נמצא שאחוז הקונים בחנויות האחרות מגיע ל-10.3% לעומת 3.5% ברשתות השיווק, כמעט פי 3. כשמנסים לבדוק מה הסיבות להחלפת מקום הקניה של צרכנים רואים שמחירים גבוהים, ריחוק החנות מסביבת המגורים וסגירת חנויות שבהם נהגו לקנות, מהווים את הסיבות המרכזיות בהחלפת מקום הקניה (44.8%). סיבות עיקריות אחרות הן מרחק מהחנות (8.8%), סגירת החנות (4.8%). כ-3.2% ציינו סיבות עזיבה הקשורות בתנאי הקניה בחנות: יחס המוכרים, ניקיון, תנאי תשלום. ו- 2.4% ציינו חוסר אמון בהגינות החנות (בגלל הפקעת מחירים בעיקר) כסיבה לעזיבתה. בנוסף נמצאו משיבים אחדים שציינו את הרצון בשינוי כשלעצמו כעילה להחלפת מקום הקניה. אבל נראה שמגוון החנויות החדשות והתחרות כשלעצמה אינן מהוות עילה חזקה דיה כדי להוציא את הקונה ממקום הקניה הקבוע שלו, וכנראה שיש צורך בשילוב של גורמים (חנות קרובה או זולה) כדי להביא את הקונה לפתח חנות חדשה. לסיכום אפשר לומר שהצרכן הישראלי מתגלה כקונה נאמן של מקום קניה קבוע: ממוצע הוותק במקום הקניה עומד על 5.5 שנים, ומחצית מכלל הקונים, מתמידים במקום הקניה למשך 4 שנים. כרבע מהצרכנים הם "נאמנים מושבעים" המתמידים בקניה באותו המקום מעל 6 שנים. כאמור- התופעה בולטת משמעותית בחנויות הקטנות יותר (מינימרקט שכונתי ומכולות) לעומת רשתות השיווק למזון.
|
 |
 |
 |
 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|