 |
לובה הקופאית אולי יצאה לחופש, אבל שאלתה הנצחית "יש כרטיס מועדון? " עדיין נשמעת בהרבה מאוד בתי-עסק, שמבינים את הפוטנציאל הכלכלי העצום הטמון בה. לפוטנציאל הזה קוראים מועדון לקוחות ובתי עסק משקיעים בו ומטפחים אותו. כנראה בצדק. סקרים ומחקרים הוכיחו שחברי מועדון מעדיפים לערוך את קניותיהם בבית-העסק בו הם חברים, ומעדיפים את מוצריו על פני מוצרים של מתחרים. הם גם רוכשים בממוצע באותו ביתעסק כ-50% יותר מלקוח שאינו חבר מועדון, ואף נוהגים להמליץ לחבריהם על מוצריו, עד כדי כך שבית-העסק יכול לעתים להוריד את שיעור הוצאות הפרסום שלו. אין פלא אפוא שחברות רבות הפכו את מועדוני הלקוחות למוצר נוסף שלהן. השאלה הגדולה היא אם ההשתייכות למועדון כזה כדאית גם לנו הצרכנים. התשובה היתה יכולה להיות "כן" אילו ההצטרפות
היתה בחינם וההנחות היו ניתנות באופן שוטף על כל קנייה בכל סכום שהוא, או, לחלופין, אילו התנאים היו מאוד ברורים, כמו למשל במדריכי "דפי זהב" של שנת 2005 המופצים בימים אלה וכוללים כרטיס מועדון בשם "גולדן כארד". במדריכים מצוי מקרא בו מצוין במפורש אילו עסקים קטנים ובינוניים המפרסמים במדריך נותנים הטבות, וגם איזו הטבה בדיוק הם נותנים, כך שהכל מאוד ברור. אבל הרבה בתי-עסק מערפלים ומסבכים את תמונת מועדוני הלקוחות שלהם וכוללים בה כל-כך הרבה התניות, פרמטרים וסיפורים שבסופו של יום לא ברור אם קיבלנו בכלל הנחה/הטבה או לא, מה גובהה ואם היא שווה את ההטרדה היומיומית בדמות קופונים, גלויות, דפי מבצעים, מכתבי הגרלות ושאר מוצרי דיוור ישיר שממלאים את תיבת הדואר שלנו. הנה מספר דוגמאות והבעייתיות שלצדן:
|
 |
 |
 |
 |
|
 |
 |
"יש כרטיס מועדון?"
|
|
 |
 |
 |
 |
|
הריבוע הכחול: הנחה מעליבה
|
 |
|
 |
 |
 |
|
מועדוני הלקוחות של רשת הריבוע הכחול הם "ביי אנד בונוס" ו"מגה". החברות ב"ביי אנד בונוס" היא חינם ותוקף הכרטיס אינו מוגבל בזמן. ההנחות מוצעות על עשרות מוצרים שמופיעים בחוברת, כאשר את חלקן ניתן לממש במסגרת מבצעים שמגיעים עד לכדי 30% חיסכון על פריטים שהרשת בוחרת, וחלקן כנגד נקודות צבורות. בסופר-סנטר הנקודות נצברות כך: על כל קנייה של 15 שקל מקבלים נקודת צבירה אחת. אם במהלך החודש קונים בסכום שבין אלף לאלפיים שקל מקבלים אוטומטית 50% תוספת לנקודות הצבורות, ואם קונים מעל 2,000 שקל אפשר להכפיל את הנקודות. אז יופי שהכרטיס ניתן בחינם, אבל הוא לא פותר את שתי הבעיות הבאות: קביעת המוצרים שבמבצע על-ידי הרשת ונושא הנקודות. כשהרשת היא זו שקובעת אילו מוצרים יהיו במבצע, צריך לקחת בחשבון שהמוצרים הללו לא בהכרח יתאימו לצרכים שלנו ולא בטוח שנהנה מהמבצעים. אשר לנקודות (שצריך, ולפעמים גם קצת קשה, לעקוב אחריהן), הן לא מעניקות הנחות דרמטיות. לדוגמה, אפיפית של ניקול שעולה בין 10 ל-12 שקלים ניתנת בתמורה ל-400 נקודות. כדי להשיג כמות כזו של נקודות צריך לרכוש ב-6,000 שקל , כך שההנחה על האפיפית היא כשתי עשיריות האחוז בלבד. החברות ב"מגה" כרוכה בתשלום שנתי של 25 שקל והכרטיס תקף לשנה אחת. ההנחות בגובה שבין 15 ל-50 אחוז ניתנות בתמורה לקופונים הנשלחים מדי חודש בדיוור ישיר ומתייחסים לפריטים/מוצרים שהרשת בוחרת. הנה שתי הבעיות העיקריות: כמו בכל הצטרפות בתשלום, גם כאן צריך לזכור שההנחות באות לידי ביטוי רק לאחר שגומרים לשלם את התשלום השנתי. עד אז הן בעצם נמוכות מהמוצהר. הבעיה השנייה היא, שוב, שקופוני ההנחה מתייחסים רק למוצרים שהרשת מחליטה עליהם. מלבד העובדה שלא תמיד יש זמן, כוח וסבלנות לעבור על כל הקופונים, ייתכן מצב שבו הם לא עונים כלל על הצרכים (כי לא צריך עוד פיירקס, לדוגמה).
|
 |
 |
 |
 |
|
 |
 |
על כל קנייה של 15 שקל מקבלים נקודת צבירה אחת
|
|
 |
 |
 |
 |
|
לייף-סטייל: 25 רכישות
|
 |
|
 |
 |
 |
|
כרטיס "לייף-סטייל" מעניק הנחות ברשתות סופר-פארם, מקדונלדס, בלוקבסטר, טויס-אר-אס, ואופיס דיפו. החברות בו היא חינם בתנאי, שבמשך השנה מבצעים מינימום של 25 רכישות בכל הרשתות. אם לא, משלמים בסוף שנת הפעילות 25 שקל עבור הכרטיס. ההנחות השוטפות בגובה של עד 40% הן תמורת 32 קופונים, שחברי המועדון מקבלים מדי חודש בדיוור ישיר על-פי אפיון רכישותיהם. בנוסף, אחת לשנה מתקיים יום "לייף-סטייל" שבמהלכו ניתנות הנחות של למעלה מ-40% על מוצרים פופולריים, ופעם בשנה מקבלים הלקוחות גם מעין "פנקס צ'קים" המעניק הנחות בכל חמש הרשתות על מוצרים מסוימים. אז נכון שמדובר בחמש רשתות שונות, אבל מינימום של 25 רכישות הוא רף לא נמוך במיוחד כדי להימנע מתשלום מאיים "בסוף שנת פעילות". אשר לשלל אפשרויות ההנחה, הן מתמצות בעצם ביום "לייף-סטייל" ובמבצע הצ' קים פעם בשנה, ובשאר ימות השנה בהנחות תמורת קופונים (שוב קופונים) שמותאמים, לטענת הרשתות, לאפיון הרכישות שלנו. מעבר לשאלה עד כמה הקופונים באמת קולעים לצרכים שלנו, מתעוררת אי-נוחות מכך שאיזשהו "אח גדול" בוחן, מנתח ומפלח את הקניות ואת ההתנהגות הצרכנית שלנו, וכלל לא בטוח שה"פלישה" הזו לחיינו שווה הנחה של כמה אחוזים.
|
 |
 |
 |
 |
|
 |
|
 |
 |
 |
 |
|
סופרקארד: 30 שקל החזר
|
 |
|
 |
 |
 |
|
מועדון "סופרקארד" כולל את הרשתות שופרסל, היפרנטו, קוסמוס, מחסני-מזון, נטסל וברכת רחל/זול למהדרין. ההצטרפות אליו היא בחינם והוא פועל באמצעות 10 קופונים הנשלחים מדי חודש בדיוור ישיר לבית הלקוח על-פי היסטוריית הקניות של כל אחד. גובה ההנחה של הקופונים מתחיל ב-10% ומגיע עד למתנה מלאה. בנוסף יוצא עיתון רשת ובו כ-40 מבצעים עם הנחות של 10 עד 50 אחוז. מעבר לכך, כל קנייה עם כרטיס מועדון צוברת נקודות: על כל 10 שקלים צוברים בשופרסל 10 נקודות, בהיפרנטו 6 נקודות, בקוסמוס 4 נקודות וכו'. בחלק מהרשתות יש כפל נקודות אם רוכשים בסכום העולה על 1,500 שקל בחודש. ניתן לרכוש מוצרים מסוימים תמורת הנקודות או לקבל החזר של 30 שקל עבור כל 4,000 נקודות . ההצטרפות בחינם וההחזר הכספי (גם אם אינו גבוה) תמורת הנקודות הצבורות הם שני היתרונות של המועדון הזה. כל השאר, קרי ניתוח היסטוריית הקניות שלנו, שליחת 10 קופונים ומבצעים שהרשת קובעת, לא מבטיחים הנחות של ממש.
|
 |
 |
 |
 |
|
 |
|
 |
 |
 |
 |
|
רשתות האופנה: הוצאה גדולה
|
 |
|
 |
 |
 |
|
מועדון הלקוחות של קבוצת "גולף" כולל את הרשתות גולף, פולגת, אינטימה וגולף אנד קו. ההצטרפות למועדון היא ללא תשלום אך מותנית ברכישה של בין 1,500-600 שקל בקנייה אחת בהתאם לרשת. הכרטיס מקנה בין חמישה לעשרה אחוזי הנחה, תקף ל-18 חודשים ומתחדש אם במהלך תקופה זו נעשו קניות ב-500 שקל ומעלה. במילים אחרות, צריך להוציא הרבה כסף כדי להיות חברים במועדון. כרטיס "club 365" של "המשביר החדש לצרכן" עולה 100 שקל ותקף לשנה. הוא מאפשר עד שישה תשלומים בכל קנייה, ללא הגבלת סכום וללא ריבית; 20-7 אחוזי הנחה במבצעים שוטפים המשתנים מדי שבוע; הנחות שבין 10 ל-30 אחוז בימי מבצעים המתקיימים פעמיים בשנה, בתמורה לקופונים (ניתן לבחור את הפריט עליו רוצים לקבל את ההנחה, בתנאי שהוא מופיע בקופונים), ועד 70% הנחות על מכירות סוף עונה אליהן מוזמנים חברי המועדון לפני כולם, כשלפעמים הם זוכים גם בהנחה נוספת. נכון שאפשרויות ההנחה מגוונות אבל סכום ההצטרפות גבוה, ולכן חולף זמן עד שמסיימים לשלם אותו ומתחילים באמת ליהנות מההנחות. הקומיקאי הנפלא גראוצ'ו מרקס אמר פעם שהוא לא מוכן להיות חבר במועדון שרוצה אותו. בהתחשב בכל הערפול, התנאים, הסעיפים, הפילוחים וההטרדות המתלווים להשתייכות למועדון לקוחות, יש משהו בדבריו.
|
 |
 |
 |
 |
|
 | |
|