 |
המבוי הסתום במשא ומתן בין משרד האוצר להסתדרות על יישום הרפורמה בנמלי הים הביא לעצירת ההשקעות בנמלים - כך עולה מבדיקת מעריב. משרד האוצר טרם הגיש לאישור הקבינט הכלכלי של הממשלה את תקציב הפיתוח השוטף של הנמלים לשנת 2004, בהיקף של כ-540 מיליון שקל. הסיבה לעיכוב היא שהאוצר מעוניין בכך שההשקעה תתבצע בנפרד על-ידי חברות הנמל העצמאיות (בחיפה, באשדוד ובאילת) שאמורות לקום במסגרת הרפורמה בנמלים, ולא באמצעות רשות הנמלים. מועצת רשות הנמלים אישרה כבר לפני כשנה את תקציב פיתוח הנמלים לשנת 2004, אבל לפי החוק לא ניתן להוציא את ההשקעות אל הפועל ללא אישור האוצר. בעקבות העיכוב בביצוע ההשקעות בנמלים פנה באחרונה נשיא לשכת הספנות, נחום גנצרסקי, למשרד ראש הממשלה בדרישה לפעול לאישור תקציב הפיתוח בנמלים. ברשות הנמלים מאשרים בתגובה כי תקציב הפיתוח טרם אושר. מנכ"ל הרשות,עמוס רון,מסר: "כל פעולות הפיתוח שאושרו בעבר כבר התבצעו השנה ללא עיכוב, והוכנה תשתית לביצוע מהיר של תקציב 2004, שלצערנו לא אושר בגלל השינויים המבניים". העיכוב בביצוע ההשקעות בנמלים מצטרף לסירוב של משרד האוצר לאשר לרשות הנמלים גיוס הון בהיקף של כ-200 מיליון דולר, שתוכנן להתבצע ב-2004. כפי שפורסם במעריב, גיוס ההון נועד לשמש מקור נוסף למימון ההשקעות בנמלים, לאחר שהאוצר משך בשנתיים האחרונות כ-1.5 מיליארד שקל מהרזרבות הכספיות של הרשות. גורמים ברשות מביעים באחרונה חוסר שביעות רצון מעמדת האוצר בנושא. "לא ניתן לעכב את ההשקעות בנמלים לתקופה ארוכה כל-כך, שכן הדבר יגרום עיכוב בפרויקטים". סגן הממונה על התקציבים באוצר, שאול צמח, מסר בתגובה כי העיכוב זמני, והוא מקווה שהתקציב יאושר בהקדם. "העניין הובא לוועדת השרים לענייני כלכלה כבר בחודש יולי. מאחר שהיו לשרים כמה הערות, בין השאר לגבי השינוי המבני, התקציב טרם אושר". במשרד האוצר מדגישים כי אישור תקציב הפיתוח הוא בעייתי, כל עוד לא סוכמה הרפורמה בנמלים. "הדבר עלול לגרום מצב שבו חברות הנמל יתחייבו להשקעות, בלי שברור אם יוכלו לממן אותן ".
|
 |
 |
 |
 |
|
|