ראשי > כלכלה > צרכנות > כתבה
בארכיון האתר
עוברים לנהיגת חורף
זה הזמן לשבור מיתוס: חשוב להכין את הרכב לחורף, אך לא פחות מכך יש להתכונן לנהיגה הנדרשת בעונה הגשומה. אילו רכיבים צריך לבדוק, ממה צריך להיזהר, ומאילו טעויות נפוצות להימנע. נסיעה בטוחה בין הטיפות
לכתבה הקודמת דפדף בכלכלה לכתבה הבאה
גיל מלמד
18/11/2004 8:42
נטייתם של רוב בעלי הרכב בישראל להמתין לגשם הראשון כדי להאמין שהחורף כבר כאן - די מובנת בהתחשב בתנאי האקלים אצלנו, והרבה פחות בעייתית מכפי שהיו רוצים שנאמין. בניגוד מוחלט למה שמנסים לטפטף לנו במשך עשרות שנים, אין בישראל משמעות אמיתית למבצעי "הכן רכבך לחורף". למעשה , מבחינות רבות, המבצעים הללו אפילו עלולים לפגוע בבטיחות הרכב במהלך השנה.
 
בכל זאת, יש מספר פעולות ספורות
שכדאי לבצע לקראת הגשם והרטיבות, אולם גם את פעולות התחזוקה הללו, כולל אלה שמזוהות עם החורף, חשוב לבצע לאורך כל ימות השנה, וכמה מהן אף חשובות בקיץ יותר מאשר בחורף. ההבדל העקרוני בין החורף לקיץ בהקשר זה הוא דווקא הנהיגה עצמה, יותר מאשר תחזוקת הרכב. הנהיגה בתנאי רטיבות וגשם שונה מהנהיגה בשאר ימות השנה. לכן, מדריך לנהיגת חורף חשוב פי כמה מכל פעולת תחזוקה שניתן לבצע במכונית.
אבק גרוע מקרח
אחד הדברים האופייניים ביותר לחורף הישראלי הוא חוסר הסדירות בפרקי הזמן שיורד בהם גשם. במהלך החורף שלנו ישנם כמה "מקבצים" שבהם יורד גשם רב, וביניהם ימים שחונים, אפילו קיציים. המשמעות היא שכמעט כל יום גשם הוא "גשם ראשון", שבו מתכסה הכביש בעיסה מסוכנת של אבק וחומרים שומניים, ובמקומות רבים חלקלקות הכביש גרועה לפחות כמו החלקלקות שמקובלת בכבישים מכוסי קרח שחור בחו"ל (כלומר מידת החלקלקות המרבית שידועה).
 
לכך צריך להוסיף את התחזוקה הרשלנית מאוד של הכבישים בישראל. ברוב המכריע של הכבישים בארץ יש בעיות ניקוז, סימון, טיב חומרים, גיאומטריה והיעדר מערכות הגנה תקניות, ולעתים מזומנות אנו פוגשים גם בשילוב של כל אלה יחד. רשלנות זו, שמסכנת אותנו בכל ימות השנה, הופכת למלכודת מוות בחורף בגלל השילוב של מים, חלקלקות האספלט ושעות אור מעטות יותר.
 
כדי לצלוח את החורף בשלום, הדבר החשוב ביותר הוא להפנים את העובדה שקיימת סכנה מוגברת, וחייבים להיערך לקראתה מבחינה מנטלית. "היה דרוך, האט, שמור על שליטה" - אלה 3 העקרונות הבסיסיים לנהיגת חורף.
 
בתנאי רטיבות, וזה אומר גם 12 שעות לאחר ירידת הגשם האחרון, מרחקי הבלימה גדלים ואחיזת הכביש נמוכה יותר. כלי רכב אחרים שנוסעים על הכבישים מתיזים בוץ ולכלוך על השמשות ומגבילים את שדה הראייה, ועל הכבישים ישנם קטעים לא מנוקזים ושלוליות שעלולות לגרום אובדן שליטה ברכב.
להפנים את העובדה שקיימת סכנה מוגברת
מרחק של 4 שניות
החשוב ביותר, לכן, הוא להתאים את מהירות הנסיעה למצב הכביש והתנועה, ולהקפיד להביט כמה שיותר למרחק כדי לצפות כמה מהלכים קדימה. יש להכפיל את המרחק בין חזית הרכב שלכם לכלי הרכב שלפניכם ל-4 שניות כדי לאפשר בלימה בטוחה, ותמיד חשוב להתחיל לבלום מוקדם ככל האפשר, ובעדינות הראויה.
 
עם זאת, חשוב לזכור שכדי להימנע מהחלקה ואובדן שליטה, יש ללחוץ על הבלמים חזק יותר (אך לא בפאניקה) בתחילת תהליך הבלימה, כדי להפחית כמה שיותר במהירות הנסיעה. מי שיבלום בהססנות בתחילת הבלימה, וייאלץ לבלום חזק יותר בהמשך, יגלה שבמהירות איטית גדלה הנטייה לאובדן אחיזה והיגוי. כל נהג חייב לדעת אם מכוניתו מצוידת במערכת למניעת נעילת גלגלים בעת בלימה, ABS, או לא. רוב המכוניות החדשות מצוידות כיום במערכת כזאת, ולמי שיש אותה אסור "לפמפם" עם הבלמים בעת בלימה, שכן כך יוגדל מרחק הבלימה שלא לצורך.
 
בכל בלימה, ובוודאי בעת בלימת חירום, חייב הנהג להביט לכיוון שאליו הוא מבקש להגיע ולהפנות לשם את ההגה. במצבי חירום הנטייה הטבעית, למרבה האסון, היא להביט אל מוקד הסכנה ולהפנות את ההגה אליו, ומכך בדיוק חייבים להימנע. במכוניות שמצוידות ב-ABS, צריך לבלום בעוצמה הראויה במצב חירום, ולהביט אל נתיב ההתחמקות ההגיוני ביותר באותה שנייה. כאשר אין ABS עלולים הגלגלים להינעל, ובמצב זה אין למכונית יכולת היגוי.
 
גם כאן יש להביט אל נתיב המפלט ולכוון לשם את ההגה, אולם במקביל חשוב להרפות את הלחץ מן הבלמים, עד שהגלגלים ישובו ו"יאחזו" בכביש וכושר ההיגוי יתחדש.
לג'יפ אין יתרון
כאשר הבלימה נדרשת בסיבוב, ובמיוחד בסיבוב משופע, אובדן האחיזה יתרחש מוקדם יותר וידרוש תיקון היגוי. לכן חשוב להיכנס לסיבוב במהירות נמוכה יותר, ולעולם לא להחריף את ההיגוי בתוך הסיבוב, אלא להרפות מדוושת התאוצה, פעולה שתקטין את רדיוס הפנייה של המכונית. בעלי ג'יפים וכלים עם הנעה כפולה סבורים בטעות שאחיזת הכביש שלהם טובה יותר בתנאי גשם, וזה מסוכן, מפני שיתרון ההנעה הכפולה מתקיים כמעט אך ורק בתאוצה - ולא בבלימה.
 
בעת בלימה או פנייה, רוב הג'יפים סובלים ממשקלם הרב וממרכז הכובד הגבוה יותר, לכן הם צפויים לאבד אחיזה מוקדם יותר, ודווקא הם נדרשים לנהוג לאט יותר במצבי מגבלות. מי שלמרות הכל נקלע להחלקה חייב להוריד את הרגל מדוושת הבלמים, להעביר את מוט ההילוכים להילוך סרק או ללחוץ על דוושת המצמד, ולהפנות את ההגה אל הכיוון שאליו הוא צריך להגיע. אם הגלגלים הקדמיים מחליקים, אין טעם להוסיף ולסובב את ההגה - יש לכוון אותו לכיוון הנסיעה ולהמתין שאחיזת הכביש תחזור, ואז יש לשלב מחדש הילוך ולהאיץ בעדינות.
 
אם הגלגלים האחוריים מחליקים, יש לסובב את ההגה לכיוון ההחלקה: אם הגלגלים האחוריים מחליקים שמאלה יש לסובב את ההגה שמאלה, ולהפך. אם המכונית נכנסת להחלקה הפוכה, יש לסובב את ההגה לכיוון ההפוך, בעדינות, עד להשבת השליטה במכונית. אגב, בסיטואציה כזאת אין הבדל בין כלי רכב בעלי הנעה קדמית, אחורית וכפולה. חשוב לקחת בחשבון את הסכנות האופייניות לכבישי ישראל ולנהוג בהתאם.
 
במקומות רבים מחוקים סימונים ישנים על הכביש באמצעות צבע שחור, והבעיה היא שהמים גורמים דווקא לצבע ה"מוחק" לבהוק חזק יותר מן הסימון ה"חדש". במקרים כאלה נוצרת אשליה אופטית, והנהג עלול לנסוע לפי הסימונים הישנים לתוך כלי רכב שבא מולו או לתוך מכשול קשיח. בעת נהיגה בתנועה, חשוב להגדיל משמעותית את המרחק מרכבכם לזה שלפניכם, ולהימנע ממצבים שבהם תידרש בלימת חירום.
 
אם מסיבה כלשהי נאלצתם לעצור בשולי הדרך, החשוב מכל הוא לסמן במהירות את כלי הרכב שלכם, כדי לצמצם את האפשרות שכלי רכב אחר יפגע בו. חשוב להפעיל את מאותתי החירום ( "האזארד" ), להציב משולש אזהרה במרחק המתאים ביותר לנסיבות, ולהוציא את כל נוסעי הרכב ולהעמידם מעבר לגדר בטיחות או הרחק מן הכביש.
 
 עשרות נהגים ונוסעים נפגעו בצדי דרכים בגלל חוסר תשומת לב והיעדר סימון הולם. חשוב לוודא שהנורות בפנסים תקינות, ושבתא הכפפות מונחות נורות רזרביות. בנוסף, מ-1 בנובמבר חלה חובת נהיגה עם אורות גם באור יום, וחבל לשלם קנסות מיותרים. המגבים חייבים להיות תקינים גם בקיץ, ולעומת זאת דווקא בחורף, חשוב לוודא שמכל המים של מתזי השמשות מלא בחומר שטיפה סבוני מתאים (ולא במי ברז, שפחות יעילים לשטיפת השמשה).
 
בחורף , יותר מאשר בקיץ, מומלץ לתכנן נסיעות ארוכות בהתאם למזג האוויר, במיוחד מפני שבימי גשם צפויים פקקי תנועה כבדים. אם נסיעה אינה הכרחית, או שניתן להזיז אותה למועד שלא צפוי בו גשם, עדיף לעשות זאת כדי להימנע מזחילה בפקקים. בכל מקרה, בימי גשם חשוב לקחת בחשבון שכל נסיעה תהיה ארוכה מהרגיל, ולכן חשוב להתכונן לכך מראש. מבחינה מכנית, כדאי לנקות את קוטבי המצבר ולחזק אותם, לוודא את תקינות מפשיר האדים ומיזוג האוויר, ולהחליף לפי הצורך כבלים פגומים במערכת ההצתה.
 
בנוסף, על צמיגים תקינים שמנופחים בלחץ האוויר המתאים, מגבים תקינים, חגורות מנוע (לאביזרים ההיקפיים), בלמים , מערכת הגה ומערכת פליטה תקינה - חשוב להקפיד בקיץ לא פחות מאשר בחורף.
תמונות
מינויים
ביטוח
דעות
נתוני בורסה
בארץ
צרכנות
שוק ההון
  מדד הגולשים
הנדל"ן לא מתקרר:...
                  34.64%
לא מורידים את...
                  11.8%
"אנחנו נשתה קולה"
                  9.65%
עוד...

צרכנות
מגהצים יותר: זינוק של 10% בסך הרכישות בכרטיסי אשראי  
תווי שי - הנחה שעולה ביוקר  
בעקבות המיתון: השי לחג מתכווץ  
עוד...