ראשי > כלכלה > שוק הון > כתבה
בארכיון האתר
ועדת בכר: הלקסיקון המלא
עם פרסום מסקנות ועדת בכר, "עסקים" עושה סדר בין כל המונחים ומסביר את ההחלטות
לכתבה הקודמת דפדף בכלכלה לכתבה הבאה
מאת אמיר אייזנברג
9/11/2004 9:35
אוברדראפט
אם חזון ועדת בכר יתממש, הרי ששליטת הבנקים בשוק החסכונות וההלוואות תקטן, וכתוצאה מכך תגבר התחרות בשוק ההון. הגברת התחרות תביא להצעות אטרקטיביות יותר ללקוחות, ביניהן הוזלת הריבית על משיכת היתר של הלקוח.
אשראי חוץ-בנקאי
בגלל השליטה הכמעט מוחלטת של הבנקים בשוק ההון, הם חולשים על יותר מ-95% משוק האשראי. כך, כל גורם הזקוק לאשראי - בין אם מדובר באדם פרטי, משק בית, עסק קטן, חברה ציבורית או משקיע זר - נאלץ תמיד לפנות לבנקים כדי לקבל אשראי. הגברת התחרות במשק וצמצום הריכוזיות יאפשרו את פתיחתו של שוק אשראי חוץ-בנקאי, כמקובל בעולם.
 
בשוק כזה לקוח פרטי או עסקי יכול לפנות לכמה גופים, לאו דווקא לבנקים, כדי לקבל אשראי ולבחור בגוף שיעניק לו את התנאים הטובים ביותר. בין היתר, הכוונה היא שאדם יוכל לשעבד את כספי קופת הגמל שחסך כדי לקבל כנגדם הלוואה בתנאים נוחים. כיום השוק החוץ-בנקאי כמעט אינו קיים.
ביטוח
הבנקים יוכלו להתחיל לעסוק בהפצת מוצרי ביטוח. בנק הפועלים ובנק לאומי יוכלו לעשות זאת רק לאחר שימכרו את אחזקותיהם בקופות הגמל, בקרנות הנאמנות, בחברות הביטוח ובקרנות הפנסיה. הבנקים הקטנים יוכלו להיכנס לענף הביטוח גם לפני שימכרו את קרנות הנאמנות שבניהולם. כדי לעסוק בביטוח יצטרך בנק הפועלים למכור את אחזקתו בכלל ביטוח (15%), בנק לאומי את אחזקות ב מגדל (20%) ו בנק דיסקונט את מניותיו ב הראל (17%).
 
הרחבת מערך ההפצה של קרנות הפנסיה ומוצרי הביטוח אל תוך סניפי הבנקים יאפשר לכל לקוח של בנק להיכנס לסניף ולרכוש בנוחות מוצרי ביטוח התואמים את צרכיו. יש לציין כי הבנקים יוכלו לעסוק רק בביטוחי חיים ובמוצרי פנסיה.מוצרי ביטוח אחרים (ביטוחי רכב, רכוש וכו') אינם קשורים לתחום הפנסיוני, ולכן לא יושפעו מהרפורמה.
בנקים גדולים וקטנים
בניגוד לשאר הבנקים במערכת, שני הבנקים הגדולים - הפועלים ולאומי - מחויבים למכור גם את אחזקותיהם בקרנות הנאמנות כדי להיכנס לשוק הביטוח. שאר הבנקים אמורים למכור רק את אחזקותיהם בקופות גמל ובחברות ביטוח, ולמעשה הכניסה של חלק מהם לענף הביטוח תהיה מהירה מאוד. למשל, בנק ירושלים יכול להיכנס מיד לענף הביטוח.
דמי ניהול
עם כניסתה של הרפורמה לתוקף, צפויים דמי הניהול לרדת בהדרגה הודות להתגברות התחרות בשוק ההון. כיום, מציינת הוועדה, קיים מצב אבסורדי שבו קופות גמל של בנקים משלמות לעתים לבנקים שמנהלים אותן דמי ניהול הגבוהים מדמי הניהול שנגבים מלקוחות אחרים באותם סדרי גודל. כמו כן, דמי הניהול כוללים כיום עמלות נוספות, ובעקבות הרפורמה הן יופרדו וייגבו בנפרד (ראו: עמלת ביצוע).
הנפקות
כיום הבנקים שולטים ב-56% משוק חיתום ההנפקות. רוב החברות המנפיקות חייבות כספים לבנקים, וכך האחרונים יכולים "לסחוט" את החברות ולקבל לידיהם את ליווי ההנפקה - מה שמבטיח עמלה נוספת לבנקים. על-פי המלצות בכר, לא יוכלו הבנקים לשמש כחתמים במרבית ההנפקות, וכך ייפתח שוק ההנפקות לתחרות מלאה.
 
גוף לא יוכל לשמש כחתם בהנפקה אם יתרת החוב כלפיו עולה על 5 מיליון שקל ואם היא מהווה יותר מ-10% מההתחייבויות של החברה המנפיקה. כמו כן, ייפסק התהליך שבו החתם מוכר הנפקות לגופים מוסדיים שמשתייכים לאותה הקבוצה (למשל, לאומי ושות' לא יוכל למכור ניירות ערך בהנפקה לקרנות הנאמנות או לקופות הגמל של לאומי).
ייעוץ ושיווק
החקיקה בעקבות הרפורמה תגדיר שני עיסוקים בשוק ההון, שיצריכו הסמכה ורישוי: ייעוץ ושיווק, שיתייחסו הן למוצרים פיננסיים (קרנות נאמנות, ניירות ערך, תוכניות חיסכון וכו') והן למוצרים פנסיוניים. יועץ יוכל לייעץ ללקוח לגבי מכלול המוצרים הקיימים בשוק, ויקבל עמלת ייעוץ על השירות שלו. משווק יוכל ליהנות מעמלת שיווק, אך יוכל לשווק מוצרים המוצעים על-ידי שני גופים מוסדיים בלבד (לדוגמה, סוכן ביטוח שיבחר בשיווק יוכל לשווק רק מוצרים של מנורה ו הפניקס, למשל). הבנקים יעסקו אך ורק בייעוץ עם יישומה של הרפורמה. סוכני הביטוח יבחרו בין ייעוץ לביטוח (כל סוכן ובחירתו).
ניגודי עניינים
רפורמת בכר נולדה בגלל הריכוזיות הרבה של הבנקים בשוק ההון, ועקב ניגודי העניינים הרבים שבהם מצויים הבנקים. הבנקים קובעים למרבית הציבור את הריבית על הפקדונות ועל האוברדראפט, שולטים בתוכניות החיסכון, בקרנות הנאמנות, בקופות הגמל וכן בשוק חיתום ההנפקות. ריכוזיות זו יוצרת ניגודי עניינים, שכן יועץ השקעות בבנק יעדיף להמליץ ללקוח להשקיע, למשל, בקופת גמל שמנוהלת על-ידי הבנק עצמו, ויעדיף את האינטרס של הבנק (לקבל עוד דמי ניהול) על פני האינטרס של הלקוח (לרכוש קופת גמל בעלת תשואה גבוהה יותר).
 
הפרדת קופות הגמל וקרנות הנאמנות מהבנקים תפתור חלק גדול מניגודי עניינים אלה. יש לציין, כי ניגודי העניינים קיימים גם בקרב חברות הביטוח ובתי-ההשקעות מהשוק הפרטי, אך בגלל גודלם הלא משמעותי, העדיפה ועדת בכר לפתור קודם כל את בעיית הריכוזיות. לאחר שייווצרו כמה גופים שיתחרו בבנקים, במהלך השנים הבאות תטופל גם בעיית ניגודי העניינים בקרב הגופים הקטנים.
ניהול תיקים
רפורמת בכר מאפשרת לבנקים להמשיך ולהחזיק בחברות-הבנות שמנהלות תיקי השקעות (למשל, פעילים מקבוצת הפועלים, תכלית של בנק דיסקונט ועסקי ניהול התיקים של פסגות-אופק, מקבוצת לאומי).
נתח שוק
כדי למנוע ריכוזיות מחודשת בעקבות מכירת קופות הגמל וקרנות הנאמנות לחברות ביטוח, לבתי-השקעות ולגופים בינלאומיים, הוחלט להגביל את נתח השוק של הרוכשים. מי שירכוש קופת גמל, לא יוכל להחזיק יותר מ-15% משוק החיסכון ארוך הטווח,הכולל את קופות הגמל, קרנות הפנסיה, קרנות ההשתלמות ופוליסות הביטוח המשתתפות ברווחים.
 
לגבי קרנות נאמנות, הוחלט על נתח מקסימלי של 20% מתעשיית הקרנות. בכל מקרה, המגבלה תחול רק בעת הרכישה, ואם הגופים הרוכשים יצליחו להגדיל את נתח השוק שלהם לא תחול עליהם כל מגבלה.
סוכן ביטוח
סוכן הביטוח יצטרך לבחור באחד משני המקצועות החדשים: יועץ ביטוח או משווק ביטוח. יועץ יוכל לייעץ ללקוח על מכלול המוצרים הקיימים בשוק, ולקבל עמלת ייעוץ (לא יוכל לקבל עמלה מחברת הביטוח, אלא מהלקוח בלבד), ואילו משווק ביטוח יוכל לקבל עמלת שיווק מהחברות שאת מוצריהן ישווק, אך יצטרך להתמקד בשיווק מוצרים של שתי חברות בלבד. (ראו גם: ייעוץ ושיווק).
עמלת ביצוע
זו עמלה שלא היתה קיימת עד כה. אם עד היום הלקוח שילם עמלה כללית על רכישת קרן נאמנות של בית-השקעות מסוים - שכללה גם את דמי הניהול וגם את העמלה עבור ביצוע הרכישה - הרי שכעת הדברים הופכים לשקופים יותר. דמי הניהול ישולמו במלואם למנהל הקרן או הקופה, ואילו הבנק יגבה מהלקוח עמלת ביצוע. הבנקים יתחרו ביניהם על גובה העמלה.
עמלת הפצה
לאחר מאבק עיקש החליטה ועדת בכר, כי הבנקים לא יוכלו לקבל מ"יצרן" המוצרים הפיננסיים עמלת הפצה. כלומר, הם לא יוכלו לחתום על הסכם לחלוקת דמי ניהול מקרן נאמנות, למשל, בינם לבין בית-ההשקעות שמנהל את הקרן. הבנקים יצטרכו להסתפק בעמלת ביצוע (ראו ערך) עבור ביצוע הפעולה בלבד.
פנסיה
חברות הביטוח ימשיכו להגדיל את פעילותן בענף הפנסיה. הבנקים לא יוכלו להחזיק בקרנות פנסיה, אבל יוכלו להפיץ קרנות ללקוחות אחרי שימכרו את אחזקותיהם בתחומים הפיננסיים האחרים (ראו: ביטוח).
קופות גמל
הבנקים שולטים כיום ב-87% מתעשיית קופות הגמל, הנאמדת ב-200 מיליארד שקל. בעקבות הרפורמה, הם ייאלצו למכור את חברות ניהול קופות הגמל שבבעלותם. הוועדה קבעה שהתהליך יהיה הדרגתי: בתום השנה הראשונה יצטרכו הבנקים למכור לפחות 20% מהקופות , בחלוף שנתיים הם יצטרכו להיפרד מ-60% מהקופות , ובתחום 3 שנים הם לא יוכלו להחזיק כלל בנתח כלשהו מקופות הגמל שבבעלותם כיום. העברת הבעלות על קופת גמל מבנק לגוף אחר אינה אמורה בהכרח להגדיל את הסיכון של המשקיע בקופה, שנגזר מהרכב ההשקעות שלה, ולא מזהות הבעלים שלה. במקביל, דורשת הוועדה כי סוף-סוף יחוקק חוק שיסדיר את שוק קופות הגמל.
קרנות נאמנות
הבנקים שולטים כיום ב-90% מתעשיית קרנות הנאמנות, הנאמדת ב-95 מיליארד שקל. בעקבות הרפורמה הם ייאלצו למכור את חברות הניהול של קרנות הנאמנות שבבעלותם. כמו בקופות הגמל (ראו ערך), גם כאן מדובר בתהליך הדרגתי - ההיפרדות המלאה מהקרנות תתרחש בחלוף 4 שנים מיום תחילת יישום הרפורמה.
ריבית על הפלוס
עד היום לא קיבלתם ריבית אם הייתם ביתרה חיובית בבנק. במהלך יישום הרפורמה, ועדת בכר ממליצה להביא מכשירים פיננסיים חדשים לשוק ההון הישראלי. בין היתר, מדובר בקרנות כספיות, שיאפשרו למשקיעים לקבל ריבית על יתרה חיובית בחשבונות העו"ש.
תמונות
מינויים
ביטוח
דעות
נתוני בורסה
בארץ
צרכנות
שוק ההון
  מדד הגולשים
הנדל"ן לא מתקרר:...
                  34.64%
לא מורידים את...
                  11.8%
"אנחנו נשתה קולה"
                  9.65%
עוד...

שוק ההון
מכתב למלכה: סליחה שפספסנו את המשבר  
הנדל"ן מזנק ב-4.24%, אפריקה והחברה לישראל ב-6.86%  
דנקנר ממשיך להשקיע בקרדיט סוויס: כור הגדילה האחזקות ל-2.33%  
עוד...