ראשי > כלכלה > כלכלה בארץ > כתבה
בארכיון האתר
לראשונה השנה: הרעה במוסר התשלומים באוקטובר
כך עולה מהדו"ח החודשי של חברת BDI. מספר ימי האשראי עלה לרמה של 95 בחודש אוקטובר, לעומת 94 בחודש שעבר
לכתבה הקודמת דפדף בכלכלה לכתבה הבאה
NRG מעריב
31/10/2004 11:33
לראשונה מתחילת השנה, חלה הרעה במוסר התשלומים במשק. כך עולה מהדו"ח החודשי של חברת BDI. מנתוני החברה עולה כי בחודש  אוקטובר רשם המשק הישראלי גידול (הרעה) במוסר התשלומים בין חברות ועסקים בישראל. 
 
על-פי נתוני הדו"ח, במהלך חודש אוקטובר חל גידול של יום אחד במספר ימי האשראי בפועל (ימי אשראי בהסכמה + ימי פיגור). סך ימי האשראי בפועל, עמד בחודש אוקטובר על 95 ימים, זאת בהשוואה לחודש ספטמבר אז הסתכם מספר ימי האשראי בפועל ב- 94 ימים.

מניתוח נתוני המדד עולה כי מגמת הגידול (הרעה) שהחלה בחודש הקודם במספר ימי האשראי
נמשכה ואף התחזקה במהלך חודש אוקטובר. מספר ימי האשראי הניתנים בהסכמה לספקים עמד בחודש האחרון על 88 ימים, זאת בהשוואה ל- 86 ימים בחודש הקודם  ו- 85 ימים בששת החודשים הקודמים. 
 
לעומת זאת, ממוצע ימי הפיגור בתשלומים במשק הישראלי ממשיך גם החודש לרשום שיפור נוסף. על-פי נתוני הדו"ח, במהלך חודש אוקטובר חל שיפור של יום נוסף במספר ימי הפיגור של המשק הישראלי. ההטבה שנרשמה החודש באה לאחר שבחודש הקודם, לראשונה מזה זמן רב, הצליח ממוצע ימי הפיגור המשק לרדת אל מתחת לקו עשרת הימים ובכך למעשה ליישר קו עם מוסר התשלומים העולמי. ממוצע ימי הפיגור של המשק הישראלי עמד החודש על 7 ימים בלבד, זאת בהשוואה ל- 8 ו- 10 ימים בחודשים ספטמבר ואוקטובר.
 
תהילה ינאי, מנכ"ל משותף בקבוצת BDI מזהירה כי נתוני מדד חודש אוקטובר עלולים להצביע על התמתנות בקצב ההטבה של מוסר התשלומים. לדבריה, אמנם בחודשי החגים (ביניהם גם חודש אוקטובר) נוהגים גם הקמעונאים (ספקי השוק הפרטי) וגם הסיטונאים (ספקי השוק העסקי) להגמיש את תנאי האשראי, אולם, בחודשים מארס ואפריל, שנחשבים גם הם לחודשי החגים, לא חל כל שינוי בימי האשראי הניתנים בהסכמה.
 
לדבריה, עדיין מוקדם לקבוע אם ההרעה במוסר התשלומים הישראלי הנה זמנית או שמא מסמנת שינוי מגמה לרעה, לכן, יש לבחון זאת במהלך החודשים הבאים. 
 
ינאי צופה שמגמת השיפור בממוצע ימי הפיגור במשק תמשך גם לאורך שנת 2005. לדבריה, כניסתו לתוקף של חוק נתוני האשראי, אשר יאפשר איסוף מידע חיובי ושלילי מלא גם על לקוחות פרטיים, יביא לקיטון במספר ימי הפיגור במשק. לטענתה, חוק נתוני האשראי החדש יאלץ את הלקוחות הפרטיים לעמוד בהתחייבויותיהם הכספיות לקמעונאים, דבר שיקל גם על הסיטונאים  (שנאלצים כיום לגלגל את הפיגור בתשלומי הלקוחות הפרטיים כלפי הסיטונאים) לעמוד בהתחייבויותיהם הכספיות כלפי הסיטונאים. לכן, טוענת ינאי, המבחן האמיתי הניצב לפתחו של המשק הישראלי בשנת 2005 הוא צמצום ימי האשראי הניתנים בהסכמה.  
 
על-פי נתוני BDI, הענפים בהם מוסר התשלומים היה הטוב ביותר בחודש האחרון הם:
· חנויות ורשתות טקסטיל, ביגוד, הנעלה, ומוצרי אופנה נלווים, עם פיגור ממוצע של 2 ימים.
· רשתות שיווק, מכולות, מרכולים, מעדניות, עם פיגור ממוצע של 3 ימים.
· ייצור וסיטונאות כימיקלים ותרופות, עם פיגור ממוצע של 3 ימים.
 
הענפים הגרועים ביותר הם:
· ייצור וסיטונאות קרמיקה וכלים סניטרים, עם פיגור ממוצע של 12 ימים.
· ייצור וסיטונאות חומרים ותשומות לבנייה, עם פיגור ממוצע של 12 ימים.
· קבלני בניין, קבלני תשתית, עפר, אבן, עם פיגור ממוצע של 12 ימים. 



תמונות
מינויים
ביטוח
דעות
נתוני בורסה
בארץ
צרכנות
שוק ההון
  מדד הגולשים
הנדל"ן לא מתקרר:...
                  34.64%
לא מורידים את...
                  11.8%
"אנחנו נשתה קולה"
                  9.65%
עוד...

בארץ
פסיקה עקרונית: תושבי המושב הם בעלי הקרקע  
אגד לא תעסיק יותר נהגים בחוזה אישי  
אחרי 3 רבעונים רצופים של ירידות - ענף הנדל"ן מתייצב  
עוד...