ראשי > כלכלה > צרכנות > כתבה
בארכיון האתר
תווי קנייה תחת חקירה
התלונות בנושא תווי הקנייה נושאות סוף-סוף תוצאות. משרד התמ"ת פתח בחקירה נגד רשתות המזון בחשד להטעיית הציבור
לכתבה הקודמת דפדף בכלכלה לכתבה הבאה
יעל גרוס
28/10/2004 8:52
משרד התעשיה והמסחר פותח בחקירה נגד רשתות שיווק המזון בחשד להטעיית הציבור בהקשר לתווי הקנייה (תווי השי) שהן מנפיקות. נושא זה קשור לנושאים צרכניים,שככל שהם מתמשכים זמן רב יותר, כך הם הופכים למרגיזים יותר ויותר. כזה הוא נושא תווי הקנייה.
 
כולנו מכירים את הבעיה: אנחנו מקבלים תווי שי ממקום העבודה, רצים שמחים וטובי לב אל החנות, אבל כשאנחנו רוצים להשתמש בהם, מתברר שהם רק "בערך". למשל , אם כתוב על תו הקנייה ששוויו 100 שקל, שוויו האמיתי הוא רק "בערך" 100 שקל. ברשת מזון מוזלת מחירו האמיתי של התו יהיה 95 שקל, ולעתים אף 90 שקל בלבד.
 
אם תנסו לקנות באמצעות תווי השי ברשת אופנה, למשל, תגלו שהמבצע לא כולל מכירות סוף העונה ושאין כפל מבצעים. הדוגמאות למקרים שבהם השימוש בתווי השי בעייתי הן רבות. ברשת סטימצקי, למשל, תווי
השי לא כוללים ספרי לימוד ומוצרים נלווים. את העודף מהתלושים ייתנו לכם לעתים בזיכוי (זאת למרות שאם הייתם מגיעים לחנות ומשלמים במזומן, הייתם מקבלים כסף בחזרה), וסייגים רבים שמופיעים כולם, כמובן, רק באותיות הקטנות.
 
כך שבעוד אתם חושבים שקיבלתם כסף מזומן, הרשתות מתנהגות כאילו קיבלתם סוג של שובר הנחה או זיכוי. אם תרצו להתלונן, תגלו שזה לא פשוט. תלונות רבות שהגיעו לממונה על הגנת הצרכן מתייחסות לחסרונם או לטשטושם של פרטים מהותיים על התו, כמו מועד התפוגה שלו או מי אחראי לו. הממונה על הגנת הצרכן במשרד התעשיה, המסחר והתעסוקה, עו"ד יצחק קמחי, העביר בימים האחרונים את תלונות הצרכנים לחקירת התמ"ת, ובנוסף פנה למנכ"לי רשתות השיווק קלאבמרקט, שופרסל, הריבוע הכחול ישראל ו קואופ, וקבע הנחיות והמלצות שנועדו לתקן את המצב הקיים.
ערכי המימוש יפורסמו
ההנחיות של קמחי כוללות הבלטה של המידע המופיע על התו, כך שיאפשר את קריאתו, וחובה החלה על מנפיק התו לפרסם באופן בולט וברור את שם התו, שם המנפיק, מספר זהותו, כתובתו ומספר הטלפון של שירות הלקוחות שלו. כמו כן, על כל מנפיק לצרף תקנון, אם קיים כזה, לתווי הקנייה המונפקים על ידו.
 
בפרסומים באמצעי התקשורת לרכישת תווי קנייה יפורסמו ערכי המימוש של התו ברשתות השיווק של המנפיק, ובנוסף ייאמר במפורש ובאופן בולט כי קיימות מגבלות למימוש התו ברשתות ובחנויות השונות, וכי המידע על המגבלות יינתן בתקנון, אם ישנו כזה, שיצורף לתווים ויצוין על גבי התו. כמו כן, ההנחיות מורות כי מועד התפוגה של התו יופיע עליו באופן בולט, וכך גם בנוגע למדיניות המנפיק לגבי תו שמועד תפוגתו עבר.
 
המנפיק יציין באופן ברור ובולט על גבי התו ובתקנון, אם ישנו כזה, את רשימת החנויות המכבדות את התו באופן חלקי ולצדן ערך המימוש החלקי, אשר יופיע בשקלים (ולא רק באחוזים). מגבלות וסייגים בשימוש ובמימוש התו בחנויות יופיעו על התו בצמוד לשם החנות או לסימנה המסחרי, או באמצעות הפניה ברורה, כמו למשל הערת שוליים משם החנות או מסימנה המסחרי לסייג הרלוונטי. ערך המימוש של התו מחייב עד למועד סיום התוקף שלו.
 
המנפיק יציין במפורש ובאופן בולט על גבי התו ובתקנון, אם ישנו כזה, את רשימת החנויות והרשתות אשר נותנות עודף תעודת זיכוי בלבד, במקום בשקלים או בתווי קנייה (מאותו סוג ובעלות מועד תפוגה זהה לתו שבו בוצע התשלום). בין ההמלצות העיקריות של קמחי: הכנת תקנון, והחזקת מוקד טלפוני ובו מוקדנים. מרשת קלאבמרקט נמסר: "לא ידוע לנו על חקירה. קיבלנו את ההנחיות ונפעל לפיהן ".
תמונות
מינויים
ביטוח
דעות
נתוני בורסה
בארץ
צרכנות
שוק ההון
  מדד הגולשים
הנדל"ן לא מתקרר:...
                  34.64%
לא מורידים את...
                  11.8%
"אנחנו נשתה קולה"
                  9.65%
עוד...

צרכנות
מגהצים יותר: זינוק של 10% בסך הרכישות בכרטיסי אשראי  
תווי שי - הנחה שעולה ביוקר  
בעקבות המיתון: השי לחג מתכווץ  
עוד...