 |
כולנו מכירים את המצב המרגיז שבו קנינו מוצר בחנות, ולאחר זמן קצר התחרטנו ואנו רוצים להחזיר את המוצר. במקרה הטוב נקבל זיכוי, ולפעמים גם יטענו שאי-אפשר בכלל להחזיר את המוצר. היום עולות לדיון בוועדת הכלכלה של הכנסת 4 הצעות חוק: הצעות החוק של ח"כ שלום שמחון וח"כ איתן כבל, המדברות על חובת מתן החזר כספי בחוק לצרכן שמתחרט,
והצעות החוק של ח"כ אופיר פינס וח"כ אורית נוקד, הנתמכת על-ידי המועצה הישראלית לצרכנות, שמדברות על כך שבית-עסק יפרט במקום גלוי את מדיניות החזרת הטובין שלו. הצעות החוק הזו נותנת לנו הזדמנות לבדוק באילו מקרים אנו יכולים לבטל עיסקה ולקבל החזר כספי או זיכוי כבר היום, ולאילו דברים צריך לשים לב כשמקבלים זיכוי.
|
 |
 |
 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
|
מתי אפשר להחזיר
|
 |
|
 |
 |
 |
|
ישנם שני מצבים בסיסיים ושונים של החזרת מוצר: במצב הראשון, של מוצר פגום, החוק מחייב לתת החזר. במצב השני, שבו הלקוח מתחרט, ישנו הבדל עקרוני בין קנייה בחנות רגילה, שבה כשהלקוח יוזם את הקנייה, נכנס לחנות ורואה את המוצר בעיניים, לבין קנייה דרך חוברות, סוכני מכירות, אינטרנט או טלוויזיה. אם קניתם בחנות רגילה, אתם תלויים בנדיבות לבה של החנות ובמדיניות ההחזרות שלה. בעבר הוגשו כמה הצעות חוק, שנתמכו על-ידי המועצה הישראלית לצרכנות, ומהן עולה כי החוק צריך לחייב את החנויות להודיע במקום בולט על מדיניות ההחזרות שלהן, וזאת מתוך הנחה שברגע שמדיניות ההחזרות תהיה גלויה, החנויות ישתמשו בה ככלי שיווקי כדי למשוך צרכנים, ויאפשרו ללקוחות להתחרט ולקבל מזומן. לעומת זאת, יש מוצרים שלא ניתן להחזיר לחנות במקרה של חרטה. מדובר במוצרים מתכלים, או בכאלה שניתנים להעתקה, כמו דיסקים (אם אריזתם נפתחה) או מזון, תרופות ועוד. אם קניתם את המוצר באינטרנט, בטלוויזיה, דרך חוברות או בכל דרך שבה לא ראיתם את המוצר בעיניכם ( " מכר מרחוק" ), או לחלופין אם המכירה נעשתה ביוזמת החברה (סוכן שמתקשר אליכם או בא אליכם הביתה, או ברוכלות) ולא ביוזמתכם, אתם יכולים לבטל את הקנייה בכתב תוך 14 יום מיום קבלת המוצר, להחזיר את המוצר ולקבל את הכסף בניכוי 5% מערכו , או 100 שקלים (הנמוך מביניהם), גם אם פתחתם את האריזה. גם חוק זה אינו חל על מוצרים מתכלים. אותו עיקרון קיים גם במקרה של יחידות נופש, מתוך הנחה ששיטת המכירה של יחידות הנופש לא תמיד נותנת ללקוח שיקול דעת סביר לפני הקנייה. במקרה כזה, הלקוח יכול לבטל את העיסקה תוך 14 יום מיום חתימת החוזה.
|
 |
 |
 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
|
אם מקבלים זיכוי
|
 |
|
 |
 |
 |
|
למה צריך לשים לב במקרה שמקבלים זיכוי? * הזיכוי צריך להינתן על נייר רשמי של בית-העסק, בצירוף חתימה. * שימו לב לתוקף הזיכוי. כמובן שרצוי שתוקף הזיכוי יהיה ארוך ככל הניתן. * חשוב מאוד לשים לב אם הזיכוי כולל גם מכירות סוף עונה, הנחות או מבצעים. חשוב לוודא שהוא כולל את כל מחלקות החנות. ישנן חברות שמגבילות את הזיכוי, כך שהוא לא כולל מבצעים או מכירות מיוחדות, ובכך מקפחות אתכם. הזיכוי אמור להיות שווה ערך וטוב בדיוק כמו הכסף שנתתם. הצעות החוק שעולות לאחרונה, תכליתן אחת: לתקן את המצב הקיים היום במקרה של חרטה על קניית מוצר. ההצעות הללו נחלקות להצעות שרוצות לעגן את התיקון בהתנהגות חברות (לחייב את החברות לפרט את מדיניות ההחזרות), לעומת הצעות חוק שמדברות על חיוב חברות ועסקים להחזיר כסף למתחרטים במסגרת חוק ממש. נושא התיקון לחוק הגנת הצרכן בעניין זה נמשך כבר מספר שנים. אולי הפעם נזכה לראות בו קצת התקדמות. |  |  |  |  | |
|